Status
Tråden går ej att kommentera.
bra-byggare skrev:
Ser bra ut, grattis. Jag har sett Trailerimports annonser på blocket och blev lite förvånad över priserna. Det där 3 tonssläpet kostar nytt bara närmare hälften så mycket som motsvarande Bålstasläp eller Gisebosläp, vad är haken?
Tack tack.

Ja man kan ju undra lite. Nytt kostar 3tonnaren drygt 40k (här i Sverige) vilket man ju iofs kan tycka ska räcka. Jag har nu hunnit kräla under i och på släpet för att se hur det ser ut och jag hittar inte mycket att anmärka på. Allt som rör sig är ju Alko kober och inga snikvarianter heller. Jag har noterat att två av lämmarna skallrar lite men det går antagligen att justera. Jag har i övrigt för dålig erfarenhet av släp för att kunna göra en bedömning men helhets och detaljintrycket är väldigt gott.

Jag tror att de svenska släptillverkarna i svergie lever i en drömvärld och förklaringen till priserna får man nog om man kollar vad dessa släp kostar i Tyskland eller lokalt i holland. Efter några år av import av utrikessläp tror jag priserna sjunker.

Har du vägarna förbi södra stockholm för du gärna göra ett pitstop för en detaljgranskning om du vill. Är man släpspekulant kanske det är intressant att titta på ett släp som iaf använts två år yrkesmässigt.

Jag fick mig för övrigt ett gott skratt igår när jag fixade försäkring till släpet. IF, TH och något till skulle ha 2000 för en helförsäkring och knappt hälften för halvf. Vesta ville ha 264sek för en helförsäkring och frågade ödmjukt om jag ville dela upp betalningen på 12 månader....
 
Har själv Vesta på både bil och hus. Och deras räkningar är "roligare" att få än de jag hade tidigare. Det skadar inte med lite ny konkurens på försäkringsfronten heller.

Angående släpet så ser det bra ut på den bild som du tidgare bifogade. Har själv tillgång till ett släp, dock "bara" enkel axlat men med kåpa över flaket, och kan bara säga att det är mycket bättre att lasta och transportera både det ena och det andra på ett släp än att behöva trixa och fixa för att få in det i bilen.
Har man sedan E-behörighet så behöver man heller inte fundera så mycket över vilken bil man sedan kopplar släpet till, "bara" att se till att bruttovikten klarar bilens dragkapacitet.

Även båten ligger på trailer under vintern, inkörd i garaget. Men att dra tung båt med framhjulsdriven bil fungerar väldigt dåligt när det är dax att ta upp båten via trailerrampen. Då önskar man att man hade en fyrhjulsdriven bil.......
 
A
Skillnader i pris brukar medföra skillnader i ersättningar och/eller självrisk så det gäller att studera försäkringsvillkoren noga. När jag kollade villa-hemförsäkringar för några år sedan slogs jag av att Moderna försäkringar var så otroligt mycket billigare än alla andra försärkingsbolag. När jag studerade villkoren upptäckte jag att Moderna Försäkringar hade inte något tak på hur mycket åldersavdrag som kunde göras. De drog av 10% på byggnadsvärdet per år så om huset var 10 år fick man inte ut ett skvatt om huset brann ner enligt min tolkning. Andra försäkringsbolag hade 50000-100000 som max åldersavdrag. Inte konstigt att Moderna Försäkringar var billiga.

Vestas villkor har jag inte kollat på. Förhoppningsvis har de inte samma galna villkor som Moderna Försäkringar hade för några år sedan.
 
Jag satt och lusläste villkoren fram och tillbaka innan jag "hoppade" på Vestas försäkring. På vissa delar är de bättre och på andra sämre. Så min slutsats blev att det nog kvittade om man "bara" jämförde villkoren.

Blev lite OT här....:surprised:
 
ThreadDirection.jpg

;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
Det är sant, blev lite OT. För att hamna på rätt spår igen, hur många bromsar har släpet? :D
 
bra-byggare skrev:
Det är sant, blev lite OT. För att hamna på rätt spår igen, hur många bromsar har släpet? :D
Exakt, on topic igen.... detta släp verkar följa standard och har bromsar på alla hjul....:p
 
Det är inte så enkelt att högbyggda vagnar är enklare att göra hållbara/stabila jämfört med lågbyggda vagnar och att det i sin tur påverkar tjänstevikt och pris?

Är vagnen helgalvad som Svenska vagnar ?
Hur är det ställt med surrningsöglor?
Hur kraftig botten är det ?
 
SaabAero skrev:
Det är inte så enkelt att högbyggda vagnar är enklare att göra hållbara/stabila jämfört med lågbyggda vagnar och att det i sin tur påverkar tjänstevikt och pris?

Är vagnen helgalvad som Svenska vagnar ?
Hur är det ställt med surrningsöglor?
Hur kraftig botten är det ?
Högbyggda svenska vagnar är svindyra dom också så det är nog inte förklaringen.

Vad jag kan se är vagnen helgalvad ("The chassis was welded by a robot and is hot-dip galvanised. "). Det som inte är galvat är gjort i alu. Öglor för lastsäkring finns det fler av än jag är van vid. Klassningen av dom är jag dock osäker på, har ingen dokumentation. Det sitter öglor både på flaket och i ramen (som kan användas när lämmarna inte är uppfälda). Dom i ramen är väldigt kraftiga.

Eftersom man får lasta 2500kg är botten förstås rätt stabil. Ett galvat ramverk med plyfa ovanpå i mitt fall. ("For an additional stability the bottom plate, which consists of one wooden plate with a thickness of 15 millimetres, is supported by several longitudinal runners and cross girders. ")
 
Jag har jagat tag i specifikationen på lastöglorna. Den är dock på tyska och jag förstår inte vad jag läser.

Värdet på en viss ögla anges till 400 daN. N för Newton förstår jag, men vad betyder prefixet "da"?
 
haha, hade det inte varit enklare att skriva 4 kN då? ;)
 
Daniel, ja precis så är det! Och visst fasen hade det varit vettigare att skriva kN......

Problem solved.
 
Prefixet "da-" används för att lekmannen skall få en uppfattning om vilken kraft det rör sig om. 400 daN motsvara ca 400 kilopond, eller kraften som en last av ca 400 kg ger upphov till. Det är alltså ett tekniskt korrekt sätt att beskriva det som i folkmun skulle kallas "fyrahundra kilo".
 
mattiasp skrev:
Prefixet "da-" används för att lekmannen skall få en uppfattning om vilken kraft det rör sig om. 400 daN motsvara ca 400 kilopond, eller kraften som en last av ca 400 kg ger upphov till. Det är alltså ett tekniskt korrekt sätt att beskriva det som i folkmun skulle kallas "fyrahundra kilo".
I detta fall blev lekmannen förvirrad och hade haft lättare att förstå detta om det stod N eller kN......:rolleyes:

På detta släp finns det iaf 8 öglor på flaket som var och en tål 7500N eller cirka 750kg. Dessutom sitter det ytterligare 8 öglor på ramen under flaket och två kraftigare längst bak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.