Hoppas denna fråga kan få ligga kvar under rubriken byggnadsvård:

Vi har en del jobb som återstår med vår veranda, och skulle behöva börja måla nu i helgen. Jag läser dock i Gysinges katalog om målning med linoljefärg utomhus att "det bästa är att måla under perioden maj-aug".

Vet någon vad riskerna är med senare målning? Handlar det om risk för mögelpåväxt eller något annat? Vilka erfarenheter har ni andra? Vi kommer att använda Gysinges utomhusgrundfärg och sedan deras linoljefärg.

/Sara
 
Risken finns att det inte torkar tillräckligt snabbt.
Linoljefärg torkar inte under temperaturer på +10 och man ska inte måla om det finns risk för nattfrost. Så här uppe i Sorsele har jag flyttat in målarverkstan, vi har varken +10 eller frostfria nätter, men du kanske har det varmare där du är?
 
Som jag förstått innebär det risk för mögelpåväxt. Färgen torkar långsammare när det är svalt och fuktigt. Det är kombinationen ofullständigt härdad linoljefärg och långvarigt fuktig väderlek som inte är så bra. Det är framför allt det som är problemet i södra Sverige. Har faktiskt haft det problemet att färgen möglade under en väldigt regnig sommar. Så jag är lite nojig på den punkten. Om det är en varm och torr höst bedömer jag det som att det går att måla, men för tillfället är är vädret ostadigt så jag låter nog bli.
 
Så sent som i september har jag aldrig målat utomhus. Men iallafall på sensommaren tycker jag det fastnar mycket mer insekter i färgen än i början av sommaren. Linoljefärg torkar ju sakta, (särskilt vid svalt väder!!) så det hinner komma MYCKET insekter som fastnar i färgen. Sen går man där år ut och år in och retar sig varje gång man ser de där fastkletade vingarna och små kropparna som aldrig gick att få bort... Min erfarenhet är som sagt att det fastnar mycket färre insekter på försommaren.
 
Förutom insekter så är det ju mycket löv och annat i luften som fastnar i färgen när den torkar så långsamt. Jag målade lite sent ett år och när färgen tog så lång tid på sig att torka så hann det komma ett regnväder som förstörde min målning så jag fick slipa ned och göra om det året efter så det är nog som övriga skriver bäst att undvika att måla så sent eller om man måste ta in det inomhus eller försöka att täcka det man målat.

När jag ska fixa med mina fönster så har jag byggt en träram med lite isolering i som jag sätter för fönstret så nu kan jag hålla på med dem och måla både fönstret och fodret även sent på hösten eller tidig vår
 
Halloj!
Vi håller på att måla om huset, men lade ner verksamheten i helgen. Vi har skrapat trärent (bästa köpet: en Speedheater), oljat 50%terpentin resp linolja samt kittat småskador o kvisthål. Ett tungt beslut att inte måla i höst, men vi vill inte chansa på ett osäkert resultat. Vi kör också med Gysinges linoljefärg, otroligt dryg förresten!
 
Okej, ni har övertygat. Vi får väl leva med en skrapad veranda i vinter och måla till våren då. Suck!
 
Ann-Sofian skrev:
Halloj!
Vi håller på att måla om huset, men lade ner verksamheten i helgen. Vi har skrapat trärent (bästa köpet: en Speedheater), oljat 50%terpentin resp linolja samt kittat småskador o kvisthål. /QUOTE]

Har ni handburna speedhetaern? Vad är tidsåtgången på ett cirka?
 
Vi köpte Speedheatern plus deras enklare arm som man sätter fast i byggställningen eller annan stolpe. Setet kallas för SH IR SYSTEM CLASSIC ( http://www.speedheater.se/butik ).

Det är tame tusan en av de bättre investeringar som vi gjort. Armen är bra då den jobbar när du skrapar där den värmde senast, de stora ytorna går relativt fort, men allt beror på tjocklek och färgtyp. Vår fasspontpanel gick på typ 45-60 min/kvm. Givetvis får man handjaga i skrymslen och då går det långsammare.

För att få riktigt bra har vi sedan detaljskrapat med varmpicka och sedan gått över med slipmus/oscillerande papper 120. Sedan oljat , kittat , grundat + två lager slutstryk. Puh, men vad bra det blir...

Första fasaden ca 65 m2 tog 3 månader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.