Hantverkssituationen på mitt håll har inte förbättrats.....Har fortfarande inte fått tag i nån som är intresserad av att intstallera ett 20-tal fönster och dörrar på huset. Trots att det går att välja när man vill göra jobbet - t ex när som helst under hösten. Men nix pix inget napp överhuvudtaget. Nu lutar det istället åt att vi väljer fönsterföretag som även kan montera grejorna.
Riktigt trist eftersom jag faktiskt hellre hade velat lägga ut jobbet på någon lokal hantverkare. Är kanske riktigt dum o naiv som vill sponsra det lokala näringslivet....:)

(Bör nämnas att snickaren som var här o kollade o lämnade offert på fönstermontering begärde hela 80.000 kr för jobbet!!!!! Hutlöst dyrt med tanke på att befintlig smyg ska användas o att vi själva fixar nya fönsterfoder.....)

Nåja, det ska väl ordna sig med fönstren till slut i alla fall. Tror fönsterföretaget nämnde leverans och montering nån gång i augusti - en riktigt positiv överraskning.

// Fran
 
Nja, hantverkare/företag som jobbar åt kommun, landsting och på större entreprenad sköter nog sig, det är på tok för mycket pengar och kontraktsuppstyrt för annat. Mot den privata sektorn tror jag nog "rötäggsprocenten" stiger dramatiskt samt att attityden blir en helt annan...
 
(Bör nämnas att snickaren som var här o kollade o lämnade offert på fönstermontering begärde hela 80.000 kr för jobbet!!!!! Hutlöst dyrt med tanke på att befintlig smyg ska användas o att vi själva fixar nya fönsterfoder.....)
Hörrudu Fran!

Det här är ett intressant fenomen som jag som hantverkare har stött på några tillfällen. Svara på det här är du snäll. Hur kan du avgöra om det är dyrt? Arbetar du som fönsterinstallatör själv? Har du själv bytt fönster på en identisk kåk som du har och vet exakt hur många timmar det tog?

Fick höra en gång av en kund som var jurist till yrket att målningsarbetet som hade gjorts på löpande pris och nu skulle faktureras var orimligt, priset och timmarna var orimligt sa han. Hur kunde han avgöra det? Hur kunde han påstå att mina målarkollegor som har arbetat i branschen i 25 år helt plötsligt inte hade gjort ett korrekt arbete?

Han var ju jurist, inte besiktningsman, inte målare.

Jag skulle väl aldrig ifrågasätta hans timmar och arvode som säkert låg på 2 500 kr/timmen om jag hade vänt mig till honom. Tänk om jag skulle säga till honom att jag betalar inte, jag anser att det du har gjort inte är rimligt så jag håller inne på pengarna.

Det är inte lätt att vara hantverkare heller skall du veta.
 
När vi började med vårt projekt att restaurera ett 150 år gammalt timmerhus och bygga ut det var jag skitnervös. Överallt läste jag att det är en kamp man måste föra med hantverkarna, hålla örnblicken på dem et cetera. Nu är bygget påbörjat och jag är så djävulskt nöjd. Grävaren har ställt upp som tusan, på ledig tid, liksom byggaren vi har. Båda är fruktansvärt kunniga och skickliga. Och även om den senare var lite skeptisk mot mig till en början (jag är tjej och han lite gammaldags) så har han lärt sig att jag faktiskt kan någonting och lyssnar när jag har synpunkter. Jag har fullt förtroende för de hantverkare vi har anlitat. Visst - det kostar. Jag tror att byggaren har en timpenning på tusen kronor. Men mitt arvode som frilansjournalist ligger inte långt därifrån...
 
A
JPL skrev:
Fick höra en gång av en kund som var jurist till yrket att målningsarbetet som hade gjorts på löpande pris och nu skulle faktureras var orimligt, priset och timmarna var orimligt sa han. Hur kunde han avgöra det? Hur kunde han påstå att mina målarkollegor som har arbetat i branschen i 25 år helt plötsligt inte hade gjort ett korrekt arbete?

Jag skulle väl aldrig ifrågasätta hans timmar och arvode som säkert låg på 2 500 kr/timmen om jag hade vänt mig till honom. Tänk om jag skulle säga till honom att jag betalar inte, jag anser att det du har gjort inte är rimligt så jag håller inne på pengarna.
Jag ifrågasatte en jurists timmar vid ett tillfälle. Då visade han upp sin loggbok där han kunde redogöra nästan varje minut han hade lagt ner på vårt fall. Med hjälp av det underlaget var det svårt att inte betala antalet timmar han redovisat.

