Jag håller på installera en NIBE Fighter 1235-6 och funderar på expansionskärlet.

I mitt system har jag ca 175l vatten och har dimensionerat mina radiatorer så att jag kan köra lågtemp system, dock så blir jag lite brydd över hur stora expansionskärl folk har hemma.
Enligt de beräkningar man kan göra så borde inte vattnet expandera mer än de ca 1.5% som nämns, dvs från 20grader-60grader.
I mitt fall ifall jag skulle ha 200liter så blir det ju bara en expansion på ca 3 liter. vilket innebär att jag väl inte behöver ett expansionskärl på mer än 5 liter? Varför har då folk 25literskärl hemma?

En andra fråga är hurvida man har inloppet av vattnet där nere på expansionskärlet eller däruppe? Min granne har inkopplingen där uppe, men jag trodde att man hade inkopplingen där nere för att kunna tömma expansionskärlet på vatten ifall man vill kolla förtrycket nån gång tex, kan man änså kolla förtrycket fast man har inkommande vatten överst på kärlet? Snälla hjälp mig för jag känner mig väldigt kluven i de här två frågorna.

Jag har tänkt sätta en ventil mellan expansionskärlet och inkommande vatten, fast man inte får ha det, men det är bara för att jag ska slippa tömma hela systemet på vatten för att kunna se förtrycket på expansionskärlet.
 
Om du sätter kärlet ovanför inloppet, blir det svårt att lufta systemet.
 
ok, det har du ju rätt i förstås, så då behöver man alltså inte tömma behållaren ifall man vill kolla trycket på blåsan.
Tänkte mig att jag skulle stänga av pumpen, vrida till ventilen mellan pumpen och expansionskärlet och släppa på trycket däremellan med säkerhetsventilen på expansionskärlet. Då kommer det väl ligga kvar vatten i kärlet men det kanske inte gör något eftersom det inte är under tryck då eller?
 
Man kan inte räkna som du gör med tryckexpansionskärl. Hela volymen i kärlet kan inte utnyttjas för expansion. En tumregel är 10% av volymen men för att ge ett mer exakt värde måste man veta förtryck och öppningstryck på säkerhetsventilen.

Vad du gör sätt inte en kran så att du kan stänga av säkerhetsventilen!!! Sätt säkerhetsventilen på pannsidan om kranen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.