H
Behöver dra om vattenledningen till huset. Det X år gamla galvröret i marken har gjort sitt.
Frågan är vilket som är bäst. Gå med det nya plaströret utifrån genom betongväggen och sedan inne i källaren växla över till galvrör.
Eller gå igenom källarväggen med 3/8 tum galvrör och utanför väggen ansluta det nya plaströret.
Hur stort hål genom källarväggen behöver man ta upp.
Hur tätar man det hela bäst? Galvrör genom väggen tätat med murbruk, är det en bra lösning?
Om man drar plaströret direkt genom väggen, hur tätar man då?

Är det PEM slang man använder. En del snackar om polypropylen, jag vet inte skillnaden.
Ledningen genom marken blir ca. 16 meter. Vilken dimension rekommenderas? 25-20,4 eller 32-26,2.
 
Tjena. Inte mitt bästa område, men jag drog en 25 mm PEM-slang rakt genom väggen och tätade med Sikaflex.

Hej - Örjan
 
Galvrör ska du INTE använda, fortsätt med plast så långt som möjligt. koppar rör är inte fel heller, men inte galvade järnrör.

32 är nog att rekommendera, ger en lägre hastighet på vattnet och mindre smällar när man stänger kranar.

Protte
 
H
prototypen skrev:
Galvrör ska du INTE använda, fortsätt med plast så långt som möjligt. koppar rör är inte fel heller, men inte galvade järnrör.

32 är nog att rekommendera, ger en lägre hastighet på vattnet och mindre smällar när man stänger kranar.

Protte
Ja galvrör blir det inomhus. Starkast, enklast och billigast. Inget joxande med osäkra klämkopplingar och oringar. Inga gasolbrännare eller svetsaggregat. Frågan gällde själva genomföringen i väggen. Blir det tätt med ett PEM rör och vad ska man täta med. Det gamla galvröret har ju suttit i över 80 år ingjutet i cementväggen och när jag bilade bort runt röret set det fortfarande helt oskadat ut och galvaniseringen sitter kvar.
PEM slang av dimension 32 får det nog bli.
 
På utsidan ja, men hur ser det ut inuti? Är röret ingjutet så skyddas utsidan mot kondens och korrosion och ser fint ut.

Kolla insidan.

Protte
 
När du drar in slangen genom källarväggen se till att hålet på insidar är högre upp än på utsidan, dvs att slangen lutar uppåt. Då kan aldrig vatten utifrån rinna efter slangen och in. Gjut igen runt slangen.
 
Att köra med koppar som föreslogs högre upp är inte bra (enl. rörmockare jag diskuterat detta med). Man skall inte ha koppar som sedan övergår till galvrör längre bort.

Det är OK att skarva i koppar efter galvrör, men inte tvärtom.
 
H
Koppar tycker jag man kan använda till viktigare saker. Använda koppar gynnar bara de blodiga operettgeneralerna i chile och dito självutnämnda diktatorer i Zambia, Tanzania.
 
hempularen skrev:
Att köra med koppar som föreslogs högre upp är inte bra (enl. rörmockare jag diskuterat detta med). Man skall inte ha koppar som sedan övergår till galvrör längre bort.

Det är OK att skarva i koppar efter galvrör, men inte tvärtom.
Det har funkat hos mig med koppar galv koppar mellan 1967 och 2006 men kommunalt vatten i Umeå är väldigt snällt,

Drar vi in världspolitik i detta så får jag väl sluta med mina kopparkabeldragningar.
Vatten kan man bära in i krus på huvudet.

För min hälsa så är galvrören helt borta.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.