Hej!

Jag har en gräsmatta som behöver lite kärlek. Mycket mossa, maskrosor och andra skumma blommor översvämmar de sista stackars grässtråna.
Planen är att nästa sommar sätta igång med gödsling och alla andra knep för att ge mattan en chans men vad jag nu funderar på är om det är något som jag kan göra redan nu för att förbättra mina chanser nästa år?

/Gustav
 
H
Vattna ut något mossmedel nu på hösten (järnsulfat) samt ett par veckor efter det så skickar du i höstgödsel utan kväve.

Jättesäck Ferrogent på Lantmänen räcker bra många år och innehåller hög järnsulfathalt och är väldigt billigt.
 
Redigerat:
Jag skulle ha nöjt mig med att kalka nu på hösten och göra resten av jobbet till våren. Är du osäker på om gräsmattan behöver kalk kan du köpa ett testkit för en tjuga eller så på en handelsträdgård. De flesta gräsmattor tenderar dock att behöva kalk.
 
Kalkning behöver man inte göra om man har ett pH mellan 6-7 på jorden

Gör som jenfor skrev, köp ett ph test och kolla jorden.
Om pH är bra vattnar du ut järnsulfat sen kör du en Kombi till våren för att ta död på ogräset.

Kolla in ollebergs sida. Här har han ett bra upplägg på hur en gräsmatta ska skötas under året

http://www.olleberg.nu/06/Grasprogram/

Mossa beror ofta på dålig gödning
 
Redigerat:
Tycker personligen att Olle Bergs gräsprogram är grym overkill för oss vanliga dödliga.

Passar dock dem som:

a) vill lägga en förmögenhet på sin gräsmatta
b) har möjlighet att lägga hela sin vakna tid på grässkötsel
c) inte har barn eller själva vill beträda gräsmattan (paradmattor tål knappt att gå på)
 
jenfor skrev:
Tycker personligen att Olle Bergs gräsprogram är grym overkill för oss vanliga dödliga.
Lite som du säger är det nog.
Sen är det väl upp till var och en hur mycket tid och pengar man vill lägga på den och vad man ska ha den till.

Men man kan ju få bra tips på hur du kan rädda sin gräsmatta. Och ur du ska gödsla med mera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.