Eir75 skrev:
Vi funderar på att plocka bort eterniten, fasaden under är i tillräckligt bra skick. Fönstren skulle vi då få byta till originalstorlek, vilket innebär symmetri exteriört - men gigantiska fönster, ca 125x170 cm. Just fönsterstorleken gör mig osäker - kanske skulle vi kunna sätta in något mindre fönster, kanske 12x16, och skarva med lite bredare foder?
Vilken skulle vara nackdelen med de större fönstrena av originalmodell?
 
Redigerat:
Tja, jag mätte upp den gamla storleken på papp och höll upp mot väggen - fönstren skulle dominera rummet totalt, men det är kanske bara ovana...

Sedan är det lättare/billigare att få tag på fönster av standardstorlek. Men jag kanske ska tänka om? Jag jobbar på att få fram foton på huset som det såg ut förr, nu har jag bara ritningarna och hålen i väggen at utgå från.
 
Klart du skall ha stora fönster, ljust och trevligt blir det! Våra fönster är till största delen 160x150 cm och det ger väldigt ljusa och trevliga rum. Det viktiga är att du tänker på vad du väljer för fönster och hur mittposter m.m. utformas. De flesta av våra fönster är bytta under 1960-talet och i och med det känns de som stora hål i väggen och dominerar rummet precis som du beskriver. Orginalfönstren bestod av sammanlagt 6 bågar per fönsteröppning med 3 st större tvåluftsfönster och ovanpå dessa tre mindre kvadratiska fyrluftsfönster. Där de gamla fönstren sitter kvar pryder de verkligen rummen medans 60-tals fönstren som reducerats till tre stora bågar med konstig form helst göms bakom gardinerna...
 
Eir75 skrev:
Tja, jag mätte upp den gamla storleken på papp och höll upp mot väggen - fönstren skulle dominera rummet totalt, men det är kanske bara ovana...

Sedan är det lättare/billigare att få tag på fönster av standardstorlek. Men jag kanske ska tänka om? Jag jobbar på att få fram foton på huset som det såg ut förr, nu har jag bara ritningarna och hålen i väggen at utgå från.
Vi har precis begärt in offerter för att få fönster och en fönsterdörr specialtillverkade efter våra mått. Kan säga att det var betydligt billigare än vad vi trodde att det skulle vara och leveranstiden är bra. Ett kopplat fönster med utvändiga och invändiga spröjs, maskindraget glas ytterst och isolerglas innerst efter våra mått och grundmålade i linoljefärg kostar ungefär 3500 kronor. Att jämföra med Sophies fönster som kostade 2700 ordinarie pris.

Stora, spröjsade fönster tycker även jag är en fröjd för ögat!
 
konichiwa girl skrev:
Vi har precis begärt in offerter för att få fönster och en fönsterdörr specialtillverkade efter våra mått. Kan säga att det var betydligt billigare än vad vi trodde att det skulle vara och leveranstiden är bra. Ett kopplat fönster med utvändiga och invändiga spröjs, maskindraget glas ytterst och isolerglas innerst efter våra mått och grundmålade i linoljefärg kostar ungefär 3500 kronor. Att jämföra med Sophies fönster som kostade 2700 ordinarie pris.

Stora, spröjsade fönster tycker även jag är en fröjd för ögat!

Det var faktiskt inte så dyrt...nu beror det ju lite på hur många fönster man ska ha oxå men styckpriset var bra. Och jag måste säga att vi helst sett att vi kunde sätta i de gamla originalfönstren alternativt beställt exakta kopior men vi fick ett så bra pris (vi betalade inte ordinarie pris) så vi prioriterade andra saker.

Sen något som jag ser som avgörande i vårt fall var att vi kunde hitta fönster i samma mått som de gamla. Det är viktigt för huset och vi hade inte valt detta alternativ om det inte hade varit möjligt!! Fönstrens storlek betyder massor för husets utseende men precis som Aof skriver är det inte enbart storleken utan även utformningen av mittposter etc som avgör om det blir bra eller inte.
 
