Hej! Har ett lite för litet kök och ska ha "frukostplats". Vill inte ha barbord utan sittbord. Ena sidans sittmöbler är IKEAs fläktskåp med lådinsats som agerar bänk.

Därför är det viktigt att kunna få bort bordet ibland, och förslagsvis fälla upp det mot väggen.

Mått ca 120 x 60 (2 st 60-skåp i längd och minsta acceptabla bredd för att kunna sitta mitt emot varandra.

Jag kan ju ta vilken skiva som helst och slänga på färg på, lägga en tapet och glasa in eller vad som helst. Frågan gäller mest förslag på beslag och upphängning samt uppfästning i uppfällt läge. Väggen bakom har jag byggt upp med OSB + gips, så det bör hålla. Och jag kan kanske hitta på nån regel med tur...

Alltså, väggfast i ena änden och ett/två ben i andra. Även ben bör ju vara fällbara.

Länk: http://www.blocket.se/vi/17858871.htm?ca=23_3_s

Fult och klumpigt dock, jag vill ju inte ha två feta cylindrar synliga vid uppfällt bord. Och helst inte en sån mäktig kloss vid väggen, jag behöver komma närmare väggen med benen...

Alla tips mottages tacksamt!
 
Jäklar om reglarna sitter så bra till att du kan fälla in bordet i väggen, skulle inte det gå bra?
Det kanske går att göra en avväxling att använda som infästning åt bordet.

Förstår du hur jag menar??
 
Tanken är ju lysande, MEN det är en yttervägg...

Det är ju nästan så att man skulle planera om köket bara för att.

Fler tips?
 
Jag hade lite mer plats i mitt kök men behövde en liknande lösning. Jag köpte en bardiskskiva från ikea som var rundad i ena änden och kapade den i tre delar. Ytterdelen med rak ände fäste jag i väggen (sunkig gipvägg, men molly funkade ok) och sedan byggde jag med reglar under som inte syntes en utdragsfunktion så jag kunde dra ut och lägga i bit tre. Längden får man ju anpassa efter köket men vid mitt blev det plats för 7st vid utdraget läge och 5 vid infällt. Den runda änden gör att det tar mindre plats och sedan hade jag bara ett stödben längst ut i centrum av den runda delen, vilket gjorde att det inte var så mycket i vägen som ben brukar vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.