Jag räknar inte med att besöka min gård så ofta under vintern, kanske en dag varannan vecka i snitt. Huset är från 1816, renoverat i omgånger (senast 80-tal) är helt funktionsdugligt, bla med badrum i "ryggsäck" och betongpannor. Plåtarbete och skorsten över tak är antagligen också från 80-tal. Det är torpargrund förutom i ena delen där det verkar vara en nygjuten(mitten 1900-tal?) matkällare med ingång utifrån. Den källaren är jag lite skeptisk till, faktiskt.

Uppvärmning är kökspanna med elpatron och cirkulationspump, samt en del elradiatorer.

Vad är det jag bör tänka på när jag låter huset stå tomt mest hela vintern? Eftersom jag hade fuktproblem på mitt året-runt hus där det "regnade in" genom övermättad skorsten (trots pelletsuppvärmning, tänker jag mig att ett regnskydd på skorstenen kan vara en bra idé. Min plan var att ha värme på, säg att man kan hålla det runt 5-7 grader i alla fall.

Sen så har jag hört att skall man elda i skorstenen skall man göra det länge, annars kna det bli värre? Min tanke var att köra igång den mysiga kökspannan när jag är på besök, och lägga in lite ved. Men det skulle alltså inte vara en bra idé?

Äsch, vad ostrukturerat! Men säg något efter pipet. *pip*
 
Jag tycker du är inne på helt rätt spår. Att hålla 5+ på elpatron kan kosta en del, men jag tycker det är väl använda kronor. Så gjorde vi i en stor gammal kåk och det funkade fint. Huset mår bra av det och det gör även att man inte drar sig helt för att vara i huset lite oftare, det är ruggigt när man kommer men så vrider man på värmen och eldar så känns det riktigt ok. Bara det mår huset bättre av tror jag, man tittar till det och kollar så att allt står rätt till lite oftare.

Tänk på vattnet, har du 5+ och vattnet står stilla så kan det frysa om du har otur, inte i huset då förstås men tex i grunden, speciellt om vinden kan leta sig in och kyla av. En lösning är då att dra en värmeslinga i vattenledningen som man sätter på när det är risk att det fryser.
 
Eller så kan man ju tömma ur vattnet ur ledningarna när man inte är där.

Vi har gjort ungefär som du i över 10 år och mitt intryck är att det funkar bra. Före oss var huset sommarstuga i 40 år och användes förmodligen knappt alls om vintrarna, så min gissning är att det måsta ha stått helkallt utom kanske över jul. Innan vi kom dit fanns nästan inga element så någon grundvärme kan knappast ha funnits. Men det tycks ha gått bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.