Hej,
Har en el panna, Egor el complé, nu har radiator trycket börjat stiga och vid 1,5 bars tryck så öppnar säkerhetsventilen och det små sipprar lite vatten mest hela tiden, iofs bra att ventilen funkar, men varför stiger trycket? Jag har luftat systemet, hjälpte inte, stängde av vattnet totalt in till huset då stiger INTE trycket.
Kan det vara så att aramatur "paketet" där kall vattnet kommer in till pannan är dåligt, alltså att avstängnings ventilen inte stänger ordentligt?

Tacksam för svar.
 
Hej,

Har exakt samma problem. Kan bara se två möjliga fel. Antingen så är det påfyllningsventilen som läcker eller så finns det ett hål i varmvattenberedaren. Det förra bör vara lätt att fixa, det senare gissar jag kräver ett byte av panna. Jag har inte tordats ta hit en röris ännu men borde...

-h
 
Jag hade samma problem för några år sedan, det rann vatten ur skvallerröret från expansionskärlet. För mig innebar det att det var hål i varmvattenberedaren.

Men det betydde inte automatiskt pannbyte för flera tiotusentals kronor! Lyckligtvis!

Rörfirman monterade en separat värmeväxlare på väggen. Pris med montering c:a 10.000:- Och den fungerade mycket bra i många år.

Efter övergång till fjärrvärme kommer den att få tjänstgöra som värmeväxlare mellan solpanel och pool.

per
 
Hej,
Tack för era svar, en sak som jag funderar på är följande, om det skulle vara så att påfyllningsventilen är problemet så borde inte trycket stiga om jag stänger av vattnet totalt i huset, men hur är det om det är hål i varattenberedaren, skulle trycket stiga ändå om jag stänger av vattnet?
PS, jag sa tidigare att trycket inte stiger om jag stänger av vattnet, ska kolla detta närmare så jag vet bestämt.

/Joe
 
Det BÖR sitta en kran före VVB, inkommande kallvatten till VVB, stäng den så kan man särskilja dessa två möjliga fel.

Protte
 
Hej,
Jo, det sitter en kran före vvb, (sitter i aramatur kopplet inuti pannan) det är ju den som jag försöker lista ut om den läcker eller inte, stängde av vattnet totalt i går kväll och släppte ut vatten så trycket var 1 bar, i morse var trycket fortfarande 1 bar, släppte på vattnet igen och efter ett tag, kanske 30-60 min var trycket uppe i drygt 1,5 bar igen. Kan man med hjälp av den informationen få en hint om var felet ligger, kan man utesluta hål i vvb? Kranen för inkommande vatten till vvb har jag natrurligtvis dragit åt så hårt jag kan, det är inte alldeles lätt att byta den kranen, sitter ju i armaurkopplet i pannan, antagligen måste man byta hela kopplet, om man nu får tag i något.

/Joe
 
prototypen skrev:
Det BÖR sitta en kran före VVB, inkommande kallvatten till VVB, stäng den så kan man särskilja dessa två möjliga fel.

Protte
Såvida inte påfyllningsventilen sitter före avstängningsventilen till vvb, vilket den ofta gör. Då får man proppa denna och testa. Stiger trycket fortfarande så är beredaren kass
 
Huvudvattenkranen påverkar både påfyllningen och varmvattenberedarkretsen så jag tror tyvärr inte att du kan dra några slutsatser. Det enda man kan göra är att byta påfyllningsventil och se om det slutar då. Gör det inte det så är det hål (och du har kastat bort pengar på rörmokaren i onödan).

För egen del blir det nog byte av uppvärmingssystem till hösten.

-h
 
Ja, förstod nästan att det inte är så enkelt att hitta felet, antagligen får jag försöka byta påfyllningsventilen först.

Joe
 
Bytte precis påfyllningen på min panna och det löste problemet. Kostnad 500 bagis (men jag hade otur och var tvungen att köpa en icke-standard ventil-en enklare hade kostat 200). Bytte själv. Var inte alltför svårt.

-h
 
Redigerat:
Hej,
Tackar för era svar, jaså det löste sig med byte av påfyllningsventil för dig, hoppas det gör det för mig också. Kollade på Rinkaby Rör och precis en sådan ventil jag behöver har dom för 137 kr, men med frakt går den på 250, ska kolla här i Sundsvall om jag hittar någon först innan jag beställer, det är nog inga problem att byta själv, lite trångt bara.

/Joe
 
Nej det bör vara enkelt om du hittar en ventil i samma storlek som den du har nu. Jag hade avstängningar på stigare och retur så jag slapp tappa ur hela systemet. Bara pannan och kranvattnet.

-h
 
Jodå, visst var det ventilen som var problemet för mig också,köpte en på Rinkabyrör för 137 kr plus frakt totalt 265, trångt som f...n att byta men allt ok nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.