Om det nu stämmer att huspriserna kommer att gå ner de närmsta åren – kommer även priserna för att bygga nytt att gå ner i så fall? (Jag antar att tomtpriserna kommer att sjunka med huspriserna, men jag tänker på själva materialet, hantverkarna och allt annat som ska till.)

Jag vet förstås att man aldrig kan ge definitiva svar om framtiden, men jag vill ha initierade gissningar :)
 
Priserna på material, arbetskraft mm handlar ju om tillgång och efterfrågan. Tillgången och efterfrågan på nytt material och arbetskraft kommer inte att anpassa sig särskilt snabbt om priserna på begagnade hus sjunker. Det enda som har en direkt koppling är i så fall tomtpriserna som rör sig ungefär som begagnade hus.

Blir det en kraftig lågkonjuktur och byggandet generellt går ner kraftigt kan givetvis nytillverkning bli billigare men räkna inte med att det kan vara lönt att vänta på detta, det kan bli lång väntan, kanske oändlig. Visst har hustillverkare en bra marginal idag då det är högtryck på nyproduktion men det rör sig inte om särskilt många % av totala produktionskostnaden. Skulle marknaden vika så är det troligtvis så att de inte kan sänka priserna nämnvärt utan premitterar istället personal. Material tex trä har ju en internationell marknad så det kan bara säljas till andra om inte svenskarna vill betala, så där blir det nog inga stora sänkningar. Det som kan vara positivt med att bygga udner en sämra byggkonjuktur är ju att man lyckas få in flera anbud och itne har samma problem att få tag i duktiga hantverkare, idag är ju detta ett stort bekymmer för många.

Men några stora pengar tror jag inte finns att spara genom att vänta.
 
Byggpriserna kommer att sjunka en del om fastighetspriserna rasar. Men, ännu har jag inte sett något ras på priserna, och jag betvivlar att det kommer något heller. Möjligen en korrigering på 5-10% nedåt, men då skall man veta att huspriserna sista året stigit 11% och bostadsrätter med 26%.

Om konjunkturen viker så är det i första hand tomtpriserna som kommer att ta stryk. Det kommer inte att gå att ta betalt 5-7000kr/m2 i Stockholmsområdet längre. Byggföretagen kanske väljer att sänka sin marginal något, men framför allt kommer vi nog först och främst få se att det blir mer engagerade säljare, mindre fel som tar evigheter att rätta till, och kortare byggtider. Det är ju på grund av den goda konjunkturen som husbyggarföretagen kan bete sig som de gör idag, det kostar dem en massa pengar, men i slutänden är det mest optimalt i en extrem högkonjunktur.
 
Det är väl snarare så att det är ränteläget och efterfrågan som avgör nybyggnadspriserna.
Sedan justerar sig begagnatmarknaden efter nybyggnadspriserna.
 
Tack för tankar och funderingar!
Vi har, utan att direkt leta aktivt, tittat på hus ett tag. Börjar alltmer umgås med tanken på att bygga och funderar över olika alternativ. T.ex. om det är bättre att sälja BR nu, innan marknaden ev. rasar, eller om det inte spelar någon roll. (Ska vi köpa befintligt hus så lär ju priset på det gå ner åtminstone i närheten av samma takt som en nedgång på bostadsrättsmarknaden. Men jag misstänker att en ev. prisnedgång nybyggen ligger väl långt efter. Om det inte är som Volvo säger, att begagnatmarknaden snarare rättar sig efter nybyggnadspriserna. Hm. Det är väl ett växelspel, antar jag. Det är ju just för att det är ungefär lika dyrt att köpa begagnat som att bygga nytt som vi funderar på det ...)
 
Lyfter den här gamla tråden.

Vi hade tänkt sälja vår bostadsrätt nästa år och bygga nytt hus.

Vad tror ni, kommer byggpriserna gå ned nästa år? Ska man försöka sälja bostadsrätten så snabbt som möjligt nu för att inte förlora pengar eller ska man försöka vänta in en nedgång i byggpriserna?


mvh
Johan
 
Som vi skrivit ovan tror jag inte material eller arbete blir billigare. Däremot kanske tomtmarken.
Din bostadsrätts värde nu jämfört med nästa år är svårt för att inte säga omöjligt att säga något om.
 
Har sett att några tomter halverats i pris sista tiden. Det handlar om projekt där man köper en tomt och "tvingas" köpa huset av en viss leverantör.

Tycker att vissa material borde sjunka i pris nu när råvarupriserna havererat, så ett och annat borde bli billigare. Man använder ju en hel del stål, koppar mm i ett hus.
 
fredar skrev:
...
Tycker att vissa material borde sjunka i pris nu när råvarupriserna havererat, så ett och annat borde bli billigare. Man använder ju en hel del stål, koppar mm i ett hus.
Det beror förvisso på- men jag skulle nog tro att råvarupriserna på koppar och stål slår ytterst lite på kort sikt på ett husbygge. Speciellt ett trähus.

Jag har iaf inte hört att tex armering och kabel blivit så många kr billigare - och hur stor andel av totalen är det då?

/K
 
Mikael_L
Vid kraftig högkonjunktur så brukar många passa på och tjäna lite mer.
Man kan också säga att dom väljer ut vilka som får köpa (då man inte klarar att producera tillräckligt för alla) genom att höja priset.
I marknadsekonomiska termer " tillgång och efterfråga"

I nybyggnadsbranchen så slår det i flera led. Skogsägaren passar på och ta lite mer för skogen, sågen lägger på lite extra, alla andra led, transportsektorn, grossister, byggvaruhandlare, ja alla har en chans att lägga på lite extra om det är utpräglad byggboom.
Husfabriker och hantverkare kan också ta denna möjlighet.

Hur mycket som priset för nybyggt kan sjunka beror helt och hållet på hur många extra procent som dessa led har lagt på. För blir det avmattning så vill ingen vill gå i konkurs, och konkurensen ser till att priserna sjunker. Men dom sjunker aldrig under det faktiska minipriset då verksamheten nätt och jämt går runt.

Jag tror att det finns generellt några procent av påslag i branchen just nu. Jag tror däremot inte att det är några hiskeliga sänkningar att vänta, även om byggandet tvärbromsar.

Glöm inte att alla aktörer sitter förmodligen på en god kassakista nu, efter flera års byggboom, dom har därmed en viss uthållighet och kan vänta in nästa konjuktursvängning utan att behöva sänka sina priser allt för dramatiskt.

Ja, det är vad jag tror ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.