Vi har ett problem med vår varmvattenberedare sedan en längre tid.
Den slår av sig emellanåt, ibland kan det gå veckor utan att det händer något och ibland stänger den av sig varje dag.

Resultatet blir att den slutar värma vatten och för att få den att börja värma igen måste vi trycka på den reset-knapp som finns på tanken. Då går den igång och värmer igen, tills den slår av igen.....dagen efter eller en vecka senare.

Någon som vet vad det beror på. Är det dags att byta beredare, den är inte så fasligt gamal, men iallfall 10 år misstänker jag.

Det är en "vanlig" el-vvberedare.
 
Antagligen är det dags att byta elpatronen.
 
Det kan vara termostaten som antingen står på för hög temperatur eller börjar bli dålig. Det gör att överhettningsskyddet stänger av och du måste "resetta".
Försök med att dra ner termostaten, annars byt.
 
Tack för tipsen. Jag har sänkt temperaturen på termostaten och det har helt klart gett resultat. Problemen är inte helt borta, men de har minskat markant!
 
För utom att det kan vara termostaten som gör att vattnet blir varmare än tänkt så att överhettningsskyddet löser ifrån, så kan ju givetvis själva överhettningsskyddet i sig vara trasigt. Jag skulle försöka få utrett vad som sker, då jag inte ser möjligheten att utesluta fel på din skyddskrets (överhettningsskydd). Är den sliten/trasig kan du troligtvis lika gärna få problem med att den inte löser ut när den ska. För säkerhets skull, försäkra dig om att säkerhetsventilen fungerar felfritt om oturen skulle vara framme.
Min beredare/panna är installerad 1980 och funkar felfritt efter snart 30 års flitigt användande, skulle inte acceptera att behöva byta/reparera var 10e år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.