Mikael_L
Jag har köpt en central till garaget beggad, fyndat. Fast i kronor räknat var det nog inte så stort fynd, men lådan är IP55, DET gillar jag i mitt garage.
Sen saknar lådan noll och jord-skena, så jag hoppas det finns något att köpa som passar. :surprised:

Men i vilket fall, alla säkringar som medföljer är tvåpoliga, av två olika slag. Se bilden.

Min fråga är; Är detta jättebra eller jättedåligt. Ser det oproffsigt ut med tvåpoligt i en vanlig villagarage-central. Gäller det samma för centralen inne i villan?

Många frågor...:surprised: , men det här med tvåpoligt har jag aldrig funderat på så mycket...
 
  • automater.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De 2-poliga till vänster är för att bryta nollan också i 1-fasgrupper, ganska ovanligt, men förekommer bl.a. där man vill utesluta isolationsfel till nollan också när JFB löser ut. Den till höger är för 2-fasgrupper typ till VVB 400V. Så visst går de att använda, men det beror ju på vad du ska ansluta till centralen.
 
De smala brytarna är lite speciella då N är utmärkt och kanske sluter först och bryter sist. Och denna sida har ingen avkänningsfunktion så använd inte denna sida om du kör den som enpolig. Syns ju inte direkt att de är tvåpoliga när de sitter i skåpet. Den högra ser ut som en vanlig tvåpolig.
 
Redigerat:
Mikael_L
pefo skrev:
De smala brytarna är lite speciella då N är utmärkt och kanske sluter först och bryter sist. Och denna sida har ingen avkänningsfunktion så använd inte denna om du kör den som enpolig. Syns ju inte direkt att de är tvåpoliga när de sitter i skåpet. Den högra ser ut som en vanlig tvåpolig.
Du menar att man inte ska dra endast fasen genom, utan alltid nollan också?
Och i så fall skulle det vara helt OK.
 
Mikael_L
snaggletooth skrev:
De 2-poliga till vänster är för att bryta nollan också i 1-fasgrupper, ganska ovanligt, men förekommer bl.a. där man vill utesluta isolationsfel till nollan också när JFB löser ut. Den till höger är för 2-fasgrupper typ till VVB 400V. Så visst går de att använda, men det beror ju på vad du ska ansluta till centralen.
I första hand bygger jag nu en garagecentral, men några överblivna automater kan få komma in i huset med, ifall dom går att använda där.

Jag tänker alltså ansluta några, säg 3-4 st 10A till uttag och lampor.
Och ett 16A trefasuttag, som jag tänkte sätta en sådan här 4-polig på, återigen om det kan användas. För även här är ju egenheten att dom valt att bryta nollan (dom som gjorde centralen ursprungligen).

Den 2-moduliga 2-fas säkringen har jag nog ingen användning för i garaget, men kan spara några till ev framtida VV-beredare eller bastuaggregat i huset.
 
  • 4-pol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Du menar att man inte ska dra endast fasen genom, utan alltid nollan också?
Och i så fall skulle det vara helt OK.
Nä, vad jag menade var att om du använder den som enpolig använd den högra sidan som INTE är märkt N. N-sidan ser ut att enbart ha en brytfunktion (slavbrytare) och ingen säkringsfunktion. Endast den högra eller L-sidan har det.
 
Mikael_L
pefo skrev:
Nä, vad jag menade var att om du använder den som enpolig använd den högra sidan som INTE är märkt N. N-sidan ser ut att enbart ha en brytfunktion (slavbrytare) och ingen säkringsfunktion. Endast den högra eller L-sidan har det.
Javisst, det är tydligt på schemat.

Helt klart är det en enpolig säkring men med tvåpolig brytning sas.

Men använd som enpolig säkring så bör det väl vara OK (och meningen) att fasen kopplas på högra sidan där avkänningen ligger, men att man samtidigt lägger gruppens nolla på vänstra plinten.
 
Mikael_L
Jag kan inte se någon speciell nackdel med att använda dessa automater.
Om det skulle vara så att nollan bryts någon mS tidigare än fasen spelar väl inte heller det någon roll, då det ändå är en ren enfasgrupp som matas.

Däremot ska man nog inte använda tre sådana här till en trefasgrupp, möjligen om man inte ansluter nolla alls genom automaten, utan istället drar den obruten.
 
Nackdelen skulle väl vara att de tar dubbelt utrymme i kapslingen...
 
Floppman skrev:
Nackdelen skulle väl vara att de tar dubbelt utrymme i kapslingen...
Titta igen! ;)
 
Dom där 2-fas automaterna har du troligtvis ej så mycket användning för. Nya apparater nuförtiden (i Sverige) är antingen 1fas eller 3fas. Finns små VVB som är 2fas men oftast är dom 3fas.
 
Mikael_L
Jaha, det blev inte så mycket diskussion.
Men ingen verkar resa några stora invändningar mot att använda dessa.

Jag trodde väl själv att det skulle vara OK. Men lite rädd att det verkar väldigt märkligt, snudd på oproffsigt att ha säkringar som bryter både fas och nolla.
Men vad vet jag, det kanske tom kan anses som en bättre lösning.

I MerlinGerin's dokumentation sägs användningsområdet ligga på industri, offentliga lokaler och sånt. Med deras "vanliga" inkluderas villor och bostäder som lämpliga användningsområden.

En nackdel som jag ser, är att om en sådan här måste bytas, så måste ersättaren antingen ha terminaler för nollan med, eller så blir det (liten) omkoppling i centralen.

I vilket fall, det får det väl bli dessa i garaget då, har ingen lust att köpa nya automater om det inte behövs (dessa är faktiskt nya, från utrustning som aldrig kommit i användning).
Nollan kommer brytas bort tillsammans med fasen då, när säkringen löser, även för trefasuttaget.
 
Mikael_L
Rrrrr skrev:
Dom där 2-fas automaterna har du troligtvis ej så mycket användning för. Nya apparater nuförtiden (i Sverige) är antingen 1fas eller 3fas. Finns små VVB som är 2fas men oftast är dom 3fas.
Nä misstänker det.
Och jag som har 9 st. :)

Någon som vill köpa några, riktigt, riktigt billigt. :D
 
Mikael_L
Nästa fråga är kort och snabb.
JFBn är typ AC.
A känner väl även av DC-överlagrad felström och så, men inte denna typ.
Är det något stort problem egentligen?
(Gäller endast garaget i det här fallet)
 
  • jfb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L skrev:
En nackdel som jag ser, är att om en sådan här måste bytas, så måste ersättaren antingen ha terminaler för nollan med, eller så blir det (liten) omkoppling i centralen.
Det är väl inget som tvingar dig att koppla nollan genom säkringen?
Om du bara kopplar fasen genom den, så fungerar den ju precis som en vanlig,
och det blir lätt att byta i framtiden.

Om du har gott om plats i centralen kan väl även 2-fas-automaterna komma till användning?
Använd bara den ena halvan, som en enfas automat.

/Hasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.