Hej!
Jag är på jakt efter en bra gräsklippare för en tomt på 2000 kvm. Har faktiskt aldrig ägt en gräsklippare förut och har inte det blekaste vilka märken som är bra.
Finns det ngt ni kan rekommendera eller kanske varna för?
MVH/Ned
 
stiga/klippo är väl helt okay... akta dig för partner och billigt skrot...
 
Jag har en partner sedan ett drygt år tillbaka, och är nöjd med den. Startar på första rycket, och den är dessutom 56cm bred vilket gör att det går ganska snabbt att skala av lite ytor.
 
Skulle jag köpa en ny klippare idag så skulle det bli en Klippo med drivning. Det är inte för inte som 99% av alla landets fastighetsskötare använder sig av dom.
 
Tackar! Ja fastighetsskötare lär veta :)
 
Eller en sånhär:
http://www.klippo.se/node2845.aspx?nid=40623&pid=56920

Samma maskin fast med Honda motor.

Jag köpte min Klippo Comet runt 1995 och är helnöjd, inga problem hittils. Det enda skulle väl vara att ett litet mässningsrör i förgasaren ärgat igen när den stått ute över vintern pga kondens i "koppen" under förgasaren. När jag väl blev klar över vad problemet var så gick det lätt att fixa på några minuter genom att rensa med en bit koppartråd.

Den har alltå fungerat felfritt i ca 13 år trots att den förvarats utomhus (dock under tak) någon vinter och alltid utomhus på samma ställe under "säsong". Olja och luftfilter har jag bytt emellanåt, dock inte varje år som jag borde.

Jag har ca 3600 kvm där ca 1/3 är gräsmatta, ibland med mycket mullvadshögar vilket förstås tar på kniven och anstränger motorn lite extra. ;)
 
Röstar som vanligt på en Toro, deras drivning är helt fantastisk. Den går precis så fort som du vill den skall gå, stannar när du stannar, och hanteras väldigt lätt. Går använda både med en rejäl uppsamlare, eller köra som multiklipp.

http://www.hako.se/viewProduct.asp?ID=599&usedID=-1&parentID=3099

Se även fler trådar här på furumet om ämnet.
 
Jag köpte en Partner för tre år sedan, fungerar klockrent ännu. I verktygssammanhang vill jag enbart ha högsta kvalitet men i detta fall så räcker det med en billig partner med drivning, uppsamlare och mulcher.
Självklart hade ju en Klippo varit att föredra för 3-4 gånger pengarna med jag tvekar på att de håller så mycket längre.
 
Hatar min Partner med mulchning, drivning och uppsamling.
Sämre kvalité får man verkligen leta efter med lykta.
Betalade 3000:- för den och har lagt 3000:- i reservdelar under 4 säsonger, och då har den blivit bytt en gång på garanti för motorhaveri (B&S inte partners fel denna gång)
VARNING

Jagar höst rea på Klippo för tillfället !
 
Ang Klippo maskinerna, ska man bry sig om att köpa en samlare till dessa? mår gräsmattan sämre av att man låter gräset ligga kvar?

91 dB(A), är det mycket , lite eller lagom
 
Man blir helt knäpp av att tömma behållaren.

Min svåger har f.ö. bestämt sig för att ta bort mulcherkniven på sin klippare. Han tycker att den "-göder så förbannat", att han får klippa två ggr/vecka.
 
Med den storleken börjar det närma sig åkgräsklippare. Men det beror självklart på hur mycket tid du vill lägga. Gissar att 2000kvm gräsmatta tar minst 1,5 timme att klippa med en vanlig klippo. Sen beror det självklart på hur mycket buskar och annat du har. Gissar att det tar ca 45 min med en åkgräsklippare.
 
Honda !!!
 
Hittade idag en Klippo Comet S. Ett demo ex som de vill ha 6000 SEK för.
Jag kommer förmodligen att köpa den imorgon, Hade faktískt velat ha den med Honda motor i, men vet inte om det värt 1500 till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.