Hej!

Vid valet av grund, vem kan säga vad som är passande på planerad yta? dvs med avseende på markförhållandena.

Planerar ett fritidshus på 80kvm, strandtomt (sand / lera / fylld kärrmark)

Vem vänder man sig till för ett avgörande ? Platta eller krypgrund? dimensionering?

/ Erik
 
Den tryggaste grunden du kan skaffa är faktiskt en öppen plintgrund. Låter primitivt men är i det närmaste idiotsäkert. Anlitar du en säker arkitekt behöver det dessutom inte heller bli missprydande.

Näst bäst är en såkallad "varmgrund" med ett klimatkontrollerat kryputrymme. Alltså en vanlig krypgrund som hålles uppvärmd och ventilerad med mekanik.

Vet du vem som har utfört fyllningsarbetet? Finns insatserna dokumenterade? Det skulle kanske inte skada med en geoteknisk undersökning. I ditt ställe skulle jag dessutom rutinmässigt ha kollat med kommunens tekniker om man har karterat risken för översvämning, eftersom din fastighet gränsar till ytvatten.
 
Är det lera/fylld käärmark så är kanske en platta inte helelr fel - för att fördela tyngden bättre.

Plintar är ju ur fuktriskhänseende väldigt säkert - men på lera/kärrmark kan man behöva gräva rätt djuot - vilet å tredje sidan inte behöver bli så dyrt iom att en jordborr kanske kan användas (beroende på markens beskafenhet)

Personligen tycker jag inte att grunder som kräver mekanisk ventialtion verkar som ett bra förslag någon gång, men egentligen har nog billy_baver rätt i att dom nya helisolerade varmgrunderna är väldigt bra.
Att jag inte gillar mekaniskt ventilerade grunder är att i mitt sinne så borde egentligen ett hus klara sig en längre period utan ström och tillsyn , särskilt ett fritidshus...

/K
 
Ok, tackar för svar / synpunkter

/ Erik
 
Min rekommendation är absolut att du gör en geoteknisk undersökning. En dylik kostar c:a 25000 kr men sen kan du veta betydligt mer exakt vad som är lämpligt i grundhänseende. Jag talar av egen erfarenhet.
 
Ingvald skrev:
Min rekommendation är absolut att du gör en geoteknisk undersökning. En dylik kostar c:a 25000 kr men sen kan du veta betydligt mer exakt vad som är lämpligt i grundhänseende. Jag talar av egen erfarenhet.
Kan du delge dig av denna erfarenhet ?
25000 kr är rätt mycket pengar, särskilt när man bygger ett mindre fritidshus

Huruvida min "chansning" på min plintgrund på morän (vilket var min högst amatörmässiga analys + ett samtal med min schaktare) går hem lär väl inte visa sig på 10-50 år - men eftersom det är just en plintgrund så finns ju en möjlighet att staga upp huset mha domkrafter alltefetersom. Eftersom alla grannar byggt på liknande sätt är jag dock inte orolig för någon katastrof - och som sagt små sättningar får man räkna med och/elelr åtgärda allteftersom.

Jag tänkte bara att det vore intressant att höra om du råkat ut för något som visar på att det är värt att lägga ut dessa pengar för en grundanalys för ett fritidshus ?

/K
 
Är också i funderingar på grunder... ca 40 kvadrat

Vad tror ni om platta på mark, mura ett el. två skift leca utan ventiler, sen träbjälklag

Så det blir en som en krypgrund utan ventilation men med betonggolv ev med fall mot ett avlopp ?
 
nino skrev:
Är också i funderingar på grunder... ca 40 kvadrat

Vad tror ni om platta på mark, mura ett el. två skift leca utan ventiler, sen träbjälklag

Så det blir en som en krypgrund utan ventilation men med betonggolv ev med fall mot ett avlopp ?
Är detta ngt vedertaget sätt att göra det på - låter annars riskabelt.

Jag vet att det finns s.k. varmgrunder. Då man har en platta, eller väldränerat och isolerad botten + ett par skift med tex leca och sedan isolering på insidan. Dvs grunden blir fuktutsatt, men utrymmet inanför är varmt.

Men varför inte bara köra isolerad platta på mark i så fall ?
Eller en vanlig krypgrund utförd på rätt sätt med lagom ventilation ?


/K
 
Har aldrig sett eller hör om "min" grund

Isoleradplatta går bort då det inte finns el så man kan hålla värmen

Hur räknar du ut lagom ventilation?

Krypgrunder görs väl idag med plastade golv och utan ventilation?

Tänkte så här:
Plattan för att hålla ihop grunden om det blir tjälskjutning...
Lecan för att inte behöva regla direkt på betongen
Lägger man lite markisolering 5cm under betongen så bör man väl undvika den mesta fukten från marken?
 
Nino skrev: "Vad tror ni om platta på mark, mura ett el. två skift leca utan ventiler, sen träbjälklag"

Svar: Sorry! Du har inte uppfunnit något nytt. Detta är åtminstone början till en varmgrund! :) För att inte överdriva tror jag att den blir mycket bättre om du ventilerar den, och kontrollerar klimatet med mekanik. Anticimex och många andra entreprenörer tillhandahåller utrustning och kunskapen hur du gör i detalj.
 
Problemet är ju att det är till en sommarstuga där det inte finns el så kontrollera klimatet blir svårt...
 
nino >> Utan ventilation får du mögel och röta. Ofelbart!
 
Varför bygger man gruder utan ventiler nu då?

Anticimex rekomenderar ju att man tätar ventiler och lägger plast på marken...? ev. en avfuktare om det behövs

Har aldrig gjort någon grund själv och har nyss börjat nysta i ämnet...

Gammeldax torpargrunder är ju täta och är väldigt låga och det har fungerat i 100år
 
Traditionella torpargrunder är inte alls täta. De har alltid gluggar, som man noga ska se till inte blir tilltäppta av växtlighet eller annat. Så har det - mycket riktigt funkat i om i hundratals år. Dessa grunder har tillförts extra värme från byggnadens skorstensfot. Därmed har ett visst mått av energislöseri räddat många stugor från angrepp av röta och mögel.

Inte heller den grundkonstruktion som Anticimex förespråkar saknar i ventiler. Istället för små "kattgluggar" här och var har en sådan grund sin luftväxling via mekanisk fläkt. Temperatur och fuktkvot regleras automatiskt av systemet.

http://www.anticimex.se/fileobjects/5492_KRY%20infofolder_L_l%E5st.pdf
 
Mikael_L
nino, jag förstår inte riktigt vitsen med att göra två grunder i en. Både platta på mark + krypgrund.

Är du orolig för att tjälen lyfter och grejar i grunden så måste du nog göra något åt det istället. För ingen typ av grund, eller hus för den delen kan väl må bra av att lyftas lite här och där under årstidsväxlingarna.

Annars så går det nog säkert bra att göra en tradionell krypgrund, med gjutna och armerade kantbalkar som klarar tjällyft lika bra som tradionell platta på mark.

Men gräv ner plintar till frostfritt. På dessa plintar sätter du betongelement som kantbalkar och bärlinor, sen har du en krypgrund som klarar tjälen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.