De flesta som pratar om % brytningar här utgår nog från Gysinges kataloger. Där har de alla färger blandade klara och man bara blandar ihop dessa. Alltså använder man inte torrpigment. Genom att använda 2 "blöta" färger behöver man bara mäta sig fram till vad som är 5% umbra och 95% vitt.
 
Aha, på det viset. Så det blir till att köpa lite grön umbra-färg då, om man vill ha sina vita fönster lite mindre vita. MEN, om man köper torrpigment - är det någon som vet hur man i så fall ska blanda för att få samma nyans som i ovan nämnda "blöt-blandning"?
 
Jag räknar bort den procentdel vit färg, i vikt, som man lägger till. Jag vetifasiken om det stämmer, men så gör jag i alla fall... Jag har letat men inte sett någon utförligare beskrivning i gysinges böcker.
Ex 15% grön umbra:
850 gram vitt
150 gram grön umbra
 
HanDan skrev:
Aha, på det viset. Så det blir till att köpa lite grön umbra-färg då, om man vill ha sina vita fönster lite mindre vita. MEN, om man köper torrpigment - är det någon som vet hur man i så fall ska blanda för att få samma nyans som i ovan nämnda "blöt-blandning"?
Jag skulle blanda tills det såg bra ut för ögat. Men om du envisas med att använda gysinges variant så antar jag att du helt enkelt gör en egen linoljefärg med ditt pigment och blandar den tills den får rätt konsistens, för att få någorlunda rätt pigmentmättnad i färgen.
 
Redigerat:
jag brukar oxå blanda på känsla. visst kan det vara lite strul om man sen ska blanda mer färg att få exakt samma nyans...men när färgen tar slut finns det alltid lite kvar i burken. jag blandar till den nya färgen tills den har samma nyans som den våta färgen. Då vet jag att det är samma. Annars om man jämför med torkad färg stämmer det ju inte eftersom den förändras när den torkar.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Kul, berätta vad han säger!
Drar upp en gammal tråd, eftersom jag blev uppmanad att berätta om antikvariens besök.

Hem kom en mycket stressad och förvirrad(?) byggnadsantikvarie. Hon snurrade runt några varv på gården för att ta lite foton, kikade in i bagarstugan, mumlade lite saker som jag inte uppfattade och for iväg. Bostadshuset var hon aldrig in i. Nu var ju visserligen bagarstugan i fokus, men jag hade hoppats på lite diskussion om huset också. Färgsättning blev det knappt tal om alls.

För en tid sedan damp det ner en rapport i brevlådan. Om huset står tex att det förmodligen har varit en korsbyggnad (det ÄR en korsbyggnad, ett typexempel på en sådan). Om bagarstugan kan man bla läsa att fönstren har sex rutor (fyra) och att den har locklistpanel (lockpanel). Plus ytterligare felaktigheter trots att beskrivningen bara upptar en halv A4-sida. Dessutom har hon placerat gården i fel socken.

Men jag fick i alla fall några nya tips på hantverkare. Alltid något.
 
Gah. Trist.
Vi hade ett väldigt trevligt besök av två antikvarier som stannade länge och väl. I och för sig tog det en halv evighet innan någon kom (vi tog kontakt med länsmuseet för över ett år sedan) och jag räknar inte direkt med någon rapport av besöket. Men kommenterade och tipsade gjorde de. Till och med det mjölkskåp som inte längre står i huset ("Men det måste ni ju skaffa tillbaka!") men som finns i vår ägo. Jag tyckte att det var lite kul att de ville möblera hemma hos oss.
 
De har alldeles rätt om mjölkskåpet, det är ett måste i ett gammalt hus! :)
Ett mjölkskåp är mer än en möbel, det är snarare en del av huset. Vårt står kvar, men är tyvärr ommålat och lite väl litet (älskar fina, stora mjölkskåp, sååå praktiska). Skåpsnickar´n skulle ha utnyttjat utrymmet bättre... Har man dörrar och fönster överallt så gäller det att maximera utbytet av varenda kvadratcentimeter.

Det finns en till byggnadsantikvarie, men det ser ju konstigt ut om man kontaktar henne nu. Eller?
 
Haha, ja i och för sig. Det står i ett annat av våra hus och vi har planerat att ta tillbaka det. Fast jag tycker fortfarande att det är lite kul. :) Det är rätt lustigt också att de har byggt för mjölkstänk från separatorn som satt vid mjölkskåpet!

Du kanske skulle kunna skicka ett försiktigt mail till den andra...? Jag har faktiskt haft mer kontakter med Skellefteå museum än länsmuseet, och då ligger vi utanför upptagningsområdet för Ske-å museum.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.