Jag och min fru skall bygga ett hus med Myresjöhus och har varit på ert kontor och skrivit på ett kontrakt som är totalentreprenad och vi köper tomt, hus, carport av M-sjöhus. M-sjöhus marknadsföring av denna tjänst förklaras på följande sätt (står även på m-sjöhus hemsida):

”När du väljer Totalentreprenad från Myresjöhus gör du upp hela din husaffär med en enda part. Allt regleras i ett enda kontrakt till fast pris. Totalentreprenad ger dig en unik trygghet och bekvämlighet under hela byggprocessen…..etc.”

Vi tyckte att detta verka vara suveränt pratiskt, bra på alla sätt och skrev på ett kontrakt med tillhörande pris på Tomt, Hus samt Carport. Fast pris och unik trygghet. Låter utmärkt och vi skrev på och försäljaren förklarade att det kan inte bli mkt bättre, tryggare och bekvämare.

När man i efterhand börjar läsa det finstilta i vårt kontrakt under rubriken priset står det följande:
”Kontraktsumman är preliminär och skall med hänsyn till följande kostnadsändringar. Kontrakterat pris gäller om stomleverans sker inom 8 mån fr kontraktsdatum. Sker leverans efter denna period skall priset regleras enligt entreprenadprisindex E84 serie 123 för småhus...” följt av punkter som ger m-sjöhus rätt att ändra priset.

I kontraktet står inte heller ngt om tider när huset skall vara färdigt. Kan inte tolka detta på annat sätt att M-sjöhus gör hur dom vill, när dom vill och det kan kosta vad som helst. Uppenbarligen har vi varit allt för naiva och skrivit på utan att noga läst på allt som står i det finstilta i kontraktet. Vi får i o f s skylla oss själva MEN, vore det inte all idé och berätta för kunden vad som verkligen gäller? Man får information och reklam om fast pris och unik trygghet, men kontraktet säger uppenbarligen ngt helt annat. Får man verkligen göra så här? Varför gör man så här? Har vi missförstått kontraktet vs marknadsföringen?
 
Ni kan känna er lugna!
Detta med index är ganska komplicerat att uttrycka i text men det finns en tråd i detta forumet som handlar om just den frågan. Bäst kanske ni kan få detta förklarat av er säljare. Boka in en tid och diskutera igenom det ni känner er oroliga för.


Magnus Brusefält
Myresjöhus, marknadsstöd
 
Hej. Tack för ditt svar.
Vi kontaktar vår säljare och går igenom det vi känner är lite oklart.
 
Vår säljare nämnde detta med indexreglering i ett initialt skede och sa att det inte handlar om mycket perngar.

I den inikativa kalkylen som vi fick var det inte med någon post på indexreglering, trots att det var tydligt att vi inte skulle kunna få vårt hus inom 8 månader (vi signade juli 2007 och den leveransindikation vi fick då var december 2008).

Nu har vi fått veta vad indexregleringen är. Drygt 108 000 kr (3.15% av kontraktssumman). Detta kanke inte är mycket pengar för era säljare men det är det definitivt för oss. Dessutom kan inte säljaren förklara hur det är uträknat. Vi blev även informerade om att det går att välja att ha en i förväg bestämt indexreglering eller i efterhand titta på det faktiska indexet. Vår säljare kunde dock inte beskriva detta närmare.

Utöver detta ska enligt kontraktet inte kunden behöva stå för en indexreglering om Myresjöhus stått för försening, och detta var inte vad vi kan utläsa inte taget i beaktande.

Sedan bör väl tex avdrag som vi gjort på huset, tex om vi inte väljer att köpa vitvaror från er, också i så fall uppräknas med index? Samma sak kakel, idag får vi stå för mellanskillnaden mellan faktiskt kakelpris och de 250 kr som ingår i Myresjöhus som standrard. Dessa 250 kr bör väl också räknas upp med index? Om inte så får ju vi inte bara ett dyrare hus utan vi får också grejer till ett värde som är mindre än det vi avtalade om.
 
Alla verkar drabbas av samma problem och jag förstår inte varför Myresjöhus inte tar till sej detta och gör en förbättringsaktivitet av problemet.
Ni märker väl hur många som blir negativt inställda till ert företag pga era falska förespeglingar vid kontraktskrivandet. Helt ofattbart att ni inte har någon som helst kundvård!

*** redigerat av moderator ***
 
Redigerat av moderator:
Jag har modererat lite i denna tråd.

Vill påminna alla om att forumen för resp. hustillverkare är avsedda för att ställa frågor till hustillverkaren. Inte för diverse debattinlägg eller komentarer.

Komentarer om hustillverkare passar bättre under ämnet "referenser hustillverkare".
 
Redigerat:
Likt mitt tidigare inlägg: Vänligen vänd er till ert försäljningskontor så får vi reda ut begreppen där.


Magnus Brusefält
Myresjöhus marknadsavdelning
 
Tråkigt att inlägg som idag plockades bort liksom mitt som inte var av berömmande karaktär för Myresjöhus inte istället flyttades till önskad avdelning. Därav kom vår erfarenhet med nämnda frågeställning hanterad av Myresjöhus Göteborgskontor inte övriga forumbesökare tillhanda utan "försvann".

Till Magnus Brusefält: Vi var i kontakt med Håkan Junedahl om detta och jag kan försäkra dig om att de försök till att reda ut begreppen slutgiltligt cementerade att ett annat hus än ett från Myresjöhus blev vårt val - tyvärr...

Vänligen

TMC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.