Hej,
Tack Cederborg för intressant info! I det här konsumtionssamhället tänker man inte på att saker skall hålla så länge..om vi nu bygger ett hus och vill sälja efter 30 år, kanske det blir svårt..? Hur länge har man byggt med platta på mark? Finns erfarenhet av livslängd, hur det brukar gå när det brakar o.s.v?

Går i husbyggartankar, har nu ett hus med platta på mark o vattenburen golvvärme. Visst är det väldigt skönt med dessa varma golv, och energikostnaden har inte varit hög. Men någonstans i bakhuvudet, också för en novis som mig, känns det litet konstigt med värme underifrån. Parketten tar litet stryk, luftintag finns ovanför fönstren istället för dolda bakom radiatorer o.s.v. Vi har ensidigt gått på plattapåmarklinjen, men tack för info från litet andra synvinklar!
 
40-50 ÅR? Vem tänker så långt fram förrutom pensionsbolagen?

Iaf så tycker jag att krypgrund där man måste ha avfuktare är en riktig epakonstruktion som jag aldrig skulle godta. Platta på mark säger jag :)
 
  • Gilla
Strandhus21
  • Laddar…
Jag skulle nog gissa att ingjutna golvvärmerör i de material man använder idag kan hålla flera hundra år (teoretiska tester säger 490 år med en säkerhetsfaktor på 2,5)om de inte utsätts för någon yttre åverkan eller är skadade innan gjutningen. Visst, allt slits men slitaget av cirkuelarande vatten med max temp på kanske 50 grader skulle slita mycket på golvvärmerören är långsökt.

Långt innan golvvärmerören slitits ut har man inkvarterat sig i en etta med jordvärme.

http://www.thermotech.se/files/399.731.pdf

Beträffande valet av krypgrund eller platta på mark så finns olika för- och nackdelar med båda. Man får väga dessa delar mot varandra och också se till markförhållanden och vilket hus man vill bygga. Vi byggde platta på mark då vi ville ha ingjuten golvvärme och vår tomt lämpade sig bra för detta. Vad som är bäst på sikt får vi veta om kanske 30-50 år :)
 
Går det inte att lägga ny slang ovanpå plattan och flytspackla över vid tex en sättning som skadar den ingjutna?
 
Finns flera metoder att laga golvvärmerör. Kan man lokalisera skadan kan man skarva slangen, inte lika bra osm en hel slang men det ska tydligen funka. Om man lyckas frysa sönder golvvärmeslangen, tex om man bygger på vintern och värmen slår ifrån kan man fräsa nya spår för slangarna i plattan och flytspackla ovanpå. Denna metod bygger ju lite på höjden och man tappar några cm i takhöjd. Men som ni ser så är det inte omöjligt att laga om det vill sig illa.

Får du läckage om du förlagt golvvärmen i träbjälklag så kan ju skadorna bli minst lika stora eller större och man tvingas till liknande omfattande reparationer.
 
W
Man kan även relina golvvärmeslangen om den har sprukigt. Går fruktansvärt fort, är billigt och epoxyn som man använder håller minst 100 år. Har plattan satts sig såpass att rören hel har kapats av så är det ju kört men då lär man ha värrre problem än golvvärmerören.
 
Om man nu vill vara lit domedagspredikant så är det ju inte ens säkert att vi behöver särskilt mycket värme i våra hus om 50-100 år. Växthuseffekten kanske gör att vi inte har några kalla vintrar längre. Då är ju ett trasigt värmegolv inget problem, då har vi andra viktigare saker att tänka på. Hoppas att jag har fel:)
 
Om man ser krasst på det hela: Säg att rören verkligen går sönder efter 50 år och det blir kostsamt att ordna, säg 500000 för att ta i. Då handlar det om att man har en kostnad på 800 kronor i månaden att budgetera för att få dels komforten av golvvärme och dels en i övrigt väldigt säker grundkonstruktion. Och i ärlighetens namn lär det inte kosta någon halv miljon att fixa heller.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.