Hej!

Jag har en fråga angående detaljplansupprättande som jag hoppas att ngn med erfarenhet kan svara på. Det som jag undrar över är hur lång tid det kan tänkas ta för en kommun att upprätta en detaljplan? Jag förstår att det kan ta i princip hur lång tid som helst om det överklagas osv, men OM allt skulle gå smidigt så borde det väl inte ta så värst lång tid. VA är redan klart och väg finns, grannar positiva och kommunen är angelägen. Hur lång tid kan det ta?
 
Hemmakatten
Ett år kanske.
Att upprätta en detaljplan måste följa vissa regler och rutiner. Även vid ett förenklat detaljplansförfarande tar det tid.
 
Hemmakatten skrev:
Ett år kanske. .
En ganska rimlig uppskattning.
 
Det verkar ta betydligt längre tid i mitt fall, tyvärr! har inte hänt så värst mkt än, samråd är genomfört och KS har sagt OK. Nu återstår själva detaljplanen och det verkar ta tid!! suck!:(
 
Tja, det beror på vad översiktsplanen säger, hur många som protesterar, hur prioriterad planen är i förhållande till andra hos SBK, hur stor ändringen är i förhållande till gällande DP, om något måste upp och snurra i miljödomstol etc. etc.

Ytterligare en faktor som ofta försenar är att SBK gjort något formfel i processen som någon obstruerande rättshaverist :) invänder mot. Då kan delar av planprocessen behöva göras om.
 
frjo7205 skrev:
Ytterligare en faktor som ofta försenar är att SBK gjort något formfel i processen som någon obstruerande rättshaverist :) invänder mot. Då kan delar av planprocessen behöva göras om.
Det är det jag är mest orolig för!!
 
Nu äntligen!!!

Detaljplanen är inte fastställd ännu men vi har ett bygglov klart på vår tomt! Det tog oss ca 2år att få till ett bygglov... Men skit i det nu, här ska byggas!:)
 
I mitten av december 2009 vann detaljplanen laga kraft. Vårt hus restes i mitten av oktober 2009 och vi flyttar in i början av feb 2010!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.