Jag har dock aldrig hört talas om en hantverkare som fört loggbok över vad han gjort under en arbetsdag, inte ens i grova drag. Däremot har jag, både med egna ögon sett, men även hört talas om, hantverkare som "glömmer" sina verktyg hemma och måste åka och hämta, passar på att smita in på banken och göra privata bankaffärer när de handlar material, kommer tillbaka efter en inköpsrunda helt nyfriserade i håret, medvetet sölar för att uppnå de timmar de uppgivit till kunden att jobbet ska ta, trots att de går på löpande räkning, ja listan kan göras lång. Så jag är personligen inte speciellt förvånad över att kunderna ifrågasätter folks (inte bara hantverkares) nedlagda tid emellanåt.
 
Vi har börjat med loggbok på vårt jobb. Lite ovant att skriva ner allt man gör på en dag. I långa loppet är det nog bara positivt för alla.
 
Jag tycker det fungerar bra när man ringer, men jag tror inte längre på att mejla dem, även om det har en hemsida där det finns en adress.
 
ACME skrev:
Hur många har du träffat 20 st? 30 st?

Snacka om att hårdra....även om vi räknar in alla rötägg som det klagas över här på forumet, säg 300 olika hantverkare, så är det i runda slängar en promille av antalet verksamma hantverkare i Sverige.
He,he...Jag håller med att hantverkare är rötägg tyvärr ACME. Kan det vara så att undantagen bekräftar regeln. Jag har själv erfarenhet av en ca 10 st och 1 var bra, ett par ok och de flesta fuskare o bedragare osom om de jobbade i min branch inte skulle sitta kvar en dag.

Hu rmånga vet om detta forum då? Har forumet ca 1000 medelmmar och det klagas på en 300 st så är det 30%. Många av forumets medlemmar bygger ju själva och har redan innan katastrofen kanske haft lite erfarenhet? (provokativt)
 
Jag är inte hantverkare och har oxå råkat ut för mindre seriösa och en del otroligt positiva men mindre kunniga som ställt till det rejält. Har också lärt mig att det har en hel del med beställaren att göra vad det gäller att specificera vad man vill ha gjort och kanske skriva ner vad man är överrens om ska göras. Exempelvis extrajobb ska inte få utföras om inte beställaren godkänt (kan vara bra med visst utrymme) annars kan det skena rejält helt oberäknat. Kan oxå tro att det är rötäggen man får höra om mest med buller och bång och de som är nöjda är mest tysta. Gissar att det bara är att anpassa sig till verkligheten och gilla läget när det gäller att anlita hantverkare, inte för att jag tycker det är speciellt kul men i bland måste man...
 
Hm, jag vet inte...det är klart att mina egna och bekantas erfarenheter är ett ganska begränsat underlag men utifrån det skulle jag säga så här, trots att jag bor i Stockholm, där skojarfrekvensen verkar vara relativt hög: Det finns rötägg men de flesta hantverkare är hederliga och vill göra ett bra jobb. Den absolut vanligaste källan till att det blir fel är missförstånd, som oftast beror på att man som privatperson inte är en tillräckligt kompetent beställare.

Kanske är de som hänger på de här forumet i genomsnitt relativt kompetenta men för majoriteten av oss vanliga Svensson tror jag att det ser ut så här: Från ett utgångsläge som man bara delvis förstår beställer man tjänster som kan utföras på X antal olika sätt, som man inte heller till fullo förstår, för att uppnå ett resultat som man bara har en begränsad uppfattning om hur det ska vara...jaja man kanske tror att man fattar men det finns oftast aspekter som man inte har tänkt på.

Byggande/renovering är en relativt komplicerad verksamhet och strukturen på branschen, jag tänker då t ex på arbetsmetoder, rollfördelningen mellan olika yrkeskategorier etc, är till stor del anpassad till entreprenadsvängen eftersom det är där den största omsättningen finns. I den världen kliver man in som amatör utan kunskap om byggAMA, BKR och annat som talar om vilket resultat man bör förvänta sig. Då är det kanske inte alltid så lätt för hantverkaren heller att "läsa av" hur mycket beställaren fattar och vad han/hon har för förväntningar.

Känner att det blir litet svamligt här men kanske någon fattar vad jag menar...

Är då bygg och hantverk en särdeles knäpp och rörig bransch?...Nja...själv är jag i IT-branschen. Det är ju något som intresserar många nuförtiden och väldigt många tycker att de begriper vad det handlar om. Men lik förbannat kan Microsoft med berått mod gå och släppa lös något så monumentalt korkat och ofärdigt som Windows Vista på konsumenterna, utan att bli utraderade från jordens yta, såsom hade skett om det funnes någon rim och reson och rättvisa. De flesta hantverkare är hederligare än så..!
 
