Jag är på väg att köpa ett torp med 2-kupigt tegeltak, där pannorna börjar bli dåliga. Jag har lyft på några pannor och sett att det finns svart takpapp under samt att läkten ser hyfsad ut. Nu undrar jag om man helt enkelt kan byta ut pannorna, utan att sätta nytt takpapp och läkt. Skulle underlätta att slippa ta bort den befintliga läkten. Vad är brukligt?

Hälsningar blivande torpare
 
Byt läkt och lägg ny papp då du ändå håller på. Det är ett litet jobb, och du kommer garanterat ångra dig om du måste lyfta av teglet igen om några år!
 
Inte kan väl alla pannor vara trasiga? Det brukar gå bra att hålla liv i ett tegeltak genom att bara byta ut de trasiga pannorna.. Svårigheten kan vara att få tag i tegel av exakt samma model. Kolla på Blocket. Om du bestämmer dig för att ta ner hela taket så återanvänd de pannor som är hela. Dom har redan bevisat att dom håller för väder och vind, vilket inte de nyproducerade pannorna har gjort.
 
Tack för era goda råd. Jag kommer att byta de trasiga pannorna för att klara vintern. Till våren börjas arbetet med omläggningen, ny papp, ny läkt och nya pannor.
 
Ta gärna vara på de gamla pannorna. Det kanske finns någon som blir överlycklig över att hitta just den modellen till salu på Blocket.;)
 
Är det tegelpannor eller betongpannor? Jag inbillar mig att betongpannor slits fortare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.