Om man skall sätta en gsm-sändare i larmet, vilka alternativ har man då när det gäller sim-kort?

Finns det "larm abonnemang"?

Vill minnas att jag hörde om en som hade en typ av kontantkort som man var tvungen att ladda efter vissa intervaller? Påminnelsen skickades men det märkte ju inte användaren för kortet satt ju i larmet... Sen vill man ju också veta att ”det finns pengar” på kortet. Om man till exempel testar och ”falsklarmar” kan ju pengarna ta slut och kortet slutar ”fungera”.

Någon som kan klargöra?
 
ska du ha det själv så bör det väl vara enklast att ordna ett tvillingkort på befintligt abbonemang?
 
ja det skall finnas spec abb som är avsedda för GSM-larm kontantkort som inte upphör att gälla efter något år. Ta kontakt med om jag inte minns fel telia. annars är ett fast billigt abb att föredra.
 
tvillingkort på telia kostar 30 kr/månad iaf. Då kommer det på samma räkning som dom vanliga samtalen.
 
Som återförsäljare av säkerhetsutrustning med GSM-sändare så rekommenderar jag alltid kunderna att skaffa ett löpande abonnemang istället för kontantkort. Flera kontantkort slutar fungera efter 12 månader (jag vet inte om det finns undantag eller vilka de är) och ett år går snabbt för den här typen av produkter. Sen finns det förståss produkter där man kan ange utgångsdatum för kontantkortet och som man då får ett sms från när det är dags att byta kort, men det är tämligen sällsynt.
Vill man ha den ökade säkerhet som en GSM-sändare ger, kan det kännas konstigt att man försöker spara in på kostnaden för ett abb. Själv passade jag på när Telia hade ett GSM-abonnemang för bara 29kr/mån. VIsserligen med höga samtalsavgifter men jag ska inte ringa på det...
 
Redigerat:
En liten snabb sökning gav resultatet "Telia Telematik" simkort för bla larm kostar 20 kr/mån exkl moms
 
Perfekt! Det ska jag tipsa kunderna om när de frågar nästa gång! :)

Har det funnits länge eller är det nytt pga efterfrågan? Spelar ingen roll nu, bra att det finns...!
 
Problemet med Telia Telematik är att abonnemanget inte kan tecknas av en privatperson...
 
Har funnits i evigheter men under olika namn har jag för mig
 
Extrakort är dock inget problem som privatperson, och 30 kronor inklusive moms är inte mycket mer än 20 kronor + moms ;)
 
phl: kollade faktiskt med Telia Företag om just detta. Damen i kundtjänst verkade mycket förvånad när jag ställde en så helt uppenbart konstig fråga: självklart kunde även privatpersoner teckna ett sådant abonnemang!

Får väl se om det verkligen är så när det kommer till kritan...
 
Telenor har ett kontantkort "Telenor Enkel Kontant" och jag hittar inget om att det skall förnyas men det kanske finns något dolt förbihåll.

Lösning borde väl annars vara ett tvillingkort? Om jag läst rätt tar Telenor 250 och sen inga månadsavgifter eller annat.
 
Glöm inte stöldriskerna som finns med ett tvillingkort/abonnemangskort utan PIN-kod. I felaktiga händer kan det orsaka rejäla räkningar..
 
Om någon lyckas stjäla simkortet i larmuppringaren så har man nog misslyckats ganska kapitalt med sin installation ;)
 
mrfrenzy skrev:
Om någon lyckas stjäla simkortet i larmuppringaren så har man nog misslyckats ganska kapitalt med sin installation ;)
Det händer...
Tro mig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.