Jag kommer att ha pannan i ett uthus och kulvert in till boningshuset som är en 2plans villa. Vindan på huset där pannan står är i jämnhöjd med boningshuset. Går det använda öppet expkärl? Det hamnar kanske 1 meter över elementet på boningshuset eller är man förvisad till slutet exp kärl? total vatten volym på ca 5,5m3 så det blir stor skillnad på storleken på resp lösning.
 
En meter räcker gott, men du bör beakta effekter av kullvertpumpen. Sätt den så att den trycker vatten från pannrummet till huset.
 
Nu har jag i kväll varit ute med avvägningsinstrumentet. Man blir tyvärr lurad, överkant på element hamnar 50cm från undertaket så jag anser att en öppen lösning är körd. Rymmer inte en 300l exp under taket.
Så då nästa fråga blir då, räcker ett slutet exp på 600L till en total volym på 5,5m3.
Total höjd 4,5m men exp kärlet kommer att stå på våningen ovanför pannan så höjd mellan underkant exp och överkant element är 1,7m. Hur blir och hur räknar man ut förladdningstrycket?
 
Får det till att ett 500l-kärl räcker, se här: http://www.beulco.se/berakning/beulco_exp_4_4.xls
Ingen aning hur det kommer att fungera med exp ovanför pannan, koppla det hursomhest mot kalla sidan av pannan.
Antar att det är ved det gäller?
 
Jo det är ved, innova 50. Hoppas det går med exp ovanför pannrummet, tycker det borde fungera. Har väldigt gott om plats där, mkt sämre om utrymme i pannrummet.
 
En öppen lösning är alltid möjligt. Med så lite skillnad i höjd behöver du inte strypa returen mycket för att kunna lufta elementet.

Hur ser systemet ut? Har du en tekniktank i huset?
 
Öppet expansionskärl i huset då?
 
Jag har byggt ett nytt garage med pannrum där jag ska ha en innova 50 + en 5kbm stor tank. Garaget har golvvärme och en kulvert in till huset som är en 1 &1/2plansvilla byggd 87. Övervåningen är inte inredd än men om man vill ha element uppe så hamnar överkant element ca 4,5m högre än plattan pannan står på, ingen slavtank i huset.

Ovan på pannrummet så har jag ett förråd som skall ha +grader i så där skulle jag vilja ha expansionskärlet.
Överkant på element motsvarar ca 50cm från undertaket på förrådet, har ca en meter att tillgå i utrymme i sida. Så om man räknar med 300L i exp så blir måtten (lxbxh) 1000x600x500mm att försöka fästa i taket.

Om man har öppet expkärl måsta ångröret gå spikrakt upp från exp och ut genom tak? Om man sätter exp på denna plats så skulle enklast vara att gå ut genom ytterväggen den sittermot så slipper man fler hål i taket.

Exp i huset skulle jag nog vilja slippa då måste man avsätta utrumme för det och det är inte så populärt.
 
Ser ingen anledning att det måste gå rakt uppåt. Lite lutning uppåt (2 grader?) så att det inte blir stående vatten i röret är väl aldrig fel.
 
Reglerna är att röret skall gå rakt upp ovan tak. För hade man en 180 graders böj på röret men så får man tydligen inte ha längre. Anledningen är frysrisken.

Men om du eliminerar sprängningsrisken pga att röret fryser kan du dra det hur du vill. Ett sätt är att sätta en 1,5 bar säkerhetsventil på pannan, det tycker jag att man alltid ska kosta på sig i alla fall.

Innan man sätter expansion på "andra sidan" kulvert ska man nog fundera genom vad som händer när systemet kokar...
 
Man skall definitivt ha en säkerhetsventil vid pannan om expansionskärlet sitter i andra ändan kulverten!
 
Så om jag har en säkerhetsventil så får jag dra röret genom väggen? Hade tänkt en sådan i alla fall, dom kostar ju inga pengar i sammanhanget.
Så det bör fungera att ha underkant expkärl i nivå med ök element? Ska man försöka knöka in liet mer volym så man säkerställer nivån över elementet.
Det behöver väl inte vara runt, det är ju trycklöst?
Får försöka be någon tillverka ett i 2mm rostfritt.
 
Redigerat:
För mig får du i alla fall, frågan är väl vem som skulle komma och besikta? Det viktiga är ju att man inte ställer till det för sig.

Nivån ska ju aldrig gå ner till tomt kärl så det är inga problem. Men sen beror det på åt vilket håll kulvertpumpen trycker, trycker den mot huset så kommer du att få ett högre tryck i elementet.

Rektangulära kärl är vanligt vid större volym.
 
Sotaren ska ju besikta fast han kanske inte kollar sånt.
Ingen kulvert är ju kopplad än så det är ju bara att använda den bättre kopplingen. Antar då att det är bättre att trycka vattnet genom kulvert och till element.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.