Tänkte sätta en undercentral i köket i och med en renovering. Tanken med undercentralen är att den ska fördela grupperna i köket från en inkommande 5x2,5mm2 avsäkrad i huvudcentralen med 16A. Undercentralen blir en en-radig och i nuläget ska 7 grupper försörjas av den.

Det smidigaste vore att sätta upp undercentralen i väggen ovanför fyl/frys där den blir "inbyggd" av ett överskåp.
Frågan är om detta är ett lämpligt ställe, vad finns det för regler/riktlinjer proktiska aspekter angående förläggning av centraler?
 
Vad är skälet till att du ska ha så många separata grupper i ett kök?

Att bygga in den i / bakom ett överskåp gör den lite svåråtkomlig och det är väl lite olämpligt.
 
spis*3, diskmaskin, 2*uttag/belysning + en grupp till ett uttag på altanen. Tänkte sätta den i framkant precis innanför dörren men det kaske blir för tight.
 
Går det inte att dra rör till dagens central? Känns lite overkill med en egen central till köket. Sedan brukar bara spisen vilja ha 3x16A. Det du tänkker göra är ingen standardlösnig precis...
 
Det har funnits inlägg tidigare här om centraler inbyggda i skåp. Tydligen har det tidigare funnits förbud mot inbyggnad, pga värmeutveckling. Men jag har för mig att tråden jag tänker på slutade med att det var OK numera.

Däremot så finns det regler om tillgänglighet. Om skåpet är djupt eller trångt så kan det vara svårt att komma åt att arbeta med koppling inne i skåpet. Det måste vara lätt att komma åt att arbeta med centralen.
 
Frågan är om det inte kan vara i klenaste laget att försörja hela köket på en 16A trefas grupp.

Om du kör spisen occ en vattenkokare samtifgigt med diskmaskin så är det väl tveksamt om säkringarna håller.

Det har funnits trådar här det påtsås att matning till en centrla alltid måste vara minst 6kvmm. Nu tror jag att det är lite beroende på hur man tolkar reglerna, men det kanske ger en fingervisning om att din 2,5 matning är för klen.
 
hempularen skrev:
Det har funnits trådar här det påtsås att matning till en centrla alltid måste vara minst 6kvmm. Nu tror jag att det är lite beroende på hur man tolkar reglerna, men det kanske ger en fingervisning om att din 2,5 matning är för klen.
Ja, om centralen redan är avsäkrad i en huvudcentral, så håller jag styvt på att det räcker att kabelarean är tillräcklig för den avsäkringen. Annars så skulle min egen undercentral (16A med 4mm2 kabel) inte vara laglig och poängen var just att jag ville använda en befintlig kabel, och slippa köpa och dra ny. ;-)

Men de lärde tvistar som sagt om det där. 2,5 låter i vilket fall i klenaste laget.
 
Redigerat:
Tanken var att slippa dra fler rör från central till kök. I nuläget finns två rör framdragna, ett 20mm för trefas spis och ett 16mm för "övrigt" från en gruppsäkring. Den ensamma gruppen känns som att den hänger på snöret och därför vill jag sektionera upp på fler grupper. Jag tänkte då använda en undercentral som fördelningsställe från en inkommande trefasmatning.

Tillgängligheten får jag förståss kolla upp lite närmare om det är praktiskt möjligt, men värmeutveckling kan väl inte vara avgörande för placering (förutom extremfall), en central ska väl inte bli varm, hur funkar det då med centraler som man fäller in i vägg?
 
hempularen skrev:
Det har funnits trådar här det påtsås att matning till en centrla alltid måste vara minst 6kvmm. Nu tror jag att det är lite beroende på hur man tolkar reglerna, men det kanske ger en fingervisning om att din 2,5 matning är för klen.
Kravet på 6mm2 gäller om du lägger matningen på huvudledningen, dvs utan separat avsäkring och därför måste klara den belastning som huvudsäkringarna klara. Lägger du den på en avsäkrad gruppledning är det gruppledningens säkring som avgör vilken area som skall användas. Så ser iaf jag på det.
 
Om jag inte har fel så är det i standarden (dvs en rekommendation) som man säger 6mm2 och inte i föreskriften, så det är inte fel att lägga en 2,5 mm2 som stigare men det kanske inte är rekommendabelt med tanke på framtiden.
 
Eftersom jag haft exakt den lösningen ihop med fd fru så kan jag säga att lösningen som beskrivs ovan fungerar utmärkt (frun gjorde det dock inte *S*)

Häll, inbyggnadsugn, diskmaskin, vattenkokare etc. Noll problem men å andra sidan diskade vi inte medans vi lagade mat, personligen ser jag endast det problemet med riktigt många gäster där man måste diska undan direkt men ärligt hur ofta har man så stora kalas? Planerar man för sådant ofta så är det närmast ett resturangkök man behöver och då kan man glömma 3x16A.

/Kent
 
  • Gilla
läppglans
  • Laddar…
hempularen skrev:
Frågan är om det inte kan vara i klenaste laget att försörja hela köket på en 16A trefas grupp.

Om du kör spisen occ en vattenkokare samtifgigt med diskmaskin så är det väl tveksamt om säkringarna håller.

.
Hur stora spisar har ni köken egentligen? 3*16A bör väl räcka ganska långt. Bortåt 11kW borde det väl bli. Dessutom bör man väl kunna dra en 25A i en timma eller så innan säkringarna ger upp. Förutsatt diazed förstås.
 
Dessutom så är det många som "bara" har 16A som HUVUDSÄKRING.

Däremot så är placeringen i ett 60 djup skåp inge bra, svårjobbat.

Protte
 
16 A som huvudsäkring, då skall man nog bo i passivhus, milt räknat.
Lägenhet ja nen inte i hus.

/Kent
 
Finns många hus och även till och med gårdar med 16A huvudsäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.