Innan jag satte dit fixturen klistrade jag på en tunnare självhäftande gummimatta under fötterna, vet inte om det hjälper mot åverkan på tätskiktet men det gör kanske nåt iaf.

Förhoppningsvis slipper jag vatten i det utrymmet helt och hållet :)
 
Elementet permanent på plats, när jag satte för OSB skivan kändes det lite ostabilt bakom eftersom jag inte kan sätta några skruv i själva fixturytan, så jag skruvade dit ett par kortlingar som styvade upp betydligt bättre.

Extrastagen i botten, toppen och mellan fixturen
121800-IMG_1806.JPG

OSB och gips på plats, nu ska jag slabba på lite tätskikt på det också.
34264-IMG_1808.JPG

Här syns min speciallösning, kom på att det kan vara bra att kunna öppna serviceluckan ovanifrån med, så jag högg ur 2x2.orna lite :) stadigt och fint som fasen!
22844-IMG_1810.JPG
 
Heja heja!

Ett tips som jag använt några gånger: Om man har en yta som flexar en aning som på din fixtur så kan man med fördel LIMMA ihop OSB och gips. Det skapar en väldigt stabil konstruktion (därmed inte sagt att lösningen har i våtrum att göra).
 
Satt faktiskt och funderade på om jag skulle limma OSB.n på fixturen med PL400 och sedan limma gipset på OSB.n , men dels hade jag räknat på exakt 10+13mm och dels kan det bli ganska grava bekymmer OM man nu skulle behöva riva fronten pg.a ett eventuellt läckage. :)
 
Taket klart, vävat och målat 6 ggr (!) innan jag blev nöjd.
Satte upp spottarna ikväll, men har tyvärr inte hunnit koppla på spänning ännu.
Kakelsättarna lär iaf få det ljust och fint :)

Måste finjustera vinklarna lite, ska försöka ordna ett laserpass.
123755-IMG_1826.JPG

I duschen blev det en dubbel för lite mer ljus då jag ska ha en svart fondvägg i nischen
123757-IMG_1827.JPG

Closeup på en spot, borstat alu med lamphållare i matt rostfritt.
123759-IMG_1828.JPG
 
35 wattare?
 
Stoppade i 50W, kan säga att det osade hett om skallen när man stod i duschen :)
Tur att man ska ha dimmer.
 
8 x 50 W.. det blir rejält med ljus :)

Jag kör 6 x 35 W, behöver aldrig köra på max. Skulle nog klara mig med 20 wattare också.
 
vic viper skrev:
Är väl medveten om valet jag gjort, men är också beredd att ta en ev. kostnad om något skulle hända.
Med tanke på alla 7000 nya regler som finns skulle jag säkert ändå inte fått ut någon ersättning från FB för att jag använt 5mm för långa spik till reglarna eller något liknande :)

I min värld är tätskiktet det viktiga, så länge det görs 100% så ska inget kunna hända.
Du har nog rätt. Jag tror att man skall ha alla moonteringsanvisningar och kunna bevisa in i minsta detalj om man byggt själv o får en skada. Då är det kanske bättre att vara säker på sin sak? Det är ju lite moment 22, byggt rätt - ingen skada, byggt fel skada.

Iofs undantaget om rör fryser eller om man fått med något fabrikationsfel på brunnen, men det är ossanorlikt tycker jag.
 
Sitter din IFÖ stailt? Vår kankar o känns ostabil. Byggd av behörig firma.....det ahr redan läkt ur den vilket troligtvis berodde på att in vattenröret satt i fixturen när toan träddes på men den skall sitta i toan o träs på fixturen....
 
Hur löste du infällning av spottar? Satte du aluminumpottor? Plast? Vad är det för armaturer?
 
vic viper skrev:
Är väl medveten om valet jag gjort, men är också beredd att ta en ev. kostnad om något skulle hända.
Med tanke på alla 7000 nya regler som finns skulle jag säkert ändå inte fått ut någon ersättning från FB för att jag använt 5mm för långa spik till reglarna eller något liknande :)

I min värld är tätskiktet det viktiga, så länge det görs 100% så ska inget kunna hända.
Om du inte har järnkoll redan så kan detta vara bra läsning: http://www.sabo.se/Teknik_Filer/Diffsparrochtatskikt.pdf
 
ACME skrev:
Jag tycker nog att det är en större tabbe att använda gips i hela utrymmet, än vad det är att ha sandspackel i skivskarvarna. Tji stålars från FB vid en skada i det badrummet.

Håller inte med faktiskt, finns åtskilliga badrum byggda på de viset helt utan problem.

Sen är sandspackel absolut inte bra, dock är det ingen stor yta som täcker när du sätter kakel.
Så säga det är större problem håller jag inte med om personligen.
 
@Åsa76, vet ännu inte hur Ifö Signsystemet kommer att fungera då jag inte monterat skålen än, kaklet måste på plats först, men jag har sett till att armaturen sitter mer än stabilt med hjälp av extrareglar och rejäla skruv, är själv 1.93 lång och väger ~100kg så jag hoppas verkligen att det kommer att funka..

@Rikard Ågren, innertaket bestod ju av råspont så jag sågade med sticksåg ut hål för 7st pottor i nån specialplast avsedd för 50W (stoora), sedan var det bara att kladda upp en ritning och skruva upp gipset.

Börjar bli en otålig väntan på plattsättaren nu, fattas ju egentligen bara kakel och en handdukstork som urusla Svedbergs lovat kommer i Oktober,,
 
Man ska tydligen beställa grejer 1 år i förväg för att man ska ha dom i tid :) Jag väntar fortfarande på möbler och detaljer från Svedbergs, och en blandare från Mora
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.