Vilken armering ska/bör jag ha till min garageplatta?

Lite fakta :

# 400mm Kantelement (isolerad)
# 300mm cellplast
# Storleken på plattan blir 4,8x7,2

Vilken storlek på armeringsjärnen och armeringsmattan bör jag ha?

Har funderat lite och kommer fram till detta, Armeringsnät 5200 och armeringsjärn 8mm är detta för klent?

Garaget kommer inte ha några större påfrestningar än en bil.
 
Då jag antar att du kommer ha en betongyta i ditt framtida garage, kanske målad skulle jag nog rekommendera dig att välja lite mer armering i platta. Kanske #8s150. Dock går det inte att svara på bara så där eftersom det beror av plattjocklek, betongkvalitet mm. 3+3 10mm alt 12mm i kantbalken.

Generellt sätt så anser jag att man ofta väljer gjuter för tunna plattor med för lite armering. Så klart kostnadsbesparande men kvalitén blir där efter.

Jag skulle rekommendera 120 tjock platta med nät 8s150 och i kantbalken 3+3 12mm.
 
Tjockleken på plattan kommer bli 100.

Kantelementen är 400 så 300 cellplast gör ju att det bara blir över 100 till betongen.

8150 är inte det att överdrivet? Vad vinner du på att ta så grovt armeringsnät?

På beijer tyckte dom att 5200 med 2 8mm i kantbalken skulle räcka.

Rätt eller fel vad vet jag =/
 
Fundera lite på vad som är Beijers specialitet!
Jag tror att det är att sälja...

Kanske klokt att lyssna på ngn som kan det där med att bygga?
 
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
Mikael_L
I vårt garage kommer jag köra med 4 st 10mm i kantbalken + villabyglar i 10mm.
Nät 8150, (dvs 8mm järn 150mm rutor).

Dessa nät skulle jag inte använt om det inte var för att jag kom över 4st överblivna till ett kanonpris. Förtydligande, jag är jättenöjd med att jag kan använda så här kraftiga nät, men jag hade inte haft "råd" med dom annars.

Nu är jag ingen expert, men jag har läst på såpass att jag tror mig förtått; att kombinationen av nät och betongkvalitet bestämmer hur mycket krympsprickor man får i den färdiga plattan.
Tunnare, glesare nät och starkare betong ger mer sprickor.

Beijers råd med 2 st 8mm i kantbalken skulle jag personligen aldrig vågat använda själv. Minst 4 st 10 eller 2 st 12 är det minsta jag skulle använt. Sätter du endast armering i uk så klarar dessutom din kantbalk endast nedböjning i mitten, inte nedböjning av ändarna.
Dvs får du sättningar i underlaget i garagets hörn så är risken för spricka större.

Ang nätet, 5200 funkar säkert, det kommer i vilket fall som helst mest påverka det estetiska. Men sätter du kraftigare nät så minskar du risken för tråkiga synliga sprickor.
Om du t.ex. tänker lägga klinkergolv så spelar ju lite torksprickor inte så stor roll.

Får man mycket sprickor går det säkert att spackla upp / gjuta upp ett nytt ytskikt också. Men då är det nog mer ekonomi att göra rätt direkt.

Mina 5 öre. Återigen, så är jag ingen expert, allt är inlästa kunskaper ... :surprised:

edit:
Jag såg att du är från norrbotten. Glöm inte att lägga randisolering runt plattan. Med så väl isolerad garageplatta så får du inte så mycket värmeläckage nedåt. Du måste ta väl hand om den för att undvika att tjälen kryper ner under plattan.
 
Redigerat:
Hade kört med 6150 nät istället för 8150. 8150 kostar 1100:-/st
6150 500:-/st.. Är ju ingen industri platta som är 150-200mm tjock som ska flera ton belastning :)
 
  • Gilla
FreddeTsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Watchmen skrev:
Hade kört med 6150 nät istället för 8150. 8150 kostar 1100:-/st
6150 500:-/st.. Är ju ingen industri platta som är 150-200mm tjock som ska flera ton belastning
Precis, jag hade aldrig haft råd med över 4000:- :surprised:

Men nu fick jag de fyra näten för 500:-, så ... :D :) :)
 
Bara för man är konstruktör så har man inte alltid rätt. :)
Vet bara att det skiljer rätt mycket mellan alla olika konstrukterna.
En del över armera som satan, en del ligger på nästan gränsen, En del ligger helt rätt.. :D
 
Watchmen skrev:
Bara för man är konstruktör så har man inte alltid rätt. :)
Vet bara att det skiljer rätt mycket mellan alla olika konstrukterna.
En del över armera som satan, en del ligger på nästan gränsen, En del ligger helt rätt.. :D
Då kan man ju undra hur du vet att de är överarmerade? Jag hoppas att jag har mer rätt än killen på byggmarknaden.

Jag räknade lite och på en 100 platta är minimiarmeringen om man skall följa BBK just #8s150. Samma värde finns i tabellen att läsa på sidan 4 i http://www.celsa-steelservice.com/sverige/se/uploads/broschyrer/plattor_paa_mark.pdf. I övrigt nyttig läsning även på andra sidor.
 
Rätt lätt. Samma produkt. 6 olika konstruktör. 6 olika amerings anvisningar.
Oftas har vi redan vi redan en typ godkänd ritning som vi själva har gjort.
Den länk hänsvisar ju tunna plattor med högbelastning.
Och utan rörelse fogar nu snackar vi plattor över 1000kvm.
Som ja sa innan 8150 används eller högre används till industri plattor med hög belastning.
Jag har då aldrig sett en konstruktör rekommondera 8150 för en garage platta eller villa. 6150 eller 6100 med amerings förstärking vi utsatta ställen.
Inte äns på mitt tunga hus 200mm tjock betong i 2 plant innerväggar i betong med hd-f däck som tak mellanbjälklag. Men visst jag slänga fiberbetong allt möjligt få så tunn möjligt. ;p

Glömde det finns alltid extrema undantag :)
 
Redigerat:
Finns det nån risk för överarmering generellt i betongkonstruktioner och isåfall spelar betongkvaliten någon roll?
 
Har byggt en garage platta för några månader sedan .Plattan är 5*8 meter och 100 mm tjock
Fick levererat 6150 nät plus 8mm armering till voter (gjorde egna villabyglar iofs)
Köpt av en känd firma i Sollentuna som håller på med golvvärme/frigolit
 
Läs alla broskyrer, bland annat den här. Med det finns ytterligare på hemsidan.

http://www.celsa-steelservice.com/sverige/se/uploads/broschyrer/plattor_paa_mark.pdf

Då förstår man också varför dom rekomenderar vissa dimentioner till vissa betongkvaliteer. Betongen har betydelse.
Man kan verkligen prisoptimera om man läser på lite i förväg. Utan att pruta på den färdiga konstruktionen.
Så kallade, erfarna byggare rekomenderade mig allt från 8 cm till 25 cm betong i mitt garage. Baaaa!!! 120m2 Det blir en jävla skillnad i pris det. Insåg att själv är bäste dräng, letade och hittade på FUndia, som nu heter Celsa.

Mats
 
Vad använder man för dimension till kantkorgarna då? 2st 12mm uppe samt 3st 12mm nertill..själva u korgen är den 12mm med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.