Hej!
Jag blev tipsad hit av en god vän och har läst många trådar nu och alla verkar vara hjälpsamma med tips och råd.

Är i köpläge själv nu på ett hus som är byggt 1976 på en torpar grund och enligt mäklaren är det inget gjort på grunden, hon menade att minst en plast duk behövdes läggas in under huset.
Vad behöver jag tänka på vid ett eventuellt köp av ett hus med torpar grund, vad är att rekomendera att åtgärda direkt? Vilka risker medför ( kostnader/mögel etc ) torpar grund?

Vore mycket tacksam om ni ville dela med er av era kunskaper och råd :)


Tack på förhand.
 
Inspektera den noga, eventuella fuktproblem kan du åtgärda med diverse lösningar och fläktar. Vad värre är om det redan nu finns skador på bjälklag eller bottensyll. Detta är lite meck att byta, skulle absolut ha en erfaren besiktningsman med för att mäta och kolla grunden. Är den ok så är det bara att se till att det inte händer något framöver, kanske förstärka ventilationen och lägga lämplig markduk som diffusionsspärr. Finns det redan nu skador så är det prutläge, en säljares mardröm är att behöva fixa en massa med ett hus som ändå ska säljas. Säljaren "betalar" sig gärna fri från jobbet via en prutning på priset.
 
Tack för ditt snabba svar Havsutsikt.

Ska koppla in en besiktningsman på en grundlig besiktning, vet du i runda slängar vad markduk och eventuell av fuktare kostar idag?

tack än en gång
 
Beror väldigt på. men en fuktstyrd anläggning borde inte kosta mer än 15-20 tusen. Kolla annars med Munthers, men de är inte billigast i världen. Men besiktningsmännen har ofta koll på lämpliga åtgärder, priset borde inte vara avskräckande oavsett för du kommer att kunna pruta till dig en stor del av den summan.
 
Du bör se till att täta grunden från läckage. Alltså - inge fukt ska komma in i krypgrunden från marken (plastfolie) eller från uteluften - och då måste muren vara tät. Om det är tätt så kan en avfuktare verkligen göra nytta - det blir torrt o fint i krypgrunden och då trivs inte mögel.
 
Tack för hjälpen, ni gav mig mer kött på benen!
 
Hej

Är väl ingen expert, men, det värsta problemet är nog inte allitd markfukt, utan att varm fuktig uteluft kommer in och kyls av genom att hela torpargrunden är nedkyld underifrån av marken. Då ökar den relativa luftfuktigheten i luften, och den kan t.o.m. kondensera på bjälklaget. Obra !

Förr var detta inget problem, eftersom golvet var dåligt isolerat och torpargrunden värmdes uppifrån av värmeläckage, samt, att man eldade i vedspis varje dag så att murstocken hölls varm och värmde torpargrunden. Men, utan vedspis och med isolering i bjölklaget blir det problem, då följer ju undersidan av bjälklaget marktemperaturen, OM man inte isolerar mot marken.

Så, se till att lägga isolering mot backen, så att den inte kan kyla ned varm uteluft.

mvh

HQ
 
Hej,

Håller med övriga tips och rekommendationer i stort som jag enkelt kan sammanfatta så här eftersom jag precis utfört detta själv:

- Se till att få bort alla ev. organiska rester på marken för dessa kan mögla/lukta (exempelvis jord, byggrester, trä, pappkartonger etc etc).
- Fyll upp med ett skickt kapillärbrytande material såsom makadam/singel eller lecakulor (beroende på hur underlaget ser ut, här kan besiktningsmannen avgöra tjocklek). Då kommer markfukten att "vandra" upp och ner i detta material istället för att direkt kondenseras till vatten i luften i grunden.
- Lägg på plast - observera att det skall vara åldersbeständig diffussionstät 0.2 mm tjock plast (finns på vilken byggmarknad som helst) över hela ytan.
- Täta alla de ventiler/hål du har i din grunds yttermurar UTOM en! Detta för att inte någon fuktig luft skall kunna komma in utifrån i din grund.
- Installera en avfuktare (enligt min åsikt skall det vara en sorptionsavfuktare exempelvis från Munters som Havsutsikt rekommenderade) som använder det enda kvarvarande ventilhålet du inte tätar till sin våtluftsslang där den ventilerar ut den fuktiga luften.

Men sedan ser jag att du även i din fråga ställer dig undrande ifall krypgrund är bra eller dåligt?

Som jag ser det; en krypgrundskonstruktion (vilket förr kallades för torpargrund när bjälklaget INTE var isolerat som i våra moderna hus) har ett dilemma och det är just det du nu bör åtgärda. När detta är åtgärdat har du en grund som motsvarar så man bör bygga krypgrunder vid nybyggnationer idag (vet att det inte alltid görs rätt nu heller, men man bör ju kunna hoppas...).

Då finns det som jag ser det inga fler nackdelar - men däremot uppenbara fördelar:

- Du har ett lättinspekterat utrymme.
- Du kan se tecken på eventuella brister i din dränering tidigare än om du inte haft krypgrund.
- Du kommer alltid åt dina installationer av VVS etc som går under bjälklaget - inte minst en fördel ifall man någon gång vill ändra planlösning som påverkar dessa delar i huset.
- Du kan alltid utföra arbeten med bjälklagsisoleringen underifrån utan att behöva bryta golv etc.

Förvisso måste man vid sådana arbeten tänka på att inte förstöra plasten du lagt ut - med det är ju bara en mindre peng i sammanhanget och är man försiktig så går inte plasten sönder bara för att man går på den - det går ju att tillfälligtvis eventuellt lägga ut skivor över platsen för att spara denna.

Vänligen

TMC
 
Grundligt och sakligt, uppskattas mycket. Ska ha besiktning i nästa vecka så det ska bli mycket intressant att se hur det ser ut. Jag återkommer :)

MVH Robel
 
Hade min besiktning med Anticimex på torpargrunden i morse och det gick över förväntan, trots att det inte var gjort några åtgärder alls på grunden så var alla värden kanon 15 - 16% i bjälklag och runt 65% luftfuktighet förutom på en del av grunden där det var 70% pga ett vatten läckage från en hängränna som måste åtgärdas.

Besiktningsmannen (kvinnan) sa att det var en av de bättre krygrunder hon besigtat så det tycker jag var ett bra betyg, men som sagt jag har en del saker att åtgärda i förebyggande syfte men det hade jag räknat med.


Tänkte mig ålderbeständig byggplast och cellplast på det som åtgärd och riva bort buskage och växter runt huset och lägga ner en xtra dränerings slang.

Robel
 
Roligt, då får man gratulera till "flyt" Robel!

Har du vattenläckage som i del av grunden höjer din RF (relativa fuktighet) 5 %-enheter gentemot resten av grunden så gör nog dina totala 65% RF sjunka en del också och då har du ju bra marginal. Åldersbeständig plast är bra, men jag ser inget absolut behov av cellplast? Riva bort buskage och extra dränering är ju alltid positivt, men du vet nog bättre efter er diskussion idag ifall det är nödvändigt eller ej beroende på hur det ser ut kring huset i övrigt.

Vänligen

TMC
 
Tack TMC, det var verkligen en lättnad idag, detta var mitt stora oros moment...Hon ansåg heller inte att det var till så stor fördel än att "hindra" kyla komma från marken men det var ingen rekomendation hon gav ett förslag jag gav i glädje ivret. Så jag tror heller inte det ska vara nödvändigt egentligen med tanke på att värdena var så pass bra som dom var i nu läget :)


väl mött Robel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.