Hej

Jag har som många andra varit i Finspång och handlat kollektorplåtar för att bygga egna solfångre men jag har en fråga om konstruktionen:

Jag vet att det skall vara träfiberskiva i botten sen isolering sen aluminiumfolie sen kollektorplåt. Men går det bra att lägga kollektorn direkt mot aluminiumfolien eller måste det monteras stödribor av trä eller så så att kollektorn kommer upp från folien?

På samma ämne undrar jag om det går bra att köpa färdigklädd isolering som redan har aluminiumfolie på sig eller om man måste köpa en stor alumiumfolie och montera i efterhand.

Tack Tim
 
Att montera stödribbor av trä som kollektorn sedan ligger på tror jag inte är någon bra lösning. Kollektorn kan iallafall hos mig nå temperaturer upp mot nästan 200° vilket nog inte är bra för trämaterialet i långa loppet.
Undrar om den inte skall ligga direkt mot alufolien.

Isolering med alufolie redan monterad låter för mig som ett bra alternativ. Varför krångla till det med en lös folie om man inte måste.

Om du besöker ett bibliotek och söker efter en bok som heter "Solvärme i vårt hus" så kan du hitta tips/ritningar över uppbyggnaden av solfångare.
 
Det låter ju toppenbra, bara att lägga dit altså!

Jag har boken men tycker att byggbeskrivningarna är lite svårlästa i det allmänna fallet.

Funderingen jag hade med aluminiumfolien var att den kanske inte skulle täta så bra som en stor.

Bara att leta rätt på en lämplig isolering kvar då.

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.