Hej, bor på 1:a våningen i en hyreslägenhet som byggdes för 70år sen, landshövdingehus.

Avloppet är draget med gjutjärnsrör och kröken under diskbänken hade rostat sönder så vatten har läckt ut under en längre tid, först ut på golvbrädorna och sen ned i källaren.
I slutet läckte det mycket kraftigt, hålet i kröken var grovt räknat 10x4.5cm så hela undersidan hade rostat bort.

Avloppet är åtgärdat men fastighetskötaren var här i måndags och titta in i skåpet under diskbänken och påstod sen att det inte finns några vattenskador och om det skulle finnas kommer det torka.
Då han har visat sej va mycket inkompetent om det mesta som rör fastigheter så har jag valt att inte tro på honom.

Har inga påtagliga tecken för vattenskada mer än att det luktar unket ibland, köket får rätt mycket sol och under sommaren speciellt varma dagar har det luktat rätt kraftigt men kan ha kommit från avloppet som inte är ordentligt pluggat.
Golvet(inte mattan) sviktar något 50cm från läckan samt att golvet har rest sej på 2 ställen men kan kan inte säga om det är nytt eller 4år gammalt.

Men fick en liten ide förut jag tänkte kolla upp om det kan va värt att följa upp.
När rörmokaren lagade avloppet borrade han upp ett par hål i bottenskivan i skåpet under diskbänken som skall täckas över med en spånskiva.
Tänkte såga upp skivan och sen såga upp ett hål genom golvbrädorna på 90x90mm så man kommer åt att se hur det ser ut under golvbrädorna.

Räcker detta för att se om det finns eller inte finns några vattenskador?
Finns det nån risk att golvets stabilitet förstörs om jag borrar hål genom golvbrädorna?
Finns det några problem med att borra upp golvet som jag inte har tänkt på?
Nåt annat som kan va bra att veta?

Mvh T
 
Konstig vaktmästare. Vid konstaterande av sådana läckor brukar man såga upp diskbänksskåpet och sätta in en avfuktare. När den har stått ett tag så brukar man fuktmäta för att se om det lyckades.

läste lite noggrannare. Har ni källare på huset. Om man ser fuktskador där röret har gått ner så är trossbotten med största sannolikhet skadad. Har det läckt så länge så att undersidan av röret är helt väck så är det garanterat skadat.

Ring upp förvaltaren och begär en fuktkontroll. Anticimex utför sånt. Vill det sig illa så går det svamp i träet och sen är där problem.

Med stor sannolikhet är ju hela kåken drabbad om man inte har bytt rör innan. Fattar inte hur försäkringsbolag kan försäkra hus där stammar är så gamla. Vi betalar genom ökad premier.
 
Redigerat:
Grävt runt lite och hittar inga tecken på vattenskador.
Borrade hål i golvet under diskbänken 40cm från väggen och sågspånet under golvet var snustorrt.
På vänster sida av diskbänken bröt jag upp en bit av masoniten som ligger under golvmattan och såg inga tecken på vattenskador där heller.

Inne vid väggen är det öppet ned till källaren så vattnet kanske har runnit rätt ned i källaren ändå och resten torkat sen avloppet lagades för 2månader sen.

Det gamla avloppet gick från diskbänken ned till golvet och sen genom en krök(som hade rostat sönder) och sen fortsatt längs med golvet och in i avloppstammen 3meter åt höger.
 
Redigerat:
Vatten tar ju enklaste vägen så är det öppet ner till källare så borde det ju finnas tecken där men det är ju inte ditt problem. Det är oerhört svårt att sitta här och bedöma vilka skador som har blivit utan att se det i verkligheten
 
Han som hyr källaren har klagat några gånger på att det runnit vatten från taket, fastighetskötaren kallade det "niagarafall" vid ett tillfälle.
 
Fuktskador torkar ut med tiden, men kan ha hunnit ge upphov till mögelpåväxt. Handlar det om avloppsvatten, kan även bakterier och smuts ha runnit ut i bjälklaget.
Dessa skador åtgärdas inte genom enbart torkning. Skadat och kontaminerat material måste bytas ut och kvarsittande material som betong och tegel vakuumtvättas med något svagt surt rengöringsmedel och desificeras med exempelvis odox.

/David
 
dadid skrev:
kan även bakterier och smuts ha runnit ut i bjälklaget.
Vad skulle det vara för typ av bakterier och vilken skada kan dom göra?
Är enbart vatten från min diskbänk som runnit ut, ingenting från toaletter.
 
Är det bara diskvatten ör det naturligtvis inte lika illa som toalettvatten.
dock blir det en del organiskt som sipprar ut vilket om inte annat främjar mögelpåväxt och ev röta.
 
Tänkte av avsluta tråden med att tacka för den hjälp jag fått, lutar mot att jag kommer köra hårt mot hårt när det gäller fastighetskötaren.

Efter att jag hade grävt runt sist i köket så lyfte jag på köksmattan vid diskbänkens vänstra sida och la en bit dasspapper på masoniten och la tillbaka golvmattan.
Idag lyfte jag på mattan och tog fram dasspappret och det kändes mjukare och ömtåligare än när det lades dit så lite fukt hade pappret sugit åt sig.
Pappret luktade inte speciellt fräsht heller, samma unkna lukt jag hade i somras när värmen var här och solen låg på köket.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.