Köpt huset i våras och nu eftersom det har blivit sååå mycket regn är ängen bakom huset rejält blött och nu rinner vatten det över den minimal dike som är grävd där för några år sedan och in på våran tomt.
Finns en bäck hundra meter bort som den gammalt dike ledas till, men som sagt, dyket är endast någon decimeter djup/bredd och igenväxt.
Pratade med en granne om vem bonden var, och han sa "lycka till med honom... tror inte han gilla att gräva dike där........"

Vad säger lagen om detta?

Jag ska ta en promenad och prata med bonden, men det bli bra om man kan lagen innan man kommer fram.

Har jag tur så går det smidigt, men den skadas inte att bli förberedd.

Tack..

Hammer
 
Redigerat:
Sen har du problemet att man får tyvär inte gräva nya diken hur som helst på åker/skogs-mark. Eller för den del göra dom djupaer än vad dom är.
 
I mina öron låter detta som en struntsak, som hammer och hans granne säkert kan enas i. Det handlar inte alls om att gräva några nya diken. Av allt att döma gäller det bara att rensa och återställa befintlig avdikning.

Sannolikt blir också lantbrukets egen markanvändning lidande av att dessa otäckta diken stått och förfallit. Då borde lantbrukaren vara väl medveten om problemet, och kanske planerar dikesrensning i nära framtid. I synnerhet om hammer erbjuder sig att själv bekosta och anlita professionella grävare till "sitt" dike har grannen all orsak att känna sig tacksam och nöjd.
 
Javisst är det så.
Men det kan vara bra för Hammer att känna till att det kan finnas lagliga hinder för att göra ny diken, när han går och pratar med sin granne. Men visst kan dom säkert lösa det.
 
Löste... typ!

Vid lunch så hörde jag att bonden körde en traktor i ängen och klippte kanterna... gick ut o pratade med honom, 83år gammal, listiga men super trevligt!

Jag ska rensa diket själv, inte göra den storre... men det var ok för honom om vi göra detta, eftersom det var ett avtal han hade med den tidigare ägare av huset... nånting som hon glömde att nämna när vi köpte den vid årsskiftet....

En helgs hårt arbete så bli den bra igen.... på sätt o vis....

Bli det värre så har jag ett plan B också... ;-)

Hammer.

ps... Tur att bonden var snäll........!!!
 
hammer skrev:
Löste... typ!

Jag ska rensa diket själv, inte göra den storre... men det var ok för honom om vi göra detta, eftersom det var ett avtal han hade med den tidigare ägare av huset... nånting som hon glömde att nämna när vi köpte den vid årsskiftet....

.....!!!
Eller så uppfann den listige gamle mannen det avtalet under samtalet med dig...

Skönt att det verkar lösa sig.
 
Ja, det var smart av bonnen. Där slapp han göra det "skitjobbet". Hammer, du vet om att vi hade ett avtal med den förra fastighetsägaren att de skottar all min snö på min fastighet. Det är bara att komma och skotta när snön faller :)

Hur som helst, skönt det löste sig, det är bra att hålla sig god med grannarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.