Hej undrar om någon har erfarenhet av träpanel (laminat eller fanér) som stänkskydd i kök (både vid spis och diskho) ? Vi funderar på ett hantagslöst vitt kök typ Ikeas Solär och sedan virrvarr (perstorps) som bänkskiva och sedan träpanel. alternativet är svart eller mörkt kompaktlaminat som bänkskiva. Gillar retrostilen med vill gärna att det ska se lite modernt ut också, plus att vi itne har råd med Kvänums Banér-kök. Vore väldigt tacksam för smakråd!
 
En kul grej du skulle kunna göra är att även ha Virrvarrskivan som stänkskydd.
 
Virrvarr är väldigt dominant. Att ha det både på väggen och bänken tror jag blir för mycket.
 
ok, men är det någon som har koll på trälaminat som stänkskydd istället för kakel?
 
Du kan väl ha precis vilket material som helst om du sätter en glasskiva som stänkskydd.
Då kan du ha vilket som helst
 
Tror bestämt HTH har trälaminat du kan få som stänkpaneler.
 
tack alla, ska kolla in HTH
 
Tror bestämt HTH har trälaminat du kan få som stänkpaneler.

Hittar inte något på deras hemsida, finns det i deras butiker?
 
G
vad vill du ha för trälaminat?
 
Garum skrev:
vad vill du ha för trälaminat?
jag vill ha teak-känsla, eller pine, inga stavar eller mönster i laminaten. Ljus valnöt kanske? Var på kvick och de har olika varianter men saknade ett alternativ mellan wenge och ek...Har du några tips?
 
det går ju också att köpa ett golv i laminat eller trä i det slag du vill ha och sätta upp. fast då blir det ju stavar eller annat mönster förstås.
 
Ett laminat går alldeles utmärkt att ha som stänkskydd. Laminat är för det mesta väldigt tåligt, så vattendroppar och stänk från spis skall de klara (kolla tåligheten hos laminattillverkaren först, såklart), men var noga med ändbitar och fogar, för det är där den svaga länken kan vara.

Ytskiktet klarar det mesta, men om fogarna mellan laminatbitarna eller mot spis och bänk inte är tätat, ja...då är det inte bra. Sätter man, som tidigare nämnts, en glasskiva utanpå är man ännu säkrare, men alla gillar inte när det är högblankt (det brukar även få att beställa ett lite mattare plexiglas hos glasmästarna också), och själv har jag för närvarande en målad yta ovanför diskbänk och spis - målad med oljebaserad halvblank lackfärg av norsk superkvalite förståss, så att det klarar väta ;-).

Lycka till!
 
DFI-Geisler som finns hos de flesta köksbutikerna har alla deras laminat som stänkskydd i 12 mm. Då får du den kantad och snygg som du vill ha den. Kostar 592:-/lm och går att kanta med ackrylkant om man vill lyxa till det. Ca 100 färger att välja på och även träimitationer. Upp till 4000mm lång.
Vet dock inte vad som finns just mellan Wenge och Ek... Ju mer jag tänker på det så vet jag inget träslag som hamnar i den kategorin :) Merbau, Bubinga och Jatoba blir väl för rött.... Mahogny kanske... Nja...
 
Kanske virrvarr antracit som bänkskiva och klassisk virrvarr som stänkskydd? Tror det skulle kunna se bra ut.
 
Strit skrev:
DFI-Geisler som finns hos de flesta köksbutikerna har alla deras laminat som stänkskydd i 12 mm. Då får du den kantad och snygg som du vill ha den. Kostar 592:-/lm och går att kanta med ackrylkant om man vill lyxa till det. Ca 100 färger att välja på och även träimitationer. Upp till 4000mm lång.
Vet dock inte vad som finns just mellan Wenge och Ek... Ju mer jag tänker på det så vet jag inget träslag som hamnar i den kategorin :) Merbau, Bubinga och Jatoba blir väl för rött.... Mahogny kanske... Nja...
Hej, är det det som Marbodal har? Vi vill ha valnötsfärg eller teakfärg...har de någon hemsida?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.