_bystrom_ skrev:
Är själv utbildad målare och har använt just den produkt jag talar om, EPX-V, vid en mängd tillfällen. Och för den färgen har det ej varit krav på utbildning...
Är själv inte utbildad målare, men arbetar inom färghandeln och har själv fått säkerhetsutbildning och hantering av Epoxi Golvfärg. Dock inte EPX-V utan Hagmans golvfärg. Och flertalet av dom stora märkena är just Hagmans Epoxi. Enligt säljare på Hagmans kemi ska man, om man är målare och använder färgen regelbundet, erhålla säkerhetsinformation och information om hur man hanterar produkterna riskfritt.

Jag är inte här för att ifrågasätta utan för att hjälpa till. Är inte ute efter diskussion om det krävs utbildning eller inte. Vidarebefordrar bara information som jag fått.
 
Jens_H skrev:
Är själv inte utbildad målare, men arbetar inom färghandeln och har själv fått säkerhetsutbildning och hantering av Epoxi Golvfärg. Dock inte EPX-V utan Hagmans golvfärg. Och flertalet av dom stora märkena är just Hagmans Epoxi. Enligt säljare på Hagmans kemi ska man, om man är målare och använder färgen regelbundet, erhålla säkerhetsinformation och information om hur man hanterar produkterna riskfritt.

Jag är inte här för att ifrågasätta utan för att hjälpa till. Är inte ute efter diskussion om det krävs utbildning eller inte. Vidarebefordrar bara information som jag fått.

Jag ska själv inte påstå att jag vet hur det är med alla epoxi, så här var det för oss bara.
Under ca ett år använde vi EPX-V rätt flitigt, renoverade en del verkstadslokaler/tvättlokaler åt militären då de skulle lägga ner, målade även golvet på ett byggvaruhus med denna.
Och efter den information vi fick vid under den tiden var att EPX-V ej krävde utbildning.
Sen är det säkert, som du skrev, att andra regler gäller andra färger.

Sen kan vi skilja ut de epoxi som används/har använts vid t.ex badhus... de är överjävliga och om jag inte minns fel starkt cancerframkallande - leukemi.
Där krävs riktig utbildning och en herrans massa skyddskläder/friskluftsmask etc...
 
Jag undrar vad jag ska använda för typ av färg till mina putsade källarväggar samt till mina betonggolv?

Det måste ju vara nån färg som "andas".
Vad heter sån sorts färg?
Om dina källargolv har uppträngande fukt är det inte lämpligt att måla
golvet med någon typ av färg, det leder nästan alltid till problem.
Risken är att färgen släpper från golvet eller att fukten letar sig upp i väggarna
istället.
Det som håller är någon typ av klinkers eller ett ventilerat golv.

Om du nu har fukt i betongen, annars är det väl bara att måla.
 
Jag har kanske fel i detta. Men för mig så är epoxi epoxi, oavsett vilken sort. Men som sagt, det kanske inte behövs på beckersepoxin. På den utbildning vi fick, så pratade dom i stort sett bara om vattenburen epoxi, när det gäller målning. Och varför skulle den vara snällare bara för att den är vattenburen? Ok, lacknaftan(eller vad det nu kan tänkas vara för lösningsmedel) finns kanske inte där.
 
5.2 racing skrev:
Jag har kanske fel i detta. Men för mig så är epoxi epoxi, oavsett vilken sort. Men som sagt, det kanske inte behövs på beckersepoxin. På den utbildning vi fick, så pratade dom i stort sett bara om vattenburen epoxi, när det gäller målning. Och varför skulle den vara snällare bara för att den är vattenburen? Ok, lacknaftan(eller vad det nu kan tänkas vara för lösningsmedel) finns kanske inte där.
Varför vet jag inte, men man kan väl spekulera i härdare etc.
Den epoxi vi använt kändes möjligtvis lite som någon halv/fuskepoxi, skulle aldrig drömma om att jämföra den med den "riktiga" som används vid t.ex badhusbassänger.
Vem som har fel, eller mindre rätt, låter vi kanske vara osagt?
 
