Hej,
Jag vill inte på något sätt störa i er diskussion, men har du sett på lösningarna från exempelvis Saniflo?
 
nejdå, tacksam för alla svar...
ska kolla länken...
 
Jag gjorde en liknande installation (den ni planerar) för ett tag sedan.
Och då löste vi avloppssituationen för toaletten med den metoden. Fungerar hur bra som helst.
 
vad blev för för kostnad? totalt?
fick ni hjälp med installationen?
några strul på vägen?
 
Det var en SaniCompact43. Även handfat kopplades till den.
En koll på DinVVSButik ger att den kostar 7 380 kr idag.
Den kopplades på 40 mm (klarar tydligen 32 mm) rör upphängt i taket till befintligt avlopp från toalett på övervåningen.

Jag har inga uppgifter på vad rörinstallationen kostade, då mer arbeten gjordes samtidigt.

Jag tyckte det var en mycket smart lösning.
 
JanneL, vad säger du om bilderna? hur kan det se ut under tro?

antar enda sätter att bila upp? eller ska man gå på toa med kvan...
 
Ja, vad skall man säga, du har ett HT-rör från övervåningen 110 mm med renslucka. Om du skruvar upp luckan bör du kunna se vart röret böjer av, alltså vart det tar vägen. Golvbrunnarna är gjutjärnsbrunnar. "där du ser som en skalle på en bult, 4-5 cm från det ner så är det en typ platt öppning som vattnet rinnger genom.."
Vart pekar golvbrunnen då? Du har ju hittat vart vattnet rinner ut, men i vilken riktning i förhållande till de andra brunnarna och inkommande vatten och toarör upp.

GoForit, gjorde du denna installation i källaren eller på övervåningen? Onekligen ett smart och smidigt sätt att kunna installera toalett etc utan att behöva bekymra sig om var avloppsledningarna går. Det är ju avloppet som ställer till det största problemet om man vill flytta till annan plats eftersom det måste vara fall på avloppsledningen.

Chaplin_75, i ditt ställe skulle jag nog bila upp golvet, passa på att byta ut befintligt avlopp om det visar sig vara nödvändigt innan jag kopplar på det nya. Handfat, toalett och bubbelbad tycker jag det ser ut som. Personligen skulle jag även gräva ur lite och isolera. Du planerar ju för ett "mysrum" i källaren så där tycker jag det borde finnas golvvärme.
Vad du har under golvet beror nog i första hand på hur gammalt huset är men borde inte bjuda på några större överraskningar.
 
JanneL skrev:
GoForit, gjorde du denna installation i källaren eller på övervåningen? Onekligen ett smart och smidigt sätt att kunna installera toalett etc utan att behöva bekymra sig om var avloppsledningarna går. Det är ju avloppet som ställer till det största problemet om man vill flytta till annan plats eftersom det måste vara fall på avloppsledningen.
Det var i en källare, i samband med en totalrenovering av det ordinarie badrummet. Stammen från badrummet gick i ett angränsande rum.
 
Självfallet är det ju den optimala vägen att bila upp golvet, dra nya ledningar, isolera och lägga golvvärme. Men det är ju ett rejält projekt skall man vara medveten om.
 
GoForit, håller med dig om att det blir ett merjobb. Tycker dock i detta fall när Chaplin_75 kommer att lägga ner en hel del pengar på projekt att det är motiverat att bila upp golvet. Det nya badrummet kommer att byggas över befintliga ledningar om jag inte gissar helt fel och utan att veta ålder på huset kan det vara skönt att veta att det är nytt därunder. Visst finns det gamla hus där avloppsledningarna fungerar men facit i hand får man först efteråt.
 
är mycket inne på att bila upp... mest jobb såklart.. men men..
jo, huset iaf är byggd 1970...

tackar för era svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.