Hejsan, har en gammal CTC 265 från 1977, det var tänkt att den skulle bytas nu under sensommaren men det kommer tyvär inte hinnas så det får blit till våren.
Igårkväll eldade jag i den för första gången, jo jag har nyss köpt huset, och då visade det sig att tempraturmätaren är kajko, igår stod den på 120 grader utan att pannan kokadesen tog det ju stopp där.
Går den att byta? Vart kan man köpa? Är det en vanlig instickstermometer?
Passar Thermomatic CBJ på pannans inbyggda shunt?

Mvh Rickard
 
H
Tror inte du behöver oroa dig. Kosta inte på något om du ändå ska skrota pannan. Antar att den går på olja.
Bakom termostatvredets hus sitter två dykrör, ett för maxtemp termostaten (den som inte har något vred) och ett dykrör för oljebrännarens termostat. I det röret kan du nog få in givaren till en digital stektermometer som man kan köpa på Jula eller Clas Olsson.
Är det inte mer intressant att mäta rökgastemperaturen?
 
Nej den går på ved, därför lite jobbigt att köra utan fungerande tempmätare.
Nej inte mer intressant att mäta rökgas då jag måste veta hur mycket jag kan elda innan pannan kokar.
 
Du får helt enkelt kolla, troligen är det ett kapilärrör mellan känselkropp och visardelen. Då kan du stoppa i tex nämda stektermometer. Annars kan du trycka fast den mot nån yta som värms av vattnet och isolera lite utanpå och få en ganska bra mätning.

CBJ går att pula fast på alla shuntar med 90 graders vridningsvinkel.
 
Vad är kapilärrör?
Kan ni reka en bra stektermometer?

Okej, va bra, ska ändå köpa en CBJ till nästa pannam, kan ju få det lite bekvämare redan i vinter då.
 
H
Du har två dykrör in i pannan för ändamålet bakom lådan till höger med de två vreden på. Kan du inte få in stekpinnen där så mäter du exakt.
Elda med ved i den pannan är en yttersta nödlösning. Det går knappast att värma ett hus på det sättet för då får man sitta uppe hela natten och lägga in. Eldar du så hårt så att det är risk för kokning så har du säkert 400-500 grader i rökgastemperatur som snabbt kan förstöra skorstenen.
Försök inte mäta rökgastemperaturen med den inköpta stektermometern bara, den blir förstörd. Vid måttlig eldning så har du 250-300 grader i rökröret.
Om du tittar in i pannan så ser du att det inte finns några tuber eller gångar som kan ta upp värmen från röken som det finns på en vedpanna.
Glöm snabbt vedeldning i ctc 265. Olja eller pellets fungerar i den pannan om det ska bli varmt i kåken. Utan att helt kvadda skorstenen kan du helt enkelt inte få ut de 12-15 kW ur pannan som behövs till en normal villa genom vedeldning.
 
Vart exakt menar du att stekpinnen ska in? Jo jag låter totaled nu men kan du försöka beskriva mer exakt?
 
H
Titta var givaren till pannans termostat är instoppad. Brukar finnas 2 hål in i pannan där man kan mäta temperaturen. Bäst att bryta elströmmen först! Nog tycker jag att stektermometerns mätsond borde gå att få in bredvid panntermostatens givare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.