I punkt 15 i säkerhetsdatabladet för EPX-V som går att läsa på Beckers hemsida så finns följande information:

INFORMATION
Arbetsmiljöverkets aktuella föreskrifter om härdplaster ska följas. Vid yrkesmässig hantering får endast personer som har genomgått särskild utbildning arbeta med produkten. Följ även Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd gällande Medicinska kontroller i arbetslivet.
 
midvinter skrev:
I punkt 15 i säkerhetsdatabladet för EPX-V som går att läsa på Beckers hemsida så finns följande information:

INFORMATION
Arbetsmiljöverkets aktuella föreskrifter om härdplaster ska följas. Vid yrkesmässig hantering får endast personer som har genomgått särskild utbildning arbeta med produkten. Följ även Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd gällande Medicinska kontroller i arbetslivet.
Hmm, det var nytt!
Ska informera chefen & färghandlaren... :mad:
 
*host* I told you *host*
 
Mycket fint informationsfiske midvinter =)
 
Epoxy är epoxy.

Det finns epoxy med farliga lösningsmedel och applikationsmetoder som gör att du kan andas in epoxy.

Sedan finns det "snäll" epoxy som inte är lika farlig men...

All epoxy är farlig. All epoxy kan utlösa epoxyallergi, som inte alls är rolig. Epoxyallergi utlöses i princip alltid efter ett antal exponeringar, ibland ett fåtal exponeringar, ibland efter många hundra exponeringar. Det beror på vad man har för anlag och hur man beter sig. Får du den snällare varianden av epoxy på huden eller om du andas in den elakare varianten så har du exponerat dig för risken att uveckla epoxyallergi.

Gummihanskar på! Torka inte bort den där lilla klutten med fingret.

Privatare får leka fritt med de snällare varianterna. Vid yrkesmässigt användande måste man ha till och med ha utbildning för att få använda epoxylimmet från macken.
 
Lyfter en gammal tråd...
Ska måla min källare och funderar på att använda http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1702&iItemId=151974 på väggarna och http://www.epoxibutiken.se/product_info.php?cPath=24&products_id=34 på golvet.

Vad tror ni om detta?
Källaren är putsad och nu påbättrad med husfix vid putssläpp och sprickor.
Kan man använda husfix på golvet där det är lite ojämnt eller fäster inte det tillräckligt?
Blir det väldigt halt med epoxifärgen?
Är det ett bra pris på epoxin?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dracule
  • Laddar…
H
Oavsett vilken kondition som din grund är i eller om ditt golv är fuktigt eller ej så måla aldrig ett källargolv. Det behöver en viss ventilation, använd klinkers eller något annat som ventilerar. Till dina väggar så använd Landora enligt tidigare inlägg. Det finns även en brytpasta så att du kan få lite olika nyanser på dina väggar.
Har själv gjort om en källare på ett 60-talshus. Klinker på golven samt Landoras källare och förråd på väggarna.
 
Fogar i klinkers känns ju inte så där jätteroligt att hålla rent mest därför jag vill undvika det, men enligt hemsidan med epoxin som jag länkade till står det - "NM Golv 50 Super är ej diffusionstät, vilket gör det möjligt att måla på fuktiga underlag och på underlag där fuktrisk förekommer."

Tolkar det som att det borde fungera även på ett källargolv då den "andas".
 
hokanp skrev:
Oavsett vilken kondition som din grund är i eller om ditt golv är fuktigt eller ej så måla aldrig ett källargolv. Det behöver en viss ventilation, använd klinkers eller något annat som ventilerar. Till dina väggar så använd Landora enligt tidigare inlägg. Det finns även en brytpasta så att du kan få lite olika nyanser på dina väggar.
Har själv gjort om en källare på ett 60-talshus. Klinker på golven samt Landoras källare och förråd på väggarna.
Vadå Landora?

Landora är ju världens skitfärg. Om det är märket du menar.
 
H
5.2 racing skrev:
Vadå Landora?

Landora är ju världens skitfärg. Om det är märket du menar.
Landora är en MYCKET bra färg för att använda inomhus. Framförallt mycket prisvärd.
Rusta hade förr en mycket bra färg men tror att de har bytat leverantör. Rustas färg tillverkades av Flygger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.