Vårt gamla gamla vackra äppleträd har i stammen, ganska när marken, angripits av något som äter upp det. På marken nedanför finns stora mängde grovt sågspån. Om vi inte får bukt med det inom kort måste vi fälla trädet annars trillar det av sig själv. Jag vet inte hur länge det har pågått men sågspånshögen var inte helt liten. Kan det vara någon typ av träbock?

Finns det någon trädkunnig på forumet som har någon tanke på vad det kan vara. Går det att behandla?

Heter det äppleträd eller äppelträd?
 
Hur ser ingångshålen ut ?
Bild ?
 
Jag reagerar litet när du säger att det är GROVA spån. Visst finns det skadeinsekter som gnager spån av trä men då är det verkligen finkornigt...
Och dessutom - är det verkligen friska, ljusa spån eller är det gammalt ruttet trä som faller sönder? Gamla äppelträd kan få röthålor i stammen som de kan leva med rätt länge...
 
Här kommer två bilder. Som sagt ganska grovt spån.

 
Redigerat:
 
Redigerat:
Kan det vara en hackspett som letar insekter?
 
Tycker även att det ser ut som det.
 
Hackspett !
 
... eller granne med ny skruvdragare och förmycket fritid ...
 
tallmilan skrev:
Hackspett !
Ja, ser ut som det. Och att döma av den övre bilden är det redan murket trä spetten (eller om det är något annat slags djur) hackar ut, så jag tror inte att den skadar trädet så mycket egentligen.
 
Visst är hackspettar fina men inte när de hackar på träd man vill behålla. Här i Nacka utanför Stockholm har vi problem med att hackspettarna hackar hål på husens fasader, alltså de som är i trä. Så stora skador har det blivit att kommunen nu beviljat jakt på den annars fridlysta fågeln. Puh, tur vi har tegelfasad!

Bra tips från en av grannarna - sätt upp en uggla väl synligt. Då minskar angreppen. Det finns ugglor i plast nu om du kollar runt lite på trädgårdsfirmor mm. Kanske funkar det hos dig också.

För jag håller med, det ser ut som hackspett.
 
Hackspett som hackar 30 cm ovan marknivå? Jag trodde de gillade att sitta lite högre upp. Det finns en ekorre som hänger på tomten. Kan det vara den som kalasar?
 
Min erfarenhet är att hackspettar som bor i villaområden är relativt orädda. Vårt hackspettpar käkar ofta på tre gamla stockar som ligger på marken i skogen nära vår tomt. Ekorre, tja kanske, jag vet för lite om deras ät- och förstörarbeteende...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.