Hejsan!

Är i lite bryderi om vilka luckor jag ska välja till mitt nya kök (bostadsrätt i hus byggt-56)

Efter en massiv vattenskada revs all originalutredning ut, förutom ett överskåp. Oerhört trist eftersom jag verkligen gillade de gedigna materialen och hade lagt ner mycket tid på att renovera och måla...

Hur mycket kan man frångå husets stil när det gäller det nya köket? Är inte överdrivet förtjust i släta luckor, om det inte är original, utan kommer nog att välja en vit ramlucka. Tror ni att det kommer att se konstigt ut?
Ska försöka hitta en gammal heltäckande diskbänk liknande en som de rev ut (älskade den..snyft..).

Golvet blir en askparkett, väggarna är ljust vaniljgula och kaklet blir nog ett vanligt vitt 10x10. Bänkskivan är jag också lite i valet och kvalet över. Har sett en väldigt fin massiv askskiva, men har haft massivt förut och gillar inte riktigt underhållet...
Virr-varr är ju ett alternativ men inte riktigt i min smak.

Vad tycker ni? Kan ni hjälpa en obeslutsam Linska?
 
Det här kanske kan vara något om du vill ha original:
http://www.blocket.se/vi/17082395.htm?ca=18_s

Annars kanske kvänums kök skulle passa?:
http://www.kvanum.se/product.asp?lang=1&productId={19A8945A-EE7B-4D9A-8689-D868A74F7CD2}
 
Med VEDLÅR! Underbart! :D
 
ja, vedlåren kanske känns lite felplacerad i en bostadsrätt från 1956... men den kanske kan fungera perfekt för källsortering efter lite modifikation:)
 
Skulle kanske från början sagt att det kommer att bli ett Ballingslövskök (bestämt av försäkrings- och byggföretaget)

Visst känns det lockande att leta reda på ett annat originalkök och renovera det, men jag har inte ork för det just nu (dödsfall i familjen som tar på krafter och tid iom att jag är huvudarvinge och ansvarig för dödsboet)

Fler synpunkter?
 
"Skulle kanske från början sagt att det kommer att bli ett Ballingslövskök (bestämt av försäkrings- och byggföretaget)"

ja, då begränsades ju urvalet en del... Jag hittade inget på deras hemsida som anknöt till 50-talet så det är nog bara att välja det du tycker bäst om. Personligen skulle jag nog ändå välja något slätt typ deras lucka solid och markera ordentligt att det är ett nytt kök. Men det är klart att du alltid kan välja någon färg på luckorna som ger lite 50-tals känsla.

Jag råkade ut för ett liknande scenario när jag hade en liten bostadsrätt. Plötsligt skulle stammarna bytas och det gamla badrummet i 40-50-tals stil som fortfarande var i toppskick skulle ut. Golvet var av sten (marmor tror jag), fint vitt kakel med inkaklad tvålhylla mm och stort inbyggt badkar samt gammalt handfat och blandare. Allt skulle ut och inget hade man att säga till om... Inte ens badkar fick man efteråt utan att betala massor extra. Det ända man fick välja själv var i princip färgen på den skitfula kakelbården som skulle dit! jag höll precis på att sälja lägenheten och hade inte energi att bråka om det och slapp åtminstånde se resultatet efteråt.
 
Jag tror att det kan funka med en lucka med fräst ram om du vill ha det, men att man ska undvika den värsta "lantköksromantiken" - kolla in den som heter "Star", den var rätt kul.
 
Så olika det är, jag bor i ett 20-talshus och skulle gärna ha ett kök i den här stilen: http://www.mio.se/Sortiment/Matplatser/Matbord/
..men det passar ju inte så bra. Skulle gärna bo i ett 50-talshus!

Jag tycker att luckan du har valt är fin, ska den vara vit? Vad ska du ha för beslag?
 
Har själv hittat vedlår och lite annat ute i förråden, som hör till gamla köket, dvs innan 40-talsköket sattes in...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.