Ja, för oss var det ju lite knivigt eftersom vi faktiskt har kvar en hel del gamla fönster som de nya måste överensstämma i mått och proportioner med - de ska ju sitta i samma fasad. Så även om fönstren ska in i en tillbyggnad var vi väldigt noga med att måtten skulle funka - fönsterrutorna och bågstorleken måste ju vara ungefär detsamma.
 
Vår tanke är att komma igång med fönsterbyte om något år. Sammanlagt är det runt 140 bågar plus glasveranda som måste ses över. Alla bågar måste skrapas kittas om och målas. Alla innanfönster plus de flesta ytterbågarna har stått kvar på vinden när man sanerat mot husbock på 60-talet och glaset har blivit etsat av flouret i det de sprutade med så nu håller vi på att samla glas! Det saknas också runt 30 bågar som jag skall nytillverka. Tur att 60-talsfönstren fungerar ett par år till trots att de är bra fula! Vi tycker iallafall att det är självklart att huset skall återfå de fönster det en gång haft. Nu är originalfönstren kvar i de två salarna som hade turen att ha fönstren på baksidan av huset där man inte kostade på sig att byta fönster, och det är en helt annan atmosfär i de rummen och utsikten är mycket finare genom vågigt glas...
 
Kanske skulle ta och satsa på originalstorlek, ändå. Det är nog svårt att få till symmetri på de sidorna där originalfönster nu samsas med opassande tvåluftsfönster utan spröjs.

I original fanns här fyrluftsfönster (flaggpost tror jag de kallas ibland) med en spröjs som delade av den nedre större luften, okopplade med vinterbågar. Vi har kvar en del mindre originalfönster (motsv storleken i den övre luften, och de är klistrade med vadd emellan. Charmigt men opraktiskt...

Jag blir lite nyfiken på vad ni har hittat för fönsterleverantörer?
 
Jag tycker inte att lösa innanfönster är det minsta opraktiskt. faktiskt en trevlig sysselsättning att sätta i dem på hösten och plocka ur på våren. Dessutom kan man ju låta dem sitta kvar året runt i vissa rum. Det är även praktiskt att kunna ha innanfönstren kvar när man plockar ur ytterbågarna för kittning och målning.
 
Det är sant, det var himla praktiskt när jag fixat med ytterfönstren... Föregående ägare kan dock inte ha gillat konstruktionen, hon har helt enkelt målat igen fönstren med klisterremsor och allt. Huset är tyvärr fullt av riktiga nödlösningar och fulrenovering. De utbytta fönstren är satta i olika höjd (!), och ibland leker jag med tanken på att bevara fulrenoveringen som ett varnande exempel alt ett monument över tidsandan på 50-talet. "Ut med den gamla - in med... vad ni har råd med!"
 
Just fönster med lösa innanfönster har ju väldigt bra isolervärde också, tack vare den stora luftspalten! Betydligt bättre än äldre kopplade fönster.

Eir: Menar du sådana här fönster som det i mitten, fast med nedre rutan spröjsad? http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/fonster2.html

Hehe, "fulrenovering". Jag gillar ordet. :)
 
Konichiwa girl: Japp, sådana fönster är det.

Intressant det du skriver om isolervärdet, det hade jag ingen aning om, men det låter logiskt. Har du någon koll på vad man kan räkna med för u-värde?
 
Redigerat:
Våra fönster ser ut som de högra i länken ovan fast med den nedre bågen delad på mitten (vågrätt) med en spröjs, och tre bågar på bredden istället för två). Jag har aldrig sätt den kombinationen på något annat hus och inte antikvarien som var här heller. Dessutom sa han att glaset var på tok för ojämt för fönster från 1910-talet, vilket antagligen betyder att man återanvänt glaset från äldre fönster (kanske de som satt i huset när det brann ner) och därför lagt till en spröjs för att glaset skulle passa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.