Hej

Jag har just lagt ut betongpannor på det mesta av mitt garagetak och skruvat enligt anvisning med långa trallskruv. Nu slog det mig dock att Benders rekommenderar rostfri skruv och att de jag använde förvisso är för utomhusbruk men inte rostfria. Vad är skälet till att man bör ha rostfri skruv (eller spik) egentligen, bortsett från att Benders "råkar" sälja lämplig rostfri skruv som kostar som om den var guldpläterad?

/Niklas
 
Skruv eller spik som korroderar eller rostar expanderar och då kan pannan spricka. Det är därför rostfri skruv eller spik ska användas.
 
Är skruven du använt till för utomhusbruk så bör det väl rimligen finnas någon sorts rostskydd på dom? antagligen elförzinkade och då ska dom inte rosta, eller menar dom att du skall använda skruv gjort i rostfritt?

/
Erik
 
Egentligen ska rostfri användas, men det fungerar bra med all skruv/spik som är avsedd för utomhusbruk (hit hör ej elförzinkade fästdon), speciellt till betongpannor som ändå inte håller mer än 25-30år. Till tegelpannor däremot så bör rostfritt användas, då ett rätt lagt tegeltak kan ligga långt mycket längre.

Har lagt om telgeltak som varit uppemot 90år gamla som varit i otroligt bra skick. Tegel ftw ;)
 
P
storstark skrev:
Egentligen ska rostfri användas, men det fungerar bra med all skruv/spik som är avsedd för utomhusbruk (hit hör ej elförzinkade fästdon), speciellt till betongpannor som ändå inte håller mer än 25-30år. Till tegelpannor däremot så bör rostfritt användas, då ett rätt lagt tegeltak kan ligga långt mycket längre.

Har lagt om telgeltak som varit uppemot 90år gamla som varit i otroligt bra skick. Tegel ftw ;)
Konstigt! våra betongpannor är ca 25 år och ser ut som nya.

En fundering kring spikning, inte en enda av våra pannor är spikade vad jag har sett ändå ligger de kvar eller är det främst lättare tegelpannor som man brukar spika?
 
Nu för tiden skall du spika/skruva alla sorters pannor. Inte nödvändigtvis ALLA pannor på ett tak utan alla sorters pannor. Taklutning/vindutsatthet mm som styr. För i tiden spikade man nästan aldrig. Så att dina 25 år gamla betongpannor inte är spikade är helt normalt, skulle du däremot få taket renoverat så skall pannorna spikas med vissa intervall (enligt reglerna då med rostfria infästningar).
 
Peter_K skrev:
Konstigt! våra betongpannor är ca 25 år och ser ut som nya.

En fundering kring spikning, inte en enda av våra pannor är spikade vad jag har sett ändå ligger de kvar eller är det främst lättare tegelpannor som man brukar spika?
Vad är det för sorts pannor?

Vanliga Jönnåker/Skandiapannan brukar efter 25-30 år ha tappat all ytbehandling och börjat bli porösa. Men visst 25-30år kanske var en underdrift, men tegel har iaf minst dubbla livslängden. Av betongpannorna har Zanda överlägset bäst kvalitet, men är jobbiga att handskas med.

Det konstiga med betongtak är att läkt samt undertak alltid är mycket värre åtgånget än hos ett tegeldito. Vad det beror vet jag inte riktigt, men man kan kanske gissa på att det beror på mycket bättre luftning hos teglet.
 
P
Kire_78 skrev:
Är skruven du använt till för utomhusbruk så bör det väl rimligen finnas någon sorts rostskydd på dom? antagligen elförzinkade och då ska dom inte rosta, eller menar dom att du skall använda skruv gjort i rostfritt?

/
Erik
Skruven jag använde är för utomhusbruk så jag är inte så orolig. Jag tolkade det som att Benders rekommenerar skruv eller spik gjord av rostfritt stål, men dom kanske menar "skruv eller spik som inte rostar". Hur som har jag lite svårt att se hur en elförzinkad skruv (eller liknande) skulle korrodera så mycket under pannornas livslängd att pannorna spricker...

/Niklas
 
Är det varmförzinkad (galvad) skruv håller den säkert tillräckligt bra. Elförzinkning för utomhusbruk har jag aldrig hört talas om. Vanlig elförzinkning håller inte särskilt bra utomhus...
 
injonil skrev:
Är det varmförzinkad (galvad) skruv håller den säkert tillräckligt bra. Elförzinkning för utomhusbruk har jag aldrig hört talas om. Vanlig elförzinkning håller inte särskilt bra utomhus...
Skruven är inte elförzinkad, utan galvad. Jag har använt den sortens skruv ute förrut (av misstag) och kan inte se någon korrosion trots väta vid minsta regn.
 
Sökte på Wikipedia och där stod bl.a "Elförzinkning används på föremål som används i något så när skyddad miljö, d v s huvudsaklingen inomhus i ej allför fuktiga lokaler. Elförzinkning ger bara en ganska tunn beläggning, men en blank yta vilket kan vara en utseendemässig fördel. I exempelvis badrum och tvättstugor räcker inte elförzinkning som rostskydd."

Jag har dragit dit mina rännkrokarna med elförzinkad montageskruv, krokarna är av typen som fästs på råsponten och ligger därför skyddade under fotplåten. Detta måste väl ändå räknas som något så när skyddad miljö? Eller tänker jag fel?
 
Du tänker fel :)

Skruvarna är utomhus och miljön under takfotplåten är helt klart en mycket fuktig miljö stundtals även om de inte är utsatta för direkt nederbörd.

Lite offtopic

Elförzinkat används till viss del i tex motorrum på bilar och där tar det oftast ett antal år innan rosten börjar angripa. Om det är ett problem eller inte beror ju på hur lång tid livslängden anses vara på en bil men på veteranbilar måste allt elförzinkat göras om och ofta är det så illa medfaret att det är svårt att få loss eller t o m sönderrostat.
 
Ok, då jag inte spikat dit fotplåten än så är det väl lika bra att byta ut skruvarna nu när jag har chansen. Typiskt, jag letade länge innan jag hittade på skruvar i rätt längd (25mm) och med platt huvud:mad:
 
Jag kör med rostfri trallskruv till mina rännkrokar. Mycket billiga och funkar fint! Köpta på biltema.
 
  • Gilla
kuggmodul
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.