Hej

Vi funderar på att bygga ett Villa Nybro från smålandsvillan. Men som kanske alla som ska bygga hus så har vi beslutsångest. Ni som byggt ett Nybro, är ni nöjda med huset, har planlösningen fungerat, vilka problem har ni haft? Är driftskostnaden vad ni förväntade er? Helt enkelt är det ett prisvärt och bra alternativ?

Jag är inte ute efter tips på andra hus.

Tacksam för svar.
 
Tjena,
Bor själv i en Villa Nybro sedan i April, dock byggde jag den inte själv, hade total entrepenad som har funkat bra. Prismässigt tycker jag att jag gjort en bra affär då jag jämför vad många får betala för sitt bonde (dock bor jag ju i storStockholm och där är ju priserna helt sjuka).
Lite svårt att utala mig om driftkostnad men klart under schablon är elförbrukningen i alla fall.

Planlösningen är ok, vi har en ett barn så då räcker ju rummen till. Lite svår möblerat var de då de saknas väggar att ställa saker imot. Men det gör ju å andra sidan att det blir ljust och öppet.
De enda lilla problem jag hittils sprungit på är att det är ett par korkade vinklar (i mitt tycke) när man ska isolera vinden. Dessutom blir det lite halmeckit att få till isoleringen vid takkupan då den sitter precis ovanför trappen (och vägdelen har inte tillräcklig tjocklek). Blir till att hitta på någon specialare.
 
Vi byggde ett Villa Mariannelund (Blomstermåla) från Smålandsvillan och är riktigt nöjda.
Det jag kan säga om Smålandsvillan (gäller alla deras husmodeller) är att dom erbjuder en riktigt fin standard och kvalitet. Villa Nybro är deras finaste hus skulle jag vilja. En riktig lyxkåk. :)
Vi har tillval som 15 mm trägolv, kakel och klinker i badrum, ekluckor och rostfritt i köket.
Som standard har du grymt snygga kök från Myresjökök, 45 graders taklutning, 18 cm djupa fönster med marmorskiva, 240 mm isolering, 2.55 cm takhöjd, och stora fina rum. Ett riktigt kap skulle jag vilja säga.
 
Vi har beställt en Smålandsvilla och det blev Nybro. Varför? Jo, den har ett speciellt utseende tack vare vinkeln och sen har Smålandsvillan bra kvalitet på sina hus som standard. Vi kommer att resa huset i april/maj nästa år!
 
Hej alla glada husbyggare :)

Vi har även vi beslutsångest av den svårare graden :(

Vi sitter idag i en prefabkåk från -88 på 140 kvm (trähus, vinkelhus). Dessvärre är vi trånga i kostymen och har en längre tid sökt efter alternativ. Att bygga är vår högsta prioritet och önskan. Vi har tittat på befintliga hus men inte hittat nåt som skulle passa. Att köpa befintligt hus i ett bra område och som är tillräckligt stort tenderar att i slutändan kosta i regel lika mycket som att bygga ett nytt hus. Dock måste man då kanske gradera ned kravlistan eftersom det annars blir så fruktansvärt dyrt.
Vi har kikat på alla de vanligast husleverantörerna typ LB hus, Myresjö, Trivsel bl a bl a... men alltid kommit till samma slutsats. För dyrt! Det är inte värt det helt enkelt.
Det måste tveklöst finnas i bra slant över när alla bolån är betalda också ;)

Då till själva anledningen till denna inlägg... Ett hus som Villa Nybro från Smålandsvillan känns ju väldans attraktivt både vad gäller planlösning och yta (med inredd övervåning ca 200 kmv). Men framförallt känns det överkomligt prismässigt jämförelsevis med många andra...

Vad är det som egentligen skiljer sig åt? Jag fattar också att de inte har råspontat tak, platta på mark, golvvärme osv. Men kan verkligen det avgöra?
Jag menar, Vi har ju bott i en kåk i 6 år med krypgrund (gamla traditionella) utan att vi för den delen tagit skada eller lidit särskillt mycket ;)

Det snackas så mycket skit om husleverantörer (särkilt SMV) både på forumet och på andra ställen av "tyckare" att man inte riktigt törs tro på deras koncept?

Vad tycker Ni? Hur ska man resonera egentligen?

