Är det något jag bör tänka på när jag ska dra in inkommande vatten genom trossbotten upp i mitt badrum. Min trossbotten är gjord med 195x45 regelverk och jag har isolerat hela den delen med glasull. Ovanpå har jag golvspånskiva.

Jag kommer att lägga klinker på golvet och jag undrar om det är något jag ska tänka på eller är det någon som har något tips just när det gäller inkommande vattenledningen som är en 32mm polytenslang.

Tacksam för svar.
 
Vad jag har hört så får inte inkommande vatten dras genom golv utan genom vägg, bara avlopp får gå genom golv.
 
Det stämmer.
 
Lånar denna tråd. Jag har tyvärr detta problem i ett av badrummen och det blir svårt att dra om rören då de är för korta. Är det OK att då istället flytspackla upp en liten klack och fuktspärra mot den?
 
Jag undrar hur man drar upp inkommande vattnet i väggen och får ut det i 90graders vinkel (om man inte har en 100cm tjock vägg) Jag har alltid gjutit en klack för vattnet då alla rörisar och Länsförs. representant sagt att det är enda sättet.
 
nino skrev:
Jag undrar hur man drar upp inkommande vattnet i väggen och får ut det i 90graders vinkel (om man inte har en 100cm tjock vägg) Jag har alltid gjutit en klack för vattnet då alla rörisar och Länsförs. representant sagt att det är enda sättet.
Kan inte nån skick upp ett foto på en sådan "klack"? Mycket nyfiken på lösningen...
 
Är väl bara själva genomföringen som inte får ske genom golv? Är ju helt ok att dra i t.ex. mellanbjälklaget vidare upp i en vägg. I.a.f. enligt Wirsbos handbok.
 
sandhall skrev:
Är väl bara själva genomföringen som inte får ske genom golv? Är ju helt ok att dra i t.ex. mellanbjälklaget vidare upp i en vägg. I.a.f. enligt Wirsbos handbok.
Det är själva tätningen mot golvet som är den stora risken med gå genom golvet med små vattenrör då det är svårt att fixera dessa så de inte kan röra sig. Det är lite skillnad med WC anslutningen då den normalt inte har något moment/slagande tryckförändringar på sig som ett 15mm vattenrör kan ha. Därav är det ok att gå vinkelrätt in med ett rör genom vägg då det blir enklare att täta samtidigt som tygndlagen gör jobbet att drännera bor vatten från själva tätningen. Det optimala vore att alltid dra inkommande vatten från taket ner....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.