Vill börja med att säga att jag är helt ny här så jag ber om ursäkt om det redan finns liknande trådar som tar upp detta, jag lyckades dock inte hitta någon.

Hur som jag har en del frågor och funderingar ang köp av hus med för hög radonhalt. Vi har tittat på ett hus med följande beskrivning:



Byggnadstyp: 1½-plansvilla med källare
Byggnadsår: 1955
Grundläggning: Källare
Stomme: Sten
Fasad: Puts
Fönster: 2-glas
Tak: Glaserat tegel
Uppvärmning: Fjärrvärme, 2001
Övrigt: Vidbyggt garage med altan i sydvästläge.
Radonmätning utförd år 2007. Se separat protokoll.

Pris: 760 000 kr utgångspris
Rum: 6 rum varav 4 - 5 sovrum
Boarea/biarea: 118/67 kvm
Tomtarea: 1 018 kvm

Driftskostnad
Totalt: 30 000 kr/år


Huset är i fint skick men i behov av allmän renovering (uppfräschning). Största problemet är en för hög radonhalt på 237Bq/m^3. Den höga halten radon tycks bero på byggnadsmaterialet i huset då närliggande hus inte har samma höga halt av radon, utom ett vilket även det är ett stenhus. Dock har man vid undersökningar hittills inte konstaterat varifrån radonet kommer, bara att halten är hög. Jag har dock pratat med miljökontoret och vi ska låna en dosa för att försäkra oss om det är byggmaterialet eller ej som är orsaken till halterna. Det finns inget föreslaget åtgärdsprogram utan det blir isf upp till oss att själva välja lösningar för att minska radonet (det blir det ju såklart även om det finns ett åtgärdsprogram, men jag tror ni förstår hur jag menar).

När jag har läst om radon och metoder att minska halten får jag uppfattningen om att det skiljer sig mycket åt prismässigt, alltifrån några tusen upp till 100 000. Allt beroende på husets utformning och förutsättningar. Finns det något man kan säga generellt om detta stenhus med källare? Finns det någon metod som är mer eller mindre rimlig och tillämpbar, eller skiljer det sig mellan alla stenhus med källare?

Om väljer en viss metod kan man då alltid vara säker på att resultatet blir lyckat? Dvs får man alltid ner radonhalten lika mycket som man kan vänta sig utifrån vald metod? Eller kan det vara så att man först får börja med en sak, för att sedan fortsätta med nästa och så nästa osv, tills man fått ner halten. Vad jag tänker är att då kan ju prislappen dra iväg oväntat mycket. Eller kan man göra en kalkyl på vad det skulle kosta att åtgärda problemet och faktiskt hålla sig hyfsat till den kalkylen?

Om man drar igång med att ventilera ut radonet hur påverkar det saker som uppvärmning? En större ventilation bör väl ge större uppvärmningskostnader?


En slutlig fråga ang. radonvärdet. Jag är som sagt helt ny på detta och egentligen säger inte 237Bq mig särskilt mycket. Så bortsett från att gränsvärdet är 200Bq, hur mycket bör man få ner radonvärdet för att det ska vara i princip helt ofarligt att bo där. Som jag har förstått det uppkommer ca 250 cancer fall årligen pga radon i hus trotts att dessa hus har en hal på under 200Bq. Så hur lågt behöver man få ner halten egentligen? Självklart är ju 0 bättre än 200 men hr stor skillnad är det t.ex. på 140Bq och 180Bq?


Eftersom radonvärdet är för högt och det inte finns något åtgärdsprogram kanske man skulle kunna pruta ner huset en del. Huset är som sagt gammalt och i behov av renovering, det ligger i ett område där genomsnittspriset på en standardvilla är runt 1,5 miljoner. Nu vet vi ju inget om övriga mer djupgående renoveringsbehov så som eventuella dräneringsbehov osv. Men om man leker med tanke att huset i övrigt är okay, bara behöver fräschas upp och det bara är radonet som är direkt akut att göra något åt. Vad anser ni då om priset? Är det redan lågt eller bör man pruta mer? Huset är i övrigt fint beläget i ett område där vi vill bo.
 
Radonproblematiken är komplicerad och det finns knappast några entydiga svar, varken på hur skadligt det egentligen är eller hur man åtgärdar problemen.

En del relelativt ny forskning hävdar att radon inte alls är så skadligt som man antagit, under förutsättning att man inte är rökare. Å andra sidan finn annan forskning... osv i all oändlighet.

Att åtgärda radonhalten i ett hus som är byggt med radonhaltigt material kan vara både enkel och komplicerat. Svårt att säga baserat på det du skriver.

En relevant frågeställning är ju hur marknaden värderar hus med radonproblem. Kommer ni att få svårt att sälja det i en framtid eller kommer "radonpaniken" att klinga av?
 
Det var många frågor...Frågan är om du inte skulle behöva anlita en Radonkonsult för att få nöjaktiga svar.
Några reflektioner kan jag ju bidra med i alla fall:

Man kontrollerar förekomsten av radonavgivande byggnadsmaterial med en Geigermätare (eller motsvarande), "dosor" brukar vara benämningen på dom plastdosor med spårfilm som man mäter radon med och alltså inte är tillämpliga i fallet med att avgöra förekomst av blåbetong etc.

Alla bostäder i Sverige har radonförekomst (normalvärdet ligger på runt 125Bq för småhus). De flesta stenmaterial avger mer eller mindre radon utan att för den delen vara blåbetong. I princip så har alla äldre bostäder inläckage av markradon så om man har radonavgivande byggnadsmaterial så är radonhalten en kombination av markradon och radon från byggnadsmaterialet. Det är av vikt pga. att det påverkar metoden för sanering.

