Jag ska installera en pax 260 i badrummet och har en fundering angående varvtalsregleringen. Om vredet ställs på minimum stannar fläckten då?, eller måste jag sätta den på en strömbrytare för att kunna stänga av den helt
 
  • Gilla
LaSwede
  • Laddar…
Dom pax260 jag har satt upp har inte stannat på lägsta farten.
Och kan vara dumt att stänga fläkten luften kan börja gå fel håll i kanalerna.
På lägsta farten ger pax260 väldigt lite luft men ser till att det går på rätt håll (så länge det inte stormar ute)
 
När jag byggde om badrummet och satte in en pax-fläkt (tids- och fuktstyrd), sa elektrikern att man måste kunna stänga av strömmen manuellt till fläktar i våtutrymmen. Det räcker alltså inte att man kan dra ur proppen. Detta gör att du bör ha en brytare någonstans.

/per
 
När jag byggde om badrummet och satte in en pax-fläkt (tids- och fuktstyrd), sa elektrikern att man måste kunna stänga av strömmen manuellt till fläktar i våtutrymmen. Det räcker alltså inte att man kan dra ur proppen.
Min elektriker sa ingenting om detta, däremot kompletterade jag med manuell start så man kan vädra ur när man gjort nr 2.

:)
 
när jag installerade min 260 stod det i instruktionen att de ska anslutas till en all-polig brytare. annars måste du ju bryta strömmen på annat sätt och det blir ju genom att skruva ur proppen...

min stannar inte heller på lägsta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.