Vi tänkte ge oss på att göra egna kilsågade golv...vårt hus har i dagsläget råspont, flytande masonit och sen plastmatta i alla rum...finns alltså inget att bevara. Inte ens råsponten är äldre än från 1985 ungefär. Vi vill gärna ha kilsågade golv eftersom vårt hus är från första halvan av 1800-talet nån gång och vi vill återgå till det.

Det diskuteras ofta att det inte är dyrare att kontakta ett lokalt sågverk än att köpa färdigt plankgolv, men vad rör det sig om egentligen. Dyrare jämför med vad. Vi köpte till vårt förra kök trägolv från Siljan tror jag det var (fast på en liten såg ute på landet som sålde deras golv i 2 sortering) ...det var 25 mm tjockt och 185 mm brett. Vi betalade 175 kr per kvadrat och hur står då det sig i jämförelsen med att köpa ett beställt golv från ett lokalt snickeri. Vårt golv var ju då såklart inte kilsågat utan paralellsågat! Det är min första fråga...ni som har beställt golv...vad blev det för kvadratmeterpris? Inte ska man jämföra med det allra billigaste kanske men prisnivåerna på plankgolv skiljer ju åtskilliga hundralappar så vad är egentligen priset? Det beskrivs oftast bara som att det blir inte mycket dyrare än att köpa ett vanligt golv...men vilket vanligt golv?

En andra fråga är: Vi skulle helst vilja göra vårt golv helt själv. vi har virke (stående skog alltså) så vi kan välja vilka träd vi ska använda. Vi har oxå ett eget mindre sågverk. vad vi inte har är en hyvel som tar så breda plank. Skulle det vara bäst att lämna in dem sågade till ett lokalt sågverk (vi har ett rätt trvligt litet i närheten som eventuellt kan fixa det) eller ska man lika bra satsa på att köpa en rikt och planhyvel och hyvla själv oxå. Finns ju en del begagnade snickerimaskiner till bra priser. Och just det där att ha gjort allt själv är ganska lockande...men vilka problem kan man stöta på vad ska man tänka på. Är det någon som har några erfarenheter kring detta?
 
Ett vanligt golv är ju såklart ett vagt begrepp, förmodligen syftar man på ett golv som finns tillgängligt i byggvaruhandel, alltså inte beställs direkt från t. ex ett lokalt sågverk efter egna önskemål. Angående priset beställde vi ett furugolv med tjockleken 28 mm och bredden var 140 mm. Det kostade runt 240 kr/m2. Detta var från ett lite större hyvleri och jag kan tänka mig att det går att hitta billigare, jag hittade t. ex. ett hyvleri/sågverk som kunde hyvla panel cirka 30% billigare.

Låter jättekul att göra eget golv! Kolla vad sågverket skall ha för jobbet och väg det mot kostnaden att köpa maskiner.Fast har ni skog och såg kommer ni säkert ha en massa nytta av maskinerna till annat också. Det borde räcka med rikthyvel och en vertikalfräs. Ska man vara riktigt noga skall ju ytan vara handhyvlad så då blir det ännu billigare...
 
Det är just det jag menar...vad jämför man med när man ger en vag beskrivning som att det "inte är mycket dyrare än ett färdigt golv..." och vad jag menar är alltså hur mycket dyrare är det att köpa ett specialbeställt golv från ett mindre hyvleri7sågverk jämfört med att köpa ett färdigt på byggvaruhandeln?

Angående eget golv så blir det inte handhyvlat i grunden iallafall...men det allra roligaste hade ju varit att kunna hyvla av ytan med en handhyvel som sista finisch så att säga...men att slippa allt jobb med att handhyvla det hade varit skönt! tror jag iallafall sambon tycker som ska göra det :D

Och ja vi skulle ju förmodligen köpa maskinerna ändå...och sambon vill ju hitta en plan och rikthyvel som tar 60 cm så man kan göra skåpsinredning etc...Listhyveln vi har idag tar 23 cm så paralellsågade golv kan man ju göra i den. Sen fräs diskuterar vi oxå. Det har ju snackats om golv här innan och DR Jekyll har ju använt en lamellfräs till sina kilsågade golv och vi är inne på det spåret efter att ha läst hans funderingar...men vi får se! Frågan är om det går att lösa rent praktiskt och ekonomiskt...går det så blir det nog kilsågat i hela huset...
 
Om du sågar från egna träd måste det väl ligga och torka bra länge innan det går att använde (1-2år??).
Man behöver inte hyvla planken innan golvet läggs, om de är bra sågade kan man slipa dem med golvslip då de ligger på plats. Du kan lägga med lös spont och då fräsa spår för denna vartefter du lägger golvet.

Tror jag beskrivit hur jag lagt golv sågat av gammalt virke från en lada i ngn annan tråd, sök efter den.
 
