hej!
jag är helt novis på detta område, därför hoppas jag på många goda tips härifrån.
vi har ett hus som är byggt -66. ett plans hus med källare.

vi har tänkt lägga på mer isolering på vinden.och här är problemet.
nu ligger det först cutterspån och på den ligger en isoleringsmatta (alltså vindpapp och sen isolering och sen vindpapp igen. totalt med cutterspånen finns det ca 10 cm isolering på vinden.

vad jag nu undrar är: är det tillräckligt med den isolering som ligger där? med tanke på den isoleringsmattan som ligger på cutterspånen?

på byggvaruhusen får jag olika råd.vissa säger ta bort cutterspånen! andra säger att jag skall lägga på 200 cm isolering på cutterspånen.
jag blir kluven på tillvägga sättet här!
kan jag kanske avsluta med den svarta isoleringsmattan på ny isolering?
vore tacksam för tips'!
 
Du behöver inte ta bort spånen, lägg ut två lager 95mm korsvis ovanpå det du har idah. Var noga med att takfotsventilationen inte täpps igen. När detta är gjort kommer din vind att bli betydligt kallare, vilket leder till att varm fuktig luft innifrån huset stiger upp på en kall vind och den fukt som den varma luften bär med sig kommer att fällas ut på vinden. Detta kommer antagligen ge fuktproblem med svartmögel som följd på vinden. För att undvika detta krävs en kraftigt ökad ventilation på vinden. Lämpligt att börja med är sk. mögelstoppers i varje takstolsfack uppe vid nock på båda sidor, samt att sätta in stora ventiler i gavelspetsarna. Nu måste du följa utvecklingen noga, titta på din vind ofta, räcker ventilationen till? Om inte så är det läge att kanske sätta in mekanisk ventilation i form av en fläkt eller i värsta fall plocka bort en del isolering så vinden blir varmare med högre värmekostnader till följd.
 
Det råder delade meningar om ökad ventilation hjälper. Ökar du ventilation, sänker du temperaturen på vinden. Du kan även få in varm fuktig luft på sommaren, som sedan kondenserar på natten.
 
-MH- skrev:
Det råder delade meningar om ökad ventilation hjälper. Ökar du ventilation, sänker du temperaturen på vinden. Du kan även få in varm fuktig luft på sommaren, som sedan kondenserar på natten.
Precis. Jag har läst ingeniörsprofessorsuttalanden som till och med förespråkar en minskad ventilation. Där menar man att det viktiga är att ha undertryck i boendedelen av huset och ett tätt diffusionsskydd som helt enkelt inte släpper upp fuktig luft på vinden. Där ska det helst vara gammal torr stillastående luft fattade jag det som. Det bästa verkar vara en jämn temperatur på vinden. Enligt de lärde.... Själv vet jag inte. ;)
 
Ja, det där stämmer. Men det är ju inte det enklaste (läs omöjligt) att få det diffusionstätt upp till vinden i ett gammalt hus, därför behövs ventilationen.
 
Som sagt var, det är inte alls säkert att ventilationen gör det bättre. Kan lika gärna göra det sämre, genom att det blir kallare och därmed en större mängd av fukten i luften nedanifrån fälls ut.
 
Ja, men bättre att försöka ventilera bort fukten än att den med säkerhet fälls ut på vinden. I alla fall i mina öron...
 
Det finns inget som tyder på att ökad ventilation alltid hjälper, utan det kan bli värre. Och innan du vet att du har fuktproblem, är det dumt att skaffa sig.
 
Redigerat:
Mim morbror fick det problemet som ni skriver, ökade ventilationen i krypgrunden men får in destomer dagg o fukt.
Som havsutsikt nämde så finns det lite åtgärder man kan göra.
Googlade och fick denna första träff http://www.trygghetsvakten.se/
Om jag fattat rätt så mäter den luftfuktigheten inne på vinden och utanför, startar en fläkt vid behov så man inte får in fuktig luft då det ger bekymmer. Det är kanske inte den ultimata lösningen (läs omekanisk och kostnadsfri) men inte så dumt tänkt.
Har tyvärr ingen erfarenhet av dessa produkter men borde vara billigare i drift än en traditionell avfuktare ?
 
Redigerat:
Problemet med havsutsiktsi rekommendationer är att de kan förvärra fuktproblemet. Ja, inte det sistnämnda att ta bort isoleringen. Det hjälper antagligen.

Trygghetsvakten blåser in luft när den är tillräckligt varm och torr, annars är det tätt (dvs inga 'mögelstoppers' eller liknande), och dessutom har de extra stöduppvärmning när det behövs. Jag tror den lösningen är det säkraste, men den har en massa andra nackdelar som du har beskrivit.
 
Jag är medveten om att det inte hjälper ibland, men vill man ändå isolera vinden måste man ju göra något åt ventilationen eller rättare sagt den temperaturförändring på kallvinden som detta innebär. Oftast är det kanske bäst att inte förändra i ett väl fungerande system, men då gör man ingen energibesparing heller. Trygghetsvakten är ett sätt, ett annat sätt är en helt ny ventilations anläggning som även suger ut fuktig luft från tvättstuga och badrum och blåser ut denna utanför huset. Det finns som sagt många lösningar, men oavsett om ökad ventilation räcker eller om man behöver en massa tekninska hjälpmedel så är det viktigt att ofta kontrollera vinden. Då kan man i tid upptäcka förändringar och sätta in de åtgärder som behövs, kanske inte läge att dra på med allt från början.
 
Det bästa är att göra något åt konvektionen upp till vinden och att förbättra ventilationen *inomhus*.

Jag öppnade själv ventilationshål vid takfot när jag la om taket, men undrar nu i efterhand om det var så smart. Har inte tilläggsisolerat, vågar inte. :)
 
Det man inte får glömma i detta sammanhanget är hur familjen ser ut och vilka vanor man har. Jag menar är man som i vårt fall 5 personer och alla duschar varje morgon, diskmaskinen går 1 till 2 gånger per dag och tvätt och torktumlare likaså. Vi gillar inte att frysa så vi har 22 grader inne samt att vi lagar mat och kokar på spisen ofta. Vi har kylskåp/frys som avfrostar sig själv med vatten avdunstning som följd samt ett antal datorer och tv apparater som alstrar värme. Allt detta tillsammans ger fuktig och varm luft. Till skillnad från min mormor och morfar som badade 1 gång i veckan och var två personer samt hade 18 grader inne. Hade inte dator /diskmaskin /tumlare etc. I extremfallet är det bästa att precis som -MH- skriver att göra något åt innomhus klimatet totalt, en gammalkonstruktion utan diffusionsspärrskikt och utan mekanisk ventilation klarar inte en modern familj som är som en fuktgenerator. För att läsa denna situation måste det in en enklare ventilations anläggning med utsug i boningsdelaen för att skapa undertryck och skicka ut fuktig luft ut på utsidan. Lever man lite mer som förr så är vindsproblemet klart mindre, då räcker det kanske med ökad ventilation på kallvind. Så det finns ju ingen patentlösning som passar i alla situationer, det är mycket att ta hänsyn till.
 
Ökad ventilation på kallvinden kan göra saken värre, oavsett hur man lever. Så att rekommendera ökad ventilation på vinden, det är att ta hög risk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.