hej stefan heter jag !
hoppas här får lite hjälp angående mur,putsbruk till ett korsvirkeshus verkar vara en riktig djungel:confusead
har klätt av huset från ribb,masonit,panel så korsvirket är framme facken består av lertegel, nyare tegel cementlagningar.innanför korsvirket är det en lertegelvägg till som jag tänkt behålla tretex 20mm läkt tretex igen
har tänkt bygga upp ytterväggen med lecablock har ca 150mm intill nästa lervägg så min tanke är luftspalt sen nya blocken och sedan puts men vilket bruk,puts skall jag använda
mvh stiffeman
 
Förstår inte riktigt hur du skall göra men varför ändra ett fungerande koncept. Det låter som att det är lerstensvägg innerst, luftspalt och sedan korsvirke. Varför inte behålla den konstruktionen?
Högst troligt så skall facken lerklinas på utsidan och sedan målas med kalkvatten och därefter kalkas. Vill du putsa hela huset (dvs inte korsvirket synligt) så lerklina hela kåken som man gjorde förr och sedan kalkvatten och kalka.
 
Hej!

I mitt korsvirkeshus har jag ställts inför samma problem. De ursprungliga fyllningarna av halm-armerad lera på stakar finns, glädjande nog, kvar i vissa fack. I andra fack består fyllningarna av bränt tegel. Samtliga fack har jag putsat med kalkbruk. Jag tolkar det som att du skall behålla korsvirkestimran och mura med lecablock i korsvirkesfacken? Eller har du tänkt ta bort timran och mura upp en helt ny skalmur med lecablock kring huset? Är i så fall timran så långt bortom räddning att den inte går att komplettera?

Skall du ha en diffusionsöppen konstruktion utan glas/mineralullsisolering kan du ju alltid använda kalkbruk. Köp hem murkalk E och ett lass sand och blanda själv. Billigt och bra!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.