Hej!

V/A installatören har offererat vår byggmästare för installation av allt vatten & värmesystem. Det gäller Nibe markvärmepump 1135 6 kw, FLM 30, VPA 200/70, 400 m slang. Vägghängda toastolar (2st), 2 st duschblandare, 3 st badrumsblandare, 2 st köksblandare av modell Gustavsberg Nautic. Golvslingorna ligger redan i plattan men centralenhet & fördelare räknar han med. Priset är 169 000 kr ex moms.... Tycker det låter jättedyrt.... Eller har jag taskig koll bara? Huset är på 175 m2 i ett plan å nybygge.

Mvh Smacker
 
Redigerat:
Ingår all rördragning i priset också? Om ja: Hur stor är kåken, hur många löpmeter rör beräknas ingå, ingår håltagning eller ligger det utanför, etc...
 
frjo7205 skrev:
Ingår all rördragning i priset också? Om ja: Hur stor är kåken, hur många löpmeter rör beräknas ingå, ingår håltagning eller ligger det utanför, etc...
Oj sorry missa de.... Det är nybygge på 175 m2 i ett plan. Alla rör för vatten & avlopp ligger redan i plattan. Ingen aning om hur mycket rör dom beräknat med.
 
F
Vad är det för 400 meter slang som är offererat om PEX slangen redan ligger i plattan?
 
Det är kollektorslang för jordvärmen....
 
F
Skall dom tex gräva ner kollektorslang för det priset?

Tycker faktiskt inte att det låter som nåt direkt överpris. Kan samtidigt erkänna att jag inte är helt uppdaterad på VVS priser men jag fick en offert på 200.000:- inkl moms och då var det med golvvärmeslang men bara frånluftsvärmepump och inget montage av badrumsporslin. Rena budget/standard prylar och inget lull-lull nånstans. Jag tyckte när jag fick den offerten att det var lite dyrt. Hus på 145m2 med två badrum.
 
Jag betalade 10 kr/m för PEM 6,3 40mm slang men PEX kanske är MYCKET dyrare?
Sen har jag hört at de plöjer ner slang på 1 dag typ, men säg 2 dagar och 1000 kr/tim då så blir kostnaden för jordvärmen 20000 kr...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.