Larsa skrev:
Om du sågar från egna träd måste det väl ligga och torka bra länge innan det går att använde (1-2år??).
Man behöver inte hyvla planken innan golvet läggs, om de är bra sågade kan man slipa dem med golvslip då de ligger på plats. Du kan lägga med lös spont och då fräsa spår för denna vartefter du lägger golvet.

Tror jag beskrivit hur jag lagt golv sågat av gammalt virke från en lada i ngn annan tråd, sök efter den.
Här "byter" man träd mot sågat virke :) Vi får alltså inte tillbaka vårt virke utan någon annans som är sågat och torkat. Det fungerar mycket bra.
 
Ja det ska väl torka ordentligt men om man har en virkestork kommer man väl ner en hel del i tid eller? Eftersom det är kilsågat tänkte vi ha lös spont så man kan vända brädorna efter hur de passar i rummet.

Jag ska söka efter tråden...men att slipa det på plats är inget alternativ eftersom vi vill ha just den hyvlade ytan. Golven ska såpskuras och då måste de var hyvlade.

Att byta virke kanske skulle vara ett alternativ men eftersom vi gärna vill tillverka golvet själv hade det ju varit roligt att använda våra egna träd att faktiskt lägga in i huset sen oxå...
 
Hallå Sophie, klart du ska göra eget kilsågat golv! Speciellt om du har egen skog och kan välja och vraka mellan tallarna/granarna. Jag skulle lämna iväg de utvalda stockarna för sågning och torkning, då kommer du oftast ner till ca 16%, alltså sågverkstorrt. En del kan köra vidare ner till 10-12% eller så får de ligga skyddat under några veckor och du kommer ner hyfsat, men då "måste" du ta in plankorna och låte dem torka inne några veckor. Alt gör du som mig, nöjer dig med 12-14% och låter golvet torka på plats för att sedan slå ihop det igen.

Ang hyvlingen så kolla vad det skulle kosta, ligger det i närheten av att köpa utrustningen så gör det istället. Ni får säkert användning av den senare.

Vårt golv kostade ca 250 kr/kvm, 40 mm tjockt med bredder mellan ca 18 och 35 om jag minns rätt.
 
Vi har ju samma köksgolv som ni köpte Sophie, Och betalade ungefär detsamma. Väldigt lite, faktiskt. När vi trodde att vi behöde lägga helt nytt golv uppe så ringde jag Bäsinge och fick ett pris på 450m2 för kilsågat 1,5 tum. Det är ju lite skillnad. :) Vi har också fått ett erbjudande om att få ett golv sågat åt oss, Det kommer vi absolut att ta!
 
Sorry. Det var Åttersta jag pratade med. De var mycket trevligare! ;)
 
Larsa skrev:
Man behöver inte hyvla planken innan golvet läggs, om de är bra sågade kan man slipa dem med golvslip då de ligger på plats.
Skoja min doja, menar du att du lägger ned all energi på att få till ett kilsågat golv för att sedan förstöra det med en rondellslip???
 
Tack så mycket för alla goda råd. Lutar nog åt att vi eftersom vi redan har sågen kommer att såga virket själv...vi kommer att ha en virkestork oxå så jag tror inte det blir problem med att torka virket hellre. Återsåtr ju då hyvlingen och vi ska kolla lite efter maskiner så vi kan göra allt själv.

Och golven ska hyvlas inte slipas...

men nu är det lite annat som måste åtgärdas först... :)
 
Oj jädlar vad ni har utrustning, lyckostar! :) Har ni grejerna så är det klart att ni ska göra det själva. Då är det ju bara hyvlingen kvar, förresten, en del hylerier kan ju även göra noten på båda sidorna av en kilsågad planka, kolla det.
 
Ja det ska jag definitivt kolla...om det blir så att vi lämnar bort planken för hyvling. Ska kolla priset på det. Annars tänkte vi gå på din metod troligen...med en lamellfräs. verkar ju som om du är nöjd med det.

Jo sambon är "vanlig" byggnadssnickare men intresserad av dels byggnadsvård dels finsnickeri....och när vi då köpte egen skog så tyckte han att då skulle man ha en såg oxå..vi sparar ju en del på det eftersom hela huset måste totalrenoveras och vi kan få våra egna mått utan tjafs på brädor och paneler... :D

Hyveln till lister köpte vi till förra huset och den har vi redan tjänat in kostnaden för faktiskt jämfört med att köpa färdighyvlat....och det trots att vi inte hade virke innan utan fick köpa kvistrent ohyvlat och sen hyvla det själv...så lyckostar är vi :) det är fantastiskt att bara kunna gå ut i verkstan och hyvla till vilken dimension man vill (ja nästan iallfall då hyveln tar bara 23 cm brett så då faller ju kilsågat bort)
 
intressant. ska kolla på det...

just nu bygger vi om gammalt kostall till häststall. Speciellt att kunna köra ut med traktorn fälla ett par granar och såga upp precis det material vi behöver...igår satte vi upp 5tums stolpar och nu är det dags att börja med boxväggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.