Jag såg reklam på tv om en pool som var gjord av glasfiber.

jag kollade upp lite priser och såg att det skulle bli dyrt, så tankern slog mig undra om man inte kan göra en egen (kanske inte lika fin i formen med runda kanter och trappa)..

om man skulle göra en form som ligger upp och ner som är B:250 D:400 H:150
och sen klä den med fler lager av glasfibrer och sen så måla den med gelcoat och lacka den?eller?



vad skulle man göra formen av?
kan man få loss formen?
vad kan det kosta?
vart köper man billigt glasfiber?
ska man förstärka sidor och botten?---med vad?

är det någon som vet hur man plastar eller något så skriv......
 
Tips.
Kolla på lite olika bilforum där väldigt många plastar nya kjolar, bak- och front spoilers.
De brukar börja med byggskum som de sedan klär in i glasfiber.
Så bygga en form som man sen klär in borde kanske inte vara så svårt, dock utrymmeskrävande.
 
tänkte kanske bygga en form av formplyfa som en låda med flera skarvar så man kan demontera formen sedan?

vet ej om man kan fixa lite i garaget (porten är H:210 B:250)
 
Det går alldeles utmärkt bra att bygga en egen pol i glasfiber. Kolla med någon båt tillbehörs firma. I Stockholm ligger Båt och byggplast dom säljer i tunnor Du måste ha släpp när du bygger formen 1 cm per meter. Och lägg inte gelcoat utan epoxy gelcoat släpper in vatten och det vill man inte. Gå till bibblan och låna en bok om att bygga plast båt sen är det bara att tuta och köra inget märkvärdigt alls.

Mvh Pär H
 
Biltema har ju glasfiber oxå.
Jag har oxå funderingar, och denna hemsida har övertygat mig om att det inte är så svårt.
http://www.axelson.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=47&Itemid=55

Snickra ihop ngn träram och sedan plasta är min tanke... I mitt fall nergrävt i backen, så slipper man nog fundera på hållfastheter i träramen. Vill ju inte att allt skall spricka.

Han har lite bra tips oxå, tex: "- Slipa plasten med excenterslip utan damsugare var rätt korkat oxå. särskillt i kortärmat. Omysigt stickande i underarmarna några dar efter den missen."
 
Borde man inte kunna köpa en gammal glasfibersilo eller liknade och såga av? Borde ju bli billigt i alla fall :)
 
hur många lager tror ni att man ska lägga?

ska man bygga formen på ut eller in sidan?
 
Jag har läst i en gammal hus och hem där de beskrev hur man bygger en pool i glasfiber. de grävde och dränderade en grop sedan isolerade de gropen med cellplastskivor som de använde som form till glasfibern.
Det kanske kan vara en bra lösning, då slipper du ju flytta poolen när du har gjort färdigt den.

väljer man bara rätt cellplast borde det ju funka bra både som isolering och form.
 
Man måste ha ett skyddande skikt på cellplasten annars blir den obefintlig. Cellplast tål nästan inga lösningsmedel. Det eller en särskild sorts cellplast (vilken vet jag inte).
 
Polyuretan funkar.
 
Tjena,
Jag har jobbat med att göra tankar och större kar i glasfiber när jag var yngre. Tack och lov slipper jag detta numera, styren mm är inge trevligt.

Så här gör man:
Man bygger en form av formplyfa tror jag det heter, det är en plyvwood som är rödbrunlackad (kostar nog 250 kr st). Sen rundar (slipar) man till hörn mm och sätter dit tejp som tål plast (testa innan) på de ställen där man slipat. Formen ger insidan på poolen. Steg 1 är att måla på ett par lager gelcoat, blå vill man väl ha antar jag. Sen ska plasten dit, tror man ska använda polyester och sen ska man ha glasfibermatta. Grundregeln var tror jag att det går åt en liter plast till 1 kvm glasfibermatta. Ett lager ger 1 mm tjocklek på poolen. Man rollar på plast först, sen lägger man på glasfibermatta, rollar på plast och blöter in mattan, sen använder man stålroller för att få ur luften ur mattan. Skulle tro att man behöver ha 10 mm tjocklek på poolen?

Lite spekulationer: Våra baljor vi gjorde hade ett stålskelett på utsidan som bärande ram, detta behövs inte om man ska gräva ner poolen, då stadgar marken upp antar jag. Man kan nog plasta in cellplast av någon sort för att få isolering (sandwichkonstruktion).

Jag funderar på pool, men jag skulle inte ge mig på ett hemplastarprojekt, plast glasfiber, aceton mm är dyrt, skulle tro att man behöver köpa uppskattningsvis 1,5 fat plast till en rund pool med dia 4. Och sen är det mycket svårt att göra en snygg pool utan att ha en riktig form, en handgjord form som den jag beskriver ovan blir inte riktigt bra, duger till baljor till industrin. Att göra på andra sättet och få råglasfiberytan innåt är ingen bra ide, då kommer man få slipa ihjäl sig och det är svårt att få på gelcoaten snyggt. Sprutlackade ytor funkar nog inge bra i vårt klimat.

Mvh Ola
 
  • Gilla
Josef Engelfrost
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.