A
Beställarkompetens hit och missförstånd dit, visst kan det vara källa till problem.

Själv tycker jag det stora irritationsmomentet är allt mygel med antalet timmar, priser för hantlangare/medhjälpare utan kompetens, smitningar på arbetstid, materiel som "försvinner", konstigheter med milersättningar, oskäliga materialpålägg, nedskitning, snatterier i kundernas kylskåp, och så vidare, och så vidare. Lägg sen på vansinniga offerter och svårigheter i att höra av sig till kunder så har vi åtminstone en början på en lista av vad man borde komma till rätta med i branchen.

Ja,ja,ja, jag vet... jag har bara råkat ut för en liten del av alla hantverkare som finns, och man hör bara talas om när det går dåligt och inte när det går bra, yada, yada, yada...
 
Mikael_L
Farzan skrev:
... Känner att det blir litet svamligt här men kanske någon fattar vad jag menar...
Förstår nog precis vad du menar, och tror att du till stor del har rätt.

Den övriga problem-delen är nog sen mest det som bra-byggare drar upp:
"allt mygel med antalet timmar, priser för hantlangare/medhjälpare utan kompetens, smitningar på arbetstid, materiel som "försvinner", konstigheter med milersättningar, oskäliga materialpålägg, nedskitning, snatterier i kundernas kylskåp, och så vidare, och så vidare. Lägg sen på vansinniga offerter och svårigheter i att höra av sig till kunder"
Där vissa delar av detta säkert är väldigt ovanligt, men andra delar säkert hyfsat vanligt.

Är då bygg och hantverk en särdeles knäpp och rörig bransch?...Nja...själv är jag i IT-branschen. Det är ju något som intresserar många nuförtiden och väldigt många tycker att de begriper vad det handlar om. Men lik förbannat kan Microsoft med berått mod gå och släppa lös något så monumentalt korkat och ofärdigt som Windows Vista på konsumenterna, utan att bli utraderade från jordens yta, såsom hade skett om det funnes någon rim och reson och rättvisa. De flesta hantverkare är hederligare än så..!
Intressant liknelse... :rolleyes: Själv kör jag fortfarande W2000, och har alltid använt så gamla MS-produkter som möjligt, just för att låta barnsjukdomarna bli fixade.


Ang hantverkare, så har jag just nu anlitat endast två st, ...att ha egen åsikt om.

Grävaren var helschysst. Tog sig tid att hjälpa mig trots en hoper med andra jobb, ja skötte det hela mycket bättre än vad jag skulle kunnat kräva öht. Inget konstigt med debiteringen, nästan underdebitering på tiden isåfall. 30 dagars faktura, som jag i rena glädjen betalde nästan direkt ändå.
I mina ögon gott kunnande.

Rörisen. tja ... Inte direkt missnöjd men ...
Gick rätt lätt att få tag på och kontraktera, kom när vi hade bestämt (men troligen, misstänker jag, för att jag ringde honom på morgonen, för då lät det ungefär "ja just ja!!!")
Kunde säkert sina saker, men det kan ju inte alls egentligen bedöma, för det var ju bara en inkoppling, men han ingav mig iaf förtroende.
MEN, sen blev han otrevlig, men på ett trevligt sätt, vet inte hur jag ska förklara det...
Men han lät mig iaf förstå att handla VVS-material själv är den 8:de dödssynden...

Förklarade också att jag inte skulle gå och tro att jag skulle kunna bygga själv osv.
Inte direkt sådana negativa vibbar som man önskar ifrån någon man betalar hans lön.

Slutligen debiteringen, 2 timmar + servicebil. Jobbet tog max 45 minuter.
Men jag säger inte så mycket om det ändå. Mitt lilla jobb betyder ju att han måste vara ifrån ett annat jobb säkert minst en och en halv timme. Jag tycker dock att han kan berätta för mig, då vi är klara, att han tänker debitera 2 timmar, för att "bla,bla"... För just detta är nog en anledning till att många känner sig blåsta av hantverkaren. Kunden har lite koll och inser att fakturan är saltad. Om HV bara förklarar innan vad och varför det faktureras så tror jag acceptansen generellt ökar. På det här sättet tänker man att man blir lurad, då det smygs med det.
Sen var det 10 dagar också på fakturan, lite oskick tycker jag. Men å andra sidan tog det nästan två månader innan den kom, så den totala kredittiden blev ju inte dålig. :rolleyes:

Kort och gott, grävningen, perfekt, inget att anmärka på.
Rörisen, kom när han skulle, gjorde det som skulle göras, inte jättelurad iaf. Får väl känna mig hyggligt nöjd iaf. Särskilt när man läser vad andra råkat ut för, så ska man kanske tom vara riktigt lycklig! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.