Ska man bygga för 4 miljoner eller för 2,5 ? Jämför man kvm så räcker inte ens 4 mille med ett hus på 200 kvm. Då menar jag all inclusive! Tomt, avgifter osv... (vår tomt= 230 000 kr)
 
Har du fyndat en tomt för 230 000 så kan du lätt bygga 200m2 för 4 milj. Vi bygger för knappt 4 miljoner exkl. tomt men inklusive markarb. då är det 220 kvm och en del extra såsom bergvärme, vattenburen golvvärme i båda plan, braskamin, centraldamsugare, ektrappa, 3 kaklade toaletter,parkett överallt, etc.etc. Med andra ord inte bara basic men för den delen inte guldkranar och lyx. Är man uppe i denna prisninvå så krävs givetvis att området har liknande hus i denna prisklass, annars är det rätt svårt att se det vettiga i att bygga så dyrt. Men generellt så är det klart skillnad, men det är rätt dyrt för det där lilla sista extra, men gott att veta att man har det.
Jag skulle däremot aldrig bygga så här dyrt om jag inte hade möjligheten via gratis tomt och ett attraktivt läge med en husaffär bakom mig som betalar kalaset. Så slutsatsen är väl att man bygger för så mycket man har råd med. men jag ser inget fel i att bygga ett eget hus med SMV eller Älvsbyhus det är helt klart bättre med eget hus än andra boendeformer på längre sikt.
 
Vi ska bygga ett Nybro och har full tillit till Smv. De har ett jobb att utföra och vi utgår ifrån att de kommer att sköta sin del av åtagandet. Något som jag tror är viktigt är att åka ut till bygget, när de sätter upp huset, och visa upp sig. Man kan ju då se om något ser knepigt ut och fotografera detta samt påtala saken direkt..

Vi kommer att landa på ca 2.9mkr för rubbet. Tomt, alla avgifter samt huset med inredd övervåning. Jag har dragit igång en blogg i ärendet. ;)

http://nybro.thegreenswede.com
 
Steff76 vi ska bygga i Nyköping. Såg att du/ni är i sörmland också. Var i sörmland ska ni bygga?
 
Vi planerar att bygga i Katrineholm. Ca 6 mil från Nyköping bara ; )

Du skriver att allt kostar för Er 2,9 milj. Hur stor del av det är SMV huspris inkl grund osv...
Då menar jag utan tomt och anslutningsavgigter etc.
Är i det priset även ovanvåningen inredd från SMV?

Ang visningshuset i Norrköping... är det bara att be SMV om en visning när som eller bor det folk i huset som man måste kontakta först och så...?
Är i alla fall väldigt sugen på att titta på det innan vi beslutar någonting överhuvudtaget.
Det känns inte så kul just nu med tanke på hysterin i världsekonomin : (
 
A
Steff76 skrev:
Ang visningshuset i Norrköping... är det bara att be SMV om en visning när som eller bor det folk i huset som man måste kontakta först och så...?
Är i alla fall väldigt sugen på att titta på det innan vi beslutar någonting överhuvudtaget.
Det känns inte så kul just nu med tanke på hysterin i världsekonomin : (
Ta kontakt med säljaren i din region så fixar han fram visninghus. Finns det inget nybyggt så har han säkert något visningshus där det bor folk som ni kan besöka tillsammans.
 
Steff76 skrev:
Vi planerar att bygga i Katrineholm. Ca 6 mil från Nyköping bara ; )

Du skriver att allt kostar för Er 2,9 milj. Hur stor del av det är SMV huspris inkl grund osv...
Då menar jag utan tomt och anslutningsavgigter etc.
Är i det priset även ovanvåningen inredd från SMV?

Ang visningshuset i Norrköping... är det bara att be SMV om en visning när som eller bor det folk i huset som man måste kontakta först och så...?
Är i alla fall väldigt sugen på att titta på det innan vi beslutar någonting överhuvudtaget.
Det känns inte så kul just nu med tanke på hysterin i världsekonomin : (
Ah Katrineholm, staden med Sveriges mest funktionshindrade "?trafikplats?" ;)

Nybro kostar väl ca 1.3 miljoner (själva huset exkl grund för hus+carport) Lägg till 400 000kr på det så har du priset för hus, carport och grund för dessa.

I de 2.9m är även övervåningen med och har 300 000kr som antaget pris. Det kan variera kraftigt beroende på hur mycket "special" du vill ha. Eldragning t ex är skitdyrt och badrummet kan också skena iväg. Vi har tänkt standard där uppe. Inget lull.

Huset i Norrköping är ett tomt visningshus än så länge. Det ska ut till försäljning nu i höst dock. Kontakta din säljare så ordnar det sig säkert!

Vår byggblogg http://nybro.thegreenswede.com

/Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.