Hejsan!

Har nu bestämt mig för att renovera och bygga ut mitt hus men jag vet inte vart eller hur jag ska börja.
Om jag går in på min kommuns hemsida så finns det något som heter Bygglovavdelningen
Samhällsbyggnadsförvaltningen. Är det dessa jag ska börja med att kontakta?

Jag har det klart för mig vad det är jag vill göra, men jag är inte säker på vad det är utöver detta som behöver renoveras.. behöver jag nya rör i huset, är det fukt i källaren tex?
Det vore ju skönt om man kunde ta ut en oberoende person som kunde kolla allt sånt här och som kanske till och med kunde avråda en från att renovera huset om det skulle behövas.
Är det en besiktningsman precis som de man använder sig av när man ska köpa nytt hus eller är det en annan byggfirma man tar kontakt med och ber de kolla på det?

Hur pass detaljerad måste ritningen vara när man ansöker om bygglov? Är det något man klarar av att rita själv eller hjälper byggfirman till med detta?
Eller räcker det att man säger hur mycket och åt vilka håll man ska bygga ut?

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning
Johan
 
Hejsan!

Vi är mitt uppe i en utbyggnad/renovering av vårt hus så jag ska försöka ge lite tips.

1) Se till att ha bra ritningar! Vi trodde att egna skisser skulle räcka men insåg snart att det var omöjligt att jämföra offerter med så dåligt underlag. För oss slutade det med att vi anlitade arkitekt (behöver inte bli dyrt!) och fick då både husritningar och konstruktionsritningar (kostnad ca 25.000 totalt)

2) Vi hade turen att bo utanför stadsplanerat område vilket för oss innebar att vi slapp bygglov! :D Annars ska bygglov sökas på stadsbyggnadskontoret!

3) Ta god tid på dig när du letar snickare/byggfirma!! Det är såå viktigt att det blir rätt och de är otroligt eftertraktade idag så det ÄR svårt att få tag i bra snickare. Ta in flera offerter och jämför!!

4) Räkna med att detta tar TIIIIID. Jag var naiv och trodde det skulle ta max 3 månader att fixa ritningar snickare etc.... verkligheten blev en annan. Ritningarna tog ca 6 mån. Att få tag i snickare tog nästan ett år. Själva byggtiden sedan är inte så lång utan det är som sagt vägen dit som tar tid.:surprised:

5) Vad gäller frågan hur mycket renovering som behövs får du nog höra med snickarna men samtidigt lyssna på din magkänsla. Det kan ju vara bra att göra så mycket som möjligt nu när ni ändå håller på (man orkar inte leva hur länge som helst i renovering, jag lovar!) för att sedan kunna pusta ut och njuta av ett vackert hem!!
 
Först av allt ska du kontakta byggnadsnämndens kansli. Begär fram -

1. Samtliga bygglov som redan är bevlijade för din fastighet. Med gamla bygglov får du ritningar hur huset (i bästa fall) ser ut idag. Du får också lite kunskap om hur de nya ritningarna ska se ut.

2. Detaljplan som (eventuellt) berör fastigheten. Här hittar du bland annat gränserna för hur mycket du får bygga och var på tomten du inte får bygga alls. Omfattas huset inte alls av gällande detaj-. stads- eller områdesplan gäller utomplanebestämmelser. Be personalen förklara vad detta innebär.

3. Besked hur fastigheten påverkas av gällande översiktsplan. Kommunens långsiktiga planer med nya vindkraftverk, vägar, industribyggen, VA-verk och flygfält kan ibland förklara varför byggnadsnämnden helst inte alls medger bygglov. Sådan problem stöter man oftast på i utomplaneområden.

Det andra du ska göra är att bekanta dig mer med själva huset. Ifall du inte redan vet så mycket kan det vara idé att kontakta yrkesfolk som kan bedöma skicket på stommen, VVS och elsystem.

Först när du har all den här informationen är det idé att börja rita. Vad är det som fattas i befintligt hus? Vad vill ni åstadkomma? Använd befintliga bygglovsritningar som grund när ni skissar. Det är nu ni kan fundera på arkitekt, konstruktör och finansiering. Det är också först i detta skede ni på allvar kan börja reflektera på vilka avtal ni ska sluta med leverantörer och entreprenörer.

Ett tips är viktigare än alla andra: Ju mer tid och energi ni lägger på att förbereda bygget dess färre och billigare blir själva misstagen när ni väl bygger.
 
Tack så mycket för era svar. Ringde bygglovavdelningen på kommunen igår utan framgång. Lämnade meddelande på deras telefonsvarare och bad de ringa upp men det har de inte gjort. Ringer kanske under dagen.
Jag vet att elen behöver dras om i hela huset men är osäker på hur det är med rören.. känns som det är en dyr historia om man måste byta ut de.
Men tack så mycket igen för era svar.. nu vet jag hur jag ska gå vidare,.
 
Besök dem helst personligen! Då slipper du vänta förgäves i telefon, och dessutom är det lättare att resonera tvärs över en karta istället för i luren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.