Helt nya, både här och i husbyggarbranchen, skulle vi bli jätteglada för ett och annat råd från någon av Er alla.

Vi tänkte lägga ut jord nu i höst och så gräs till våren när jorden satt sig.

Just nu är det lerjord med vattensamlingar på ett par ställen efter det myckna regnandet. Räcker det med att jämna ut underlaget och sedan lägga lägga cirka 15 cm matjord ovanpå detta när det är någorlunda torrt?
 
Hallå

Jag gjorde om min trädgård nu i våras/sommar.

Lånade ut min trädgård som passage till grannen bakom som också skulle gör om sin. Så den blev rejält tillplattad och packad.

Varje gång det regnade såg det ut som f.n. Lerigt och stora pölar här och där.

Jag la 10 – 15 cm matjord på det gamla, när grävaren la ut detta så var det riktigt blött i marken. Så jag tänkte det blir nog aldrig bra.

Men efter några ordentliga regnväder så satte sig allt och när jag väl har jämnatut den har det blivit riktigt bra.

Sådde det nya gräset för ca 2 veckor sedan (Extra green) Nu börjar det växa ordentligt. Och inte mycket ogräs heller.

Så jag tror inte att det behöver var torrt när de lägger på matjorden. Det viktiga är väl att de jämnar ut underlaget så gott de kan och sen lägger matjord ovan på. Sen är det nog bra att du väntar till våren så att det verkligen satt sig.
 
En får tacka, Rottan.
Jag hoppas nu på lite uppehållsväder så ska matjorden få sin plats.
 
Vänta till det är någorlunda torrt för bästa resultat. Annars blir det bara gegga och svårt att få jämnt.
 
Glömde skriva att jag jämnade ut det övre lagret när jorden var torr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.