För att skaffa oss en bild om vilka gräsklippare som är bra och vilka som kunde varit bättre vill vi ställa en debattfråga.

Vad för gräsklippare har du och varför är den bäst?
 
Enilgt mig så är Husqvarna Automower en av de absolut bästa gräsklipparna man kan ha, har haft en i tre år och har inget att klaga på. I vårat nya hus så är Automower inget alternativ, pga. att gräsmattan är riktigt groppig så nu använder vi en Stiga Primo... så fort gråsmattan är tillrättad så blir det en ny.
 
Redigerat:
Toro är bäst pga deras brilljanta drivning och hög kvalite.
Hade jag pengarna hade jag oxå haft en automower.
 
Jag har oxå en Automower. Kostade 19600:- och jag har haft den 2 säsonger. Jag byter knivar i den 1-2 ggr i månaden och den klipper mellan 3-4 dagar i veckan beroende på hur mycket det växer.

Jag är otroligt nöjd och kommer ALDRIG klippa gräset manuellt igen. (Förutom med trimmer runt häck, mur och träd.)
 
Jag har oxså köpt en Automower som bara väntar på att komma ut på bete bara gräset kommer upp.
 
Jag kör med en KLIPPO Pro OHV och är nöjd med den.
Ett stort plus är den gjutna Alu-kåpan som verkar tåla vad som helst och inte rostar (jag ids aldrig spola av den under).

Dessutom tål den 95oktanig soppa från grön slang utan att haverera.

Den kunde dock ha haft bredare klippbredd då vi har ganska stor tomt, knappt 1600kvm.
 
Det är ingen som använder sig av en cylinderklippare? Alla inlägg hittils har varit från rotationklipparmänniskor.
 
Den viktigaste frågan än nog igentligen hur stor yta du tänkt klippa?
Jag klipper ca 1200 m2 gräs med min Toro, perfekt storlek för just min klippare.
 
Jag har 500 kvadratmeter att klippa men det var ju egentligen inte det som var frågan. Jag ville väcka en debatt med där till följande argument för och emot en viss typ av gräsklippare.
 
Visst är en cylinderklippare det absolut bästa om man har en slät och fin gräsmatta.
Priset är det som avskräcker mig, annars hade jag köpt en direkt!
 
Robert_Maria skrev:
Jag har 500 kvadratmeter att klippa men det var ju egentligen inte det som var frågan. Jag ville väcka en debatt med där till följande argument för och emot en viss typ av gräsklippare.
Så tycker jag inte man kan argumentera, det är ju beroende på storlek på det man skall klippa som åtminstonde Jag skulle välja klippare. En så pass liten yta så borde det antagligen inte behövas ngn avanserad drivning, eller särskilt bred klippbredd, eller uppsamling då ni kanske orkar klippa många ggr i veckan.
Är man dock inte intresserad av gräsklippning är ju tex automover ett självklart alternativ, och vid nybyggnadsområden med mindre tomter kanske man kan dela en med grannen.
Det är nog främst om man är riktigt intresserad, vill kämpa med sin gräsmatta, och få ett utmärkt resultat som man väljer cylinderklippare.

Det jag vet om Toro:n är att den går riktigt snabbt om du vill att den skall göra det, den är oerhört smidig att använda, jämfört med Stiga säger min återförsäljare att han nästan aldrig behöver laga en Toro jämfört med Stiga.
Dock, min granne som innan bara haft en enkel stiga med enbart mulshing-teknik och utan drivning, tycker att Toron som han nu har köpt är klumpigare, vilket den givetvis är då den är mycket större och tyngre. Beror alltså helt på hur man vill klippa, och vilka funktioner man vill ha, tex uppsamling. Min granne har bara klippt utan uppsamling.
Jag samlar nästan alltid upp.
 
Jag är ute efter den mest praktiska klipparen för en gräsmatta på exakt 500 kvadrat, jag har själv rullat varenda kvadrat så jag vet hur mycket det är. Gräsmattan är nu nyrullad men om ett par år kommer den säkert bli fin då jag både vill och kommer lägga ner tid på den.
 
H
Jag kan rekommendera en cylindergräsklippare om du vill ha ett fint klipp resultat. Du får en Atco som kostar 18000-20000:- i sverige för ca 10k från england. Har dock ingen själv, än. Men efter ha testa en handjagare cylinderklippare några klippningar så är det slut med rotor klippning tills nästa säsong.

Skulle aldrig lägga 19k på en plastrobot.
 
Min Jet55 börjar närma sig 10 år nu så kunde jag kliva in i tidsmaskinen så skulle den få en rekomendation. Den är lite dålig på kantklippning men den går på riktig soppa. Det enda jag har gjort är att byta olja, filter, stift och kniv ungefär vartannat år
 
Vad sägs om en Al-KO Gudenaa L-45? Någon som har?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.