Ska till att köpa en luftavfuktare till tvättstugan som ligger i källaren, men vilken ska jag välja.

I och med att tvätt stugan ligger i källaren hoppas jag på lite hjälp att hålla ner fuktnivån i hela källare (men det finns inget fuktproblem mer än att der är en källare.)

Har kikat på Mitsubishi MJ-E16VX, men den känns som dyraste laget för att bara torka tvätt.

Woods verkar vara ett annat märke som nämns men det känns som om deras modeller har hängt med ett tag, så det borde väl ha hänt lite på marknaden den senaste tiden.

Finns det någon som kan rekommenderas?
 
Redigerat:
Tycker att du inte behöver slå på stort i det här fallet, många av de billiga funkar bra om förutsättningarna är OK, framför allt om du har hyggligt med värme i tvättstugan. Ljudnivån spelar ju inte så stor roll antar jag. Själv har vi en "fin" avfuktare som används på torpet när det behövs, samt en "ful" avfuktare som används i bad/tvättutrymmet (friggebod) på torpet. Den funkar hur bra som helst, köptes på Jula för mindre än 1000 kr.
 
Vi kör med en liten "bärbar" Appliance i vår tvättstuga.
Kostade strax under 1 000 kr.

Såvida det inte finns några särskilda omständigheter så fungerar nog vilken tork som helst.
 
Jag är också påväg att investera i en avfuktare och kommit fram till att det blir en woods. De ska vara överlägset bäst både på att avfukta, vara tysta och inte gå sönder. Köper hellre en grymt avfuktare begagnad på blocket än en kass ny på biltema.

Mitsubishi har jag hört många som är missnöjda med. Kvalitén är tydligen inte alltid vad man kan önska med deras grejer.
 
Faktum är att min "finavfuktare", Mitsubishi, lade av 2år + 2 veckor efter inköp. Som alla förstår är garanti-tiden på 2 år. *Suck*
Annars tycker jag inte man skall avfärda "biltema avfuktare" som kassa, vet ett par till som köpt billga avfuktare på Jula och OBS och som fungerar klockrent för det ändamål de är köpta.
 
Alla avfuktare är någorlunda effektiva vid +20gr det är under 20gr som den stora skillnaden blir tex en 1000kr maskin klarar ca 1 liter/dygn vid 15gr medans En mitsubishi klarar ca 6 liter/dygn.
Tänk också på att en maskin som har möjligheten att ha utblåset riktat uppåt tex riktat mot tvätten blir torktiden på tvätt väldigt kort.
 
Precis, vid rätt förutsättningar och för rätt ändamål funkar antagligen de flesta "fulavfuktare" lika bra som de dyra. :)
 
Något att tänka på är att "fulavfuktare" från Rusta och Coop inte har någon inställbar hygrostat(?) utan går ända tills man stänger av dem. (dålig ekonomi att köra 400w avfuktare ett antal timmar efter att tvätten redan är torr).

Vi köpte en Bosch avfuktare för runt 2000:- på www.Tretti.se och den har både luftfilter och inställbar hygrostat och olika lägen på fläkten. Den har funkat utan anmärkning för oss under snart 4år. (Den var bland de bättre i en test i Råd Och Rön när vi köpte den.)
 
Ja, jag har nog samma Bosch, och förutom att den droppar behållaren full även fast man har slangen ansluten (fast det har jag fixat med en slanganslutning till behållaren) så är den mycket bra. Vi köpte den efter att ha läst samma test i R&R. Glöm inte att rengöra dammfiltret då och då, särskilt när den står i tvättstuga, annars tappar de snart orken. Den blåser fast snett uppåt, vilket fungerar bra i tvättstuga. Vi har dock varmt i vår tvättstuga skall sägas.

De två andra "fulavfuktare" som jag har (båda från Jula) har definitivt hygrostat; jag har inte sett någon på marknaden som inte har det (en billig dito kostar "ingenting" så det finns inte mycket anledning att lämna ute den). Men de har inte hållit på samma sätt; den första fungerade jättebra när vi bodde i lägenhet, och den fungerar fortfarande, men det verkar som om den måste gå längre och längre för samma mängd avfuktning (allt annat lika; temp, fuktighet osv.) så jag vet inte om/hur de står sig.
 
Jag har en woods avfuktare som funkar mycket bra även om temperaturen kryper neråt 10 grader. Vi köpte den efter att jag pratat med en vän som haft en lika dan stående igång kontinuerligt i över 8 år utan problem(den går fortfarande) .Tyckte att det värt 2000 kr extra att få något kvalitativt. Men det är klart, ska man bara torka tvätt när det är 20 plus duger en billig oxo.
 
Jag köpte en begagnad Woods till källaren för att förbättra miljön generellt men även för att torka tvätt. Funkar utmärkt sedan ett år tillbaka. Rekommenderas!

För prylar i den här prisklassen som används mycket så är givetvis hållbarhet viktigt. Jag tror att Woods maskiner är bland de mest pålitliga även om man givetvis kan ha otur.

Köp inte en avfuktare över 4-5' om du inte kommer under 10 grader vilket jag antar att du inte gör i tvättstugan!
 
A
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag har nog samma Bosch, och förutom att den droppar behållaren full även fast man har slangen ansluten (fast det har jag fixat med en slanganslutning till behållaren) så är den mycket bra.
Jag har nog också samma Bosch och den droppar i behållaren trots att slangen är ansluten bara när jag glömt att vrida på omkopplaren mellan behållare och slang. Med omkopplaren korrekt ställd har jag inte fått en droppe vatten i behållaren trots att avfuktaren nu gått flera månader i mitt garage (inte kontunuerligt, men ganska ofta).
 
Nej, då har de nog fixat det (jag är på jobbet så jag kan inte gå ner och titta efter modellbeteckning). Min Bosch har problemet att även om man vridit den lilla uppsamlaren till rätt läge så skvätter det över kanten på den och ner i behållaren när avfuktaren går. Så behållaren blir inte full lika fort som när man kör utan slang, men full blir den till slut ändå. Det stog även i R&Rs test att den modellen led av det här, så jag blev inte överraskad. Det kan ju också vara så att problemet bara uppstår vid stort avfuktningsbehov; vår står i tvättstuga.

Mina fulavfuktare är fö bättre konstruerade här, man pluggar helt enkelt avrinningen ner i behållaren när man kör med slang så det här problemet kan inte uppstå.

Jag har som sagt istället anslutit en ny slang till botten av behållaren så nu fungerar den som den ska, utan extratömningar fast man anslutit slangen.
 
Tack för alla svar, ska nog titta efter en billigare än jag initialt tänkt. Vilken beteckning har Boschen ni talar om?
 
Min heter Bosch PAD20000
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.