Hej,

Hur har ni det med era fönster? Inte lika illa som vi hoppas jag!

Vi bor i ett 30-tals hus med kopplade tvåglas fönster. De flesta, cirka 2/3, är nya(2003), gjorda i gammal stil av Sävsjö snickerifabrik. Bara bågarna är nya, inte karmarna.
Dessa beställdes av den förre ägaren.

Eftersom det uppgavs både av säljaren, mäklaren och skriftligen i objektsbeskrivningen, när vi köpte huset för snart 2 år sedan att dessa var nya, gjorde vi ingen större kontroll av fönstren, mer är konstaterade att det såg vackra ut och var just nygjorda.

Problemet som vi har är att det regnar in mellan fönstren, ganska kraftigt, det rinner om man ska vara ärlig mellan glasen. Lite blåst och regn är allt som behövs för detta fenomen. Och regnar och blåser gör det ju som bekant en del i Skåne!

Tittar man närmare på fönstren, verkar de inte riktigt passa in i karmen, som som sagt är den gamla. Fönstren är någon enstaka mm för små på längden och bredden och kanske det värsta, sticker ut ur karmen kanske 3 - 6 mm på sina ställen, vilket gör att regnet samlas där och trycks in av lite blåst.


VAD GÖRA? Är det dolt fel, tror ni? Vi kunde ju inte gärna kräva att få bo här när det regnade innan vi hade köpt det!

Kanske mer intressant, förutom att man blir fattigare! HUR lösa problemet oavsett om det är ett dolt fel eller inte?
Kan man sätta någon typ av o-list i överkant som gör att det blir tätare mellan fönster och karm?
Kan man sätta någon typ av list på ovankant karm som sticker ut lite mer?
Kan man planhyvla hela jävla fönstret (ursäkta franskan) på insidan och flytta in det längre in i karmen?
Andra förslag?

Vill ju inte heller förstöra utseendet på huset så klart!


Tacksam för tankar och funderingar och lösningar!
 
Redigerat:
En list eller ett litet plåtbleck på karmöverstycket borde kanske lösa problemet. Med en O-list i överkant är det nog risk för kondens mellan glasen. Att hyvla ner hela bågen,nja, men kanske fasa utsidan på bågens överkant så att vattnet rinner utåt i stället för innåt kan kanske vara en förbättring. Finns det överbleck ovanför fönstren?

Dolt fel, jag skulle absolut kontakta mäklaren, säljaren kan ju inte ha varit ovetande om problemet.

Har Sävsjö snickerifabrik ansvarat för uppmätning, montering, mm av bågarna så borde felet vara deras ansvar.
 
Tack för svaret.


Som jag har förstått det har förra ägaren själv ansvarat för uppmätning.
Har du/ni någon erfarenhet om hur fönster kan se ut, då tänker jag främst på hur mina sitter i förhållande till bågen. Att de "sticker ut" cirka 3-6 mm ut ur karmen där regnet samlas.

Tänkte på en annan eventuell lösning. Kanske finns möjlighet att fräsa upp karmen på insidan så att man kan flytta in fönstret lite. Får ju iochförsig flytta på gångjärn och dylikt, men resultatet skulle kunna bli bra, tror jag!??
 
Att bågarna sticker ut är troligtvis orsaken till problemet, att fräsa upp karmen, eller enklare, att fräsa en fals i bågens insida så att du kan flytta in den borde lösa problemet.
 
D David i Skåne skrev:
Tack för svaret.


Som jag har förstått det har förra ägaren själv ansvarat för uppmätning.
Har du/ni någon erfarenhet om hur fönster kan se ut, då tänker jag främst på hur mina sitter i förhållande till bågen. Att de "sticker ut" cirka 3-6 mm ut ur karmen där regnet samlas.

Tänkte på en annan eventuell lösning. Kanske finns möjlighet att fräsa upp karmen på insidan så att man kan flytta in fönstret lite. Får ju iochförsig flytta på gångjärn och dylikt, men resultatet skulle kunna bli bra, tror jag!??
Hur gick det?? Löste ni det?
Sanna problem !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.