Den halt du anger (237Bq) är inte så anmärkningsvärt hög och utifrån erfarenhet så gissar jag att du inte har några större mängder blå lättbetong i fastigheten, utan att det mesta kommer från mark samt ett visst tillskott från "vanligt" stenmaterial.

Vad gäller värdering av hälsoriskerna, tex. skillnaden i risk mellan 140 och 180Bq så är frågan omöjlig att besvara. Det enda man tror sig veta är att risken är lägre vid lägre radondotterhalt (det är radondöttrarna och inte radonet som utgör den primära hälsorisken).
 
Redigerat:
Varför utsätta sig överhuvudtaget om ni planerar att bo i huset och inte riva det för tomtens skull? I princip alla sakkunniga säger att man ska undvika hus med blåbetong.

Sen ska man kanske också nämna att markradon kan ge avsevärt högre radonhalt än blåbetong. Om jag inte har alldeles för mig så är det just i Sverige som man har hittat den allra högsta halten, typ 30000 Bq/m3.

Oavsett hälsorisk eller ej så kommer du alltid att få lida ekonomiskt av att du har ett blåbetonghus. Den dag du säljer så kanske du inte ens kan räkna med att få ditt hus sålt.
Gå vidare. Marknaden är full av intressanta hus utan blåbetong!
 
Men hallå, vänta lite - han har ju faktiskt INTE konstaterat huruvida det finns någon blå lättbetong i huset i fråga ännu!
OM - det finns så lär det i så fall vara någon eller några enstaka väggar i så fall (annars hade värdet varit betydligt högre).

De värden han anger är vanligt att få vid mätning på källarhus som inte är åtgärdade. Det kan i många fall vara så att huset tidigare befolkats av pensionärer som envist stängt alla ventiler i källaren etc. och i många fall brukar en öppning av ventiler och upptagning av ett par extra i källaren + tätning av genomföringar få ner värdena under gränsvärdet.
Om huset är intressant i övrigt så tycker jag defenetivt att TS ska gå vidare och mäta upp varifrån radonet kommer. Med stor sannolikhet så kommer enkla (=billiga) åtgärder räcka för att komma ner till bra värden!



coolhouse skrev:
Varför utsätta sig överhuvudtaget om ni planerar att bo i huset och inte riva det för tomtens skull? I princip alla sakkunniga säger att man ska undvika hus med blåbetong.
...SNIP
av att du har ett blåbetonghus. Den dag du säljer så kanske du inte ens kan räkna med att få ditt hus sålt.
Gå vidare. Marknaden är full av intressanta hus utan blåbetong!
 
Redigerat:
Kan bara instämma med Humulus. Priset tycker jag verkar OK. Ofta räds folk när man hör ordet radon, men många torde få sig en tankeställare efter 2020, då alla bostäder skall vara radonmätta. Åtskilliga torde bli varse att man har radon i huset, även fast man har ett trähus och har känt sig trygg.
Eftersom läget tilltalar er tycker jag inte ni skall förkasta möjligheten utan vidare. Går ju att försöka pruta lite ytterligare. Peka på renoveringsbehovet, åtgärder för radonet, kanske är det dags för omdränering, finns det fukt i källaren? Taket?
Värt att tänka på är att även om det kostar några kronor i färg, tapeter och åtgärd för sanering av radonet kommer ni att ha ett billigt boende där ni även kommer att trivas, om jag förstått rätt. (Livskvalite?)
Med någon form av värmeväxlare (inte mitt område) tar du tillvara på värmen från luften du ventilerar ut så du eldar inte för kråkorna.
 
"Den höga halten radon tycks bero på byggnadsmaterialet i huset då närliggande hus inte har samma höga halt av radon"
Det behöver ju inte alls betyd att det bara är byggnadsmaterialet - radongasen från marken kan läck upp olika mycket på olika ställen - det beror ju inte minst på grundläggningen, ventilationen etc.

När det gäller åtgärder så får du ta in en konsult - men för det mesta är det ökad ventilation som brukar föreslås - och är det markradon så kan man ofta sätta in utsugsställen (vilket kostar alltifrån ett par tusenlappar till en hel del mer beroende på hur lätt det är att sätta in). Rätta mig om jag har fel - men visst finns det fortfarande bidrag att få från staten när det gäller radonsanering dessutom !?

237 bq/m3 jmf med 200 låter ju definitivt som om det skulle vara relativt lätt att få ned under gränsvärdet - särskilt om det idag inte finns några som helst åtgärder. Och 0 tror jag ingen har (iaf inte om man har källare !) - däremellan så är det väl ganska många bud om hur farligt det är - men jag håller inte med coolhouse om att det bara är att "riva rasket" - som ngn ovan sa: det kan ju bli intressant att se hur radonhalten är i våra bostäder rent generellt - många som ännu inte har mätt eller inte tror sig vara i riskzonen kan nog få en överaskning...

När det gäller blåbetong etc finns det lite andra trådar om detta här.
Humulus verkar också ha rätt bra koll på sånt här - gå på hans råd och gör en mätning tycker jag :)

/K
 
Radonhalten inne i en bostad blir alldrig noll. Detta eftersom också utomhusluften innehåller Radon (avgivet från i huvudsak mark).
I praktiken brukar dom lägsta årsmedelvärden man kan uppnå innomhus hamna runt 20-30Bq. Detta i lägenheter en bit upp i nybbygda flerfamiljshus...
 
  • Gilla
